Börja tävla körning?
Körsällskapet Nordhallänningarna har en jättebra broschyr om hur en körtävling går till och vad du behöver tänka på om du ska börja tävla.
I broschyren står det att vagnen ska vara minst 125 cm bred. Stämmer det? Har för mig att det räcker att den är 115 cm bred i de lägre klasserna. Har jag fel?
Jag såg det. Vet inte om det är en felskrivning eller om klubben vill att deras kuskar ska köra med vagnar på minst 125cm. Broschyren är nog i första hand tänkt till deras medlemmar som vill börja tävla, och då börja med lagserien.
I lokal klass får du använda en vagn som är minst 110cm.
Vår vagn har 123 cm hjulsbredd (lite surt). Får man inte ha så smal i lagtävlansklasser. Är det samma vagnsbredd för alla storlekar på hästar?
I lokal klass ska vagnen vara minst 110cm bred (för enbet), i nationell klass ska den vara minst 125cm. I elit ska vagnen vara 138-140cm i Dressyr och Precision och 125cm i Maraton.
Gissar att du menar lagserien när du säger lagtävlan? Lagserien går i lokal klass vilket betyder att en vagn på 123cm är godkänd. Det finns andra typer av lagtävlingar och där måste man titta på vilken nivå (lokal/nationell/elit) dessa körs för att kunna se vilken bredd som är tillåten.
På sidan 53-55 i körningens TR kan du läsa mer om vagnsbredder.
Om du är lite händig kanske det går att bredda vagnen 2-3cm så att den blir godkänd för nationell klass. ;)