Körning iFokus

Körning

Etiketttävling
Läst 1505 ggr
penphotography
1

Börja tävla körning?

Körsällskapet Nordhallänningarna har en jättebra broschyr om hur en körtävling går till och vad du behöver tänka på om du ska börja tävla.

~Penna~

Medarbetare på Körning iFokus

Tusen
1

I broschyren står det att vagnen ska vara minst 125 cm bred. Stämmer det? Har för mig att det räcker att den är 115 cm bred i de lägre klasserna. Har jag fel?

penphotography
0

Jag såg det. Vet inte om det är en felskrivning eller om klubben vill att deras kuskar ska köra med vagnar på minst 125cm. Broschyren är nog i första hand tänkt till deras medlemmar som vill börja tävla, och då börja med lagserien.

I lokal klass får du använda en vagn som är minst 110cm.

~Penna~

Tusen
0

Vår vagn har 123 cm hjulsbredd (lite surt). Får man inte ha så smal i lagtävlansklasser. Är det samma vagnsbredd för alla storlekar på hästar?

penphotography
1

I lokal klass ska vagnen vara minst 110cm bred (för enbet), i nationell klass ska den vara minst 125cm. I elit ska vagnen vara 138-140cm i Dressyr och Precision och 125cm i Maraton.

Gissar att du menar lagserien när du säger lagtävlan? Lagserien går i lokal klass vilket betyder att en vagn på 123cm är godkänd. Det finns andra typer av lagtävlingar och där måste man titta på vilken nivå (lokal/nationell/elit) dessa körs för att kunna se vilken bredd som är tillåten.

På sidan 53-55 i körningens TR kan du läsa mer om vagnsbredder.

Om du är lite händig kanske det går att bredda vagnen 2-3cm så att den blir godkänd för nationell klass. ;)

~Penna~