Hur menar du att det påverkar Maraton?
Länkar som kanske kan hjälpa:

Jag tänkte främst på dressyrmomentet. Om man typ kunde bli diskad i dressyren på Maraton och därmed vara ute ur hela tävlingen eller något sådant.
Jag har aldrig tävlat i Maraton, bara varit på en precisionstävling hittills, men drömmen finns ju. Fast jag har inte lyckats köra mina i form ännu så jag undrar hur stort problem det är.
Är inte riktigt hundra på vad du menar…
Om du inte kör hästen enligt hur det står i dressyrprogrammet så visar det sig naturligtvis i straffpoängen oavsett vad avvikelsen är, vägar, tempo, form och så vidare. Men diskad blir du inte, det blir bara mer straff. Diskad kan du bli om du kör fel väg för många gånger, välter eller liknande.
Däremot måste du kunna visa upp ett dressyrprotokoll med högst 80 straff för att få köra Maraton på samma nivå. Alltså om du vill starta Maraton i lokal klass så behöver du ett dressyrresultat med högst 80 straff i lokal klass och så vidare.
I lokal klass går långt ifrån alla hästar i korrekt form så prova du. Man lär sig allt eftersom. :)
#3 Jasså, dom där 80p gäller väl bara för uppklassning? Jag fick starta maratonen med mina 82 straff i dressyren senast iaf… :)
Men ej godkänt dressyrmoment (utesluten, diskad…) innebär väl att man inte får starta fler moment den tävlingen?
TR V sid.8:
"Anordnas maratonmomentet som enda deltävling, får tre (3) sträckor ingå. Ekipage måste då kunna visa upp ett dressyrprotokoll från innevarande år med högst 80 straff. Dressyren ska motsvara svårighetsgraden i den maratonklass man anmält sig till."
#6 Nä, det står inget i TR om det om man kör en kombinerad eller en fullständig tävling. TR är uppbyggt så att allt som inte står är tillåtet.
Jag är lite osäker på hur du (TS) menar och svarade kanske lite kort… hoppas jag fattat rätt och att du förstår förklaringen. :)

Tack för svaren!