Kvalitet på Courbette?
Sitter och kikar efter vagnar, mycket sugen på att köpa en ny. Men har tyvärr inte ekonomin till nån av de dyrare vagnarna..
Hittade Courbette idag och priset kändes bra iaf.
Är det någon som vet hur kvaliteten är på den?
Duger den till att tävla Maraton i de lägre klasserna?
Nån anledning bör det väl finnas att den är billigare än andra vagnar jag hittat..
Jag kan inte uttala mig om kvaliteten på vagnen så om den håller till Maraton vet jag inte men eftersom det är en vagn till stor häst så är jag mycket tveksam till att den verkligen håller. Det är mycket större krafter inblandet äv vad man tror när man kör stor häst jämfört mot när man t.ex. kör B-ponny. Är sen bara sätet fjädrat (och hur då, det syns dåligt på bilden) så är det ännu mer påfrestande för både vagn och människan när man dundrar fram i maratonhinder T.o.m de basanta maratonvagnarna kraschar lite då och då även om man tycker att de är byggda som pansarvagnar.
Sen sitter man väldigt lågt i förhållande till den stora hästen i denna vagn. Åtminstone ser det ut så på bilden av vagnen. Du hamnar på "travkörningsvis" som om du kör rockard bakom hästens rumpa utan någon särskilt bra sikt framåt. Det blir ruskigt svårt att köra i maratonhindren om man inte ser ordentligt. .
Som vardagsvagn att köra är den säker OK men jag skulle satsa på något mer byggt för maratontävling. Ibland finns det bra begagnade vagnar typ NHS till salu på hästnet eller blocket. Vill du tävla så satsa på en mer tävlingsinriktad vagn. Det kommer att löna sig för plånboken i längden
#1: Tack för infon!
Har en travrockard där man sitter lågt ned, och det är mycket det jag vill komma ifrån. Underlättar när man ser mer än en stor nordsvensk rumpa som täcker all sikt.. :)
Fick låna en NHS-gigg när vi tävlade i Dressyr och Precision i helgen. Den är ju ruskigt fin att titta på, men jag tyckte den kändes lite ostadig.. Men den var väldigt trevlig satt köra med, men kan man verkligen ha en sån i terräng..?
NHS vagnarna brukar ju vara inställningsbara och kan anpassas efter kusk och häst. De brukar, om de är rätt inställda, vara väldigt stadiga. I alla fall de jag kört.
Om man kan köra Maraton lätt klass? Absolut.
Tag du kontakt med Johnny eller Lasse eller Gittan på westerdal och rådfråga. Det är ju de som tillverkar NHS vagnar och de torde kunna ge dig kloka svar
Tror skakelhålllarna skulle ned ett hål, skulle nog blivit stadigare då. Var rädd att den skulle ramla bakåt så jag och min groom fick stå framåtlutade i uppförsbackarna när vi körde fram.. Det bidrog väl till känslan av ostadighet. :)
Har inte råd med en sån, hade gärna haft en, men för mycket pengar för mig. Men hittar jag någon begagnad för ett okej pris så känns det rimligare.
#1 Ser du inte att det är två små fjädrar i bakkant på sätet… Ser otroligt obekvämt ut att köra på annat än asfalt med :P
Är det runt 10' som är budgeten för vagn? Kolla begagnat, kanske inte finns så billigt men några tusingar till vet jag att jag sett hyfsade för.
#5: Som det ser ut nu iaf, men kan väl skrapa ihop ett par tusen till om jag har tålamod till det.. :)
Min nuvarande rockard är bara fjädrad i sätet, men i och med att den är så lätt så man studsar runt i luften med den ändå så märks det inte så mycket..
Är inte så bråttom med vagn, har ju en redan, men hade gärna haft en som man kunde köra lite seriösare med.