Bredd på vagn
Hur bred bör en vagn för A-ponnypar vara som minst - och då menar jag inte tävlingsgodkänt mått utan om det finns någon riktlinje om hur smal den kan vara utan att vara en potentiell säkerhetsrisk.

Jag har haft en vagn som var 85 cm, den tippade en gång när vi hade (håll i dig) konkörningsövningsträningstävling när kusken tog en kurva i för hög fart(i trav, på en plan), så jag tror inte man ska ha en smalare vagn än så.
Den har vi kört många mil med i ungefär 10 år innan jag sålde den tillsammans med en av mina ponnyer, så den rullar då än.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
jag har tippat med en roslagsrockard och de är 115 har jag för mig de äldre modellerna… så jag tycker där någonstanns ska väl de ligga för att vara på den säkra sidan.

Om vagnen är benägen att tippa har inte bara med bredden att göra, utan också med var tyngdpunkten ligger, en vagn med låg tyngdpunkt kan vara smalare än en med hög.
Rockarden på bilden är ca. 90 cm bred (minns inte exakt) den har gått tävlingar upp till msv innan breddreglerna kom, men jag fick byta vagn för min man ledsnade på att byta hjul efter varje tävling, så han byggde en annan 
Tippade dock inte med den trots oerhört höga farter.

hahaha, nu först läste jag "A-ponnypar"
En parvagn bör nog hålla ungefär samma mått, det beror ju på hur den ser ut och vad man tänker köra med den. Våra flakvagnar har varit runt en meter upp till 120 breda beroende på vad de är byggda för.
Vill man köra i skogen t.ex gör man en smalare vagn med bankar för ved, ska man bara motionsköra har man ju andra krav.
Det finns ju fina vagnar med plats för kusk och en groom bakom, de är inte så breda.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag är ute efter att "finköra" lite hemmavid. Tävling känns väldigt avlägset om ens aktuellt alls. Jag vill ha en fin och smidig vagn att inviga parkörningen med.
Men jag vill ju inte vara dumsnål heller och köpa något obrukbart/hälsovådligt…
Vagnen jag är intresserad av har en spårvidd på 105 cm. Har en nätt holländsk fyrhjulsvagn av samma bredd jag kört enbet med utan att det känts osäkert eller läskigt. Frågan är om det är skillnad om man har två ponnyer framför…

Det är ingen skillnad med en eller två framför, vagnen har ju samma konstruktion, vad an ska tänka på är mera hur hög vagnen är i förhållande till bredden, och en vagn som fukar bra för enbet funkar lika bra för par.
och så kan ma utöka med en våg fram och köra fyrspann med samma vagn