Vilket dressyrprogram på körtävling?
Jag tänkte jag skulle lära mig lite dressyrprogram och gick in på tävlingsdatabasen för att se vilka program som används mest.
Men jag blir inte riktigt klok på det. I svåra klasser står det t ex FEI 9, men i de lätta/medelsvåra klasserna står bara bedömning i Precision (t ex bed A, två faser).
Hur ska man som blivande tävlande då veta vilket program man ska öva in?
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Nu har jag ju inte varit ute och tävlat "på 100 år" men om du kikar på en proposition till en tänkt tävling, t.ex. Johannesberg 27 aug i år, så ser du vilka klasser de arrangerar. Om du då vill stara t.ex klass 1 LB Dressyr för H/P (enligt just denna propp) som är en LOK klass så innebär det enlig TR att dressyrprogram LB ska köras.
Så har i alla fall jag luskat ut det.
Lycka till
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Den var ju lite klarare, men hittar inget dressyrprogram som heter Lätt B. Lätt svenskt dressyrprogram 2 eller Lätt svenskt dressyrprogram 3 är dom att välja på i lätt klass.
Jag tittade på Jönköpings Kusksällskaps tävling den 29-31/7 där det endast finns fullständiga tävlingar. Gå gärna in och kika och se om det säger dig något.
Mvh Emelie & Jack
Hmm, har jag faktiskt inte funderat över… Har frågat mina stallkompisar vilket program det är när jag ska ut och tävla :P Men efter lite undersökning och god fantasi tror jag att jag hittat nåt!
http://www3.ridsport.se/Tavling/Korning1/Dressyrprogram/ där är alla program, säg att du är anmäld till en lokal lätt A då antar jag att det är lätt svenskt program 3 som gäller, lätt B borde då vara lätt svenskt program 2. Mina två starter lokal lätt A har varit nummer 3 iaf :)
Det står i TRV mom 502 §1.2 att i LB skall Svenskt dressyrprogram 2 köras och i LA svenskt dressyrprogram 3
Och då avses status LOKAL på tävlingen
Värst vad knöligt det verkar…
Men men, nu vet jag ju vilka program jag ska börja med…
Mvh Emelie & Jack
Ja titta, då behöver jag ju inte fundera mer på det :-)
Nu tror jag att jag fått lite kläm på hur det funkar:
Lokala tävlingar:
LB går i Lätt svenskt program nr 2
LA går i Lätt svenskt program nr 3
Nationella tävlingar:
Lätt klass går i Lätt svenskt program nr 3
Msv klass går i Msv svenskt program nr 3
Elit tävlingar:
Msv klass går i FEI nr 3A eller 3B, eller i FEI nr 4A eller 4B.
B-programmen ska bara användas om arrangören inte har möjlighet till 40x100 bana. Men är det upp till arrangören att bestämma om klass 3 eller 4?
Svår klass går i FEI nr 5, 6, 7A, 8A, 8B, 9A eller 10.
5 och 6 tror jag är för alla för där står inget efter.
7 är för enbet och par ponny
8A för fyrspann och tandem
9A bara för enbet
10 fyrspann och par ponny samt tandem
Tycker nog allt att systemet är lite rörigt….
Tur det är ett bra tag innan vi kommer upp i Elit.
Mvh Emelie & Jack