Körning iFokus

Körning

Etikettutrustning
Läst 3887 ggr
Zaphix
2011-07-23 13:05
0

Körpisk

När jag tränare för tränare för första gången i tisdag så insåg jag att min lilla körpisk från Hööks inte fungerar så bra som den borde. Inte alls faktiskt.

Skulle helt enkelt behöva en längre pisk.

Ska få långa tränarens pisk till veckan, och då vet jag vilken längd jag behlver på den.

Den enda som tränaren tipsade mig om vad "piskmakarn", men det är lite långt bort för mig och frakten blir dyr. Förhoppningsvis kan mina förärndrar hämta upp en åt mig på hemväg från deras ssmester, men inte säkert.

Men skulle ändå vilja veta om man kan köpa en bra pisk någon annan stans?

Har en rätt lång kallblodstravare, så behöver nog en rätt lång pisk. Min nuvarande tror jag är 170. och det fattas nästan en halvmeter på den tror jag.

Vad har ni för pisk?

Vart köpta ni den?

Vilken längd har ni och vad för storlek på hästen?

Körpiskar är en helt ny vetenskap för mig, kan ingenting om det, vet inte alls vad som är bra kvalitet och inte. Enda "pisken" jag använder annars är min carrot stick.. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Gylfinir
2011-07-23 18:12
0

Ska du ha en BRA körpisk så finns i princip bara piskmakaren.

Det är otroligt viktigt att det är balans i pisken så att du inte blir trött i handen. Det kunde gamla tiders piskmakare få till när de gjorde piskar av rotting och med en fiskryggrad i övergången till snärten. Sådana piskor är näst intill omöjliga att få tag på. Piskmakarens piskar är dock nästan i klass med gamla tiders piskar.

Det ÄR värt att handla pisk av honom.Ja det koster lite men du kommer INTE att ångra dig.

Tusen
2011-07-23 18:54
0

Piskmakaren brukar ha stånd på olika hästevent. Typ Globen o.dyl. Det är de närmaste man kan komma Piskmakaren utan att åka dit. Vi har samma problem fast vi har bara russ så det funkar ändå, men inte direkt så bra som det vore önskvärt.Rynkar på näsan

Zaphix
2011-07-23 18:55
0

Blir nog en pisk från honom, får hoppas att han är hemma när mamma och pappa åker förbi bara. Ska ringa honom så fort jag vet vilka mått jag behöver.

Min och Dackes blogg

mille-star
2011-07-23 19:15
0

Som andra skrev, det finns inget annat än piskmakaren om du ska ha en pisk!

WinterPrince
2011-07-23 22:46
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Finns det några begränsningar på hur lång en pisk får vara?

Maliiin
2011-07-24 12:31
0

Snor tråden lite! Jag ska köpa en pisk av honom är det tänkt. Har bara inte kommit till skott ännu! Men är det någon som vet vad en pisk kostar till shettis? Vet inte riktigt hur lång min är nu..

penphotography
2011-07-24 13:30
0

Så här säger TR om pisk:
"Piskan skall vara anpassad till ekipaget och tillräckligt lång för att nå hästen/hästarna om så ej är fallet kan straffpoäng utdelas. På fyrspann får snärten bindas upp." (Kap 3, Mom 506, punkt 3)

Sällar mig till övriga… Ska man ha en BRA pisk så finns det inget annat alternativ än Piskmakaren.

Längden på pisken är inviduell för varje ekipage. man vill ju gärna nå fram till däckeln eller strax bakom däckeln för att kunna använda sidförande pisk. Det avståndet beror ju på hur långt bakom man sitter. Personligen håller jag gärna pisken en bit in på handtaget för optimal balans i pisken så då måste man räkna bort den biten när man mäter. En för lång pisk är bara onödigt tung och blir "klumpig" att använda.

Om du har möjlighet så tycker jag att du ska åka och prova ut en pisk. Hur de upplevs i handen skiljer mellan olika piskar trots att det är samma tillverkare.

~Penna~

Medarbetare på Körning iFokus

Zaphix
2011-07-24 14:21
0

#7: Har tyvärr ingen möjlighet att åka dit och prova ut en pisk, får förlita mig på att mian föräldrar lyckas få med sig en balanserad pisk.

Ska få prova en pisk därifrån till veckan, får nog hjälp då att se hur lång den ska vara och sånt.

Känns som att pisken blir väldigt lång för mig som har en stor häst, lote orolig att den blir tung oavsett om den är balanserad eller inte. Om inte annat frå man väl träning för handleden, så det är väl positivt iofs.

Min och Dackes blogg