Körning iFokus

Körning

Etikett: tävling
Läst 4164 ggr
Zaphix
1

Fråga om körsportens TR

Ska tävla för första gången på en riktig tävling i höst och sitter och läser TR.

En fundering som jag har är om huvudlaget. Måste man ha ett körhuvudlag med fast nosgromma, eller kan man ha ettg vanligt träns med lös nosgrimma?

Står otydligt tycker jag, står bara att huvudlaget ska ha nosgrimma. Har nämligen bara ett träns jag kör med nu, och är lite prisskillnad på att köpa ett helt nytt huvudlag istället för bara en nosgrimma.

Om man har frågor om TR, vart kan man vända sig?

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

BoelH
0

Jag kör med vanligt träns och har inte fått några kommentarer, så det ska nog inte vara några problem.

Zaphix
0

Vad bra, då behöver jag bara köpa en nosgrimma. :)

Min och Dackes blogg

Tusen
0

Vad menas med fast nosgrimma? En sådan som sitter direkt i huvudlaget eller?

Zaphix
0

#3: Japp, en sån som sitter i sidostyckena.

Min och Dackes blogg

Tusen
0

Får man ha sånna alltså?

Zaphix
0

Det borde man väl få, är ju sån på dom körhuvudlag jag har sett iaf, och såna tävlar folk i.

Men jag harf ingen koll egentligen.

Min och Dackes blogg

Tusen
0

Anledningen till att jag frågar är för att vi nyss fått ett par nyuppsydda, specialbeställda körhuvudlag där det sas att man numera är tvungen att ha en lös nosgrimma. Själv föredrar jag just den fasta. Så det vore synd om man inte längre får ha den.

Gylfinir
1

Har nu studerat TR V och TR I och inte hittat nåt om att man inte skulle få använda fast nosgrimma i körning. (I Dressyr får man inte det, alltså ridning. I TR II som gäller för uppsutten Dressyr är det specifierat med bild hur nosgrimmorna ska se ut).

I TR V står att du SKALL ha nosgrimma men det står inget om hur den ska se ut. Så jag tolkar det som att du visst får ha fast nosgrimma. De allra flesta körhuvudlag har ju dessutom fast nosgrimma.

UG
0

I Funktionskontrollen på körtävlingar får ekipagen en liten anmärkning om nosgrimman är fast i sidostyckena, lös ska den vara.

Tusen
0

#9 Underligt då det inte står i TR. Hur ska man då veta?

Gylfinir
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#9 Jag anser i så fall att den som utför den funktionskontrollen gör FEL. Det står INTE på protokollet som vederbörande skall fylla i att nosgrimman INTE får vara fast. Det går heller INTE att hitta någonstans i TR som bl.a. #10 också noterat, att nosgrimman INTE får vara fast. Ska kolla detta med folk som tidigare varit med och utformat TR. Återkommer således i frågan

Visar här så länge en bild av huvudlaget på en av Tomas Erikssons stånghästar som jag personligen fotograferade sommaren 2010. Här ser man tydligt hur nosgrimmans sidstycke är fäst i huvudlagets sidstycke med en sölja vilket innebär att nosgrimman blir fast.

Tomas borde veta. Dessutom tror jag det är en Van der Wiel sele

Tusen
0

#11 Vet du hur det blir med ponnytravarnas dispens nästa år? Kommer den vara slut eller tycker man att det gav något?

I år har ponnykuskarna fått starta i lägre klasser på sina ponnylicencer för att prova på. Det har gjort att vi provat och kommer säkert starta igen. Vad ska man annars ha för licenser?

Zaphix
0

Nu har jag köpt ett träns med lös nosgrimma, så jag hoppas man får ha det.. :)

Min och Dackes blogg

Gylfinir
1

Alla ni som har frågor avseende regler och licenser mm mm . Gå in och läs på på Svenska ridsportförbundets hemsida. http://www3.ridsport.se/Tavling/Tavlingsreglemente/ Där kan ni ladda ner alla tävlingsreglementen, dressyrprogram mm mm och ni kan läsa om reglerna gällande licenser. http://www3.ridsport.se/Tavling/Licensguide/ För att tävla måste ni ju skapa ett konto i TDB (Tävlingsdatabasen) http://www3.ridsport.se/Tavling/Tavlingsdatabasen/ Och för att lösa licens måste ni ha GRÖNT KORT . För att få grönt kort måste man kunna HITTA i TR så det är lika bra att läsa på. Det ÄR INTE så krångligt.

Zaphix
1

Fast det är inte så lätt att försöka hitta saker i TR. Jag har försökt hitta en massa saker, men inte hittat att det står där. Lyckas jag inte hitta när jag skumläser så använder jag Adobe Acrobat readers-sökfunktion för att söka efter nyckelord. Men läser man på alla ställen där ordet nosgrimma finns så hittar jag ändå inte svaret på mig fråga..

Men jag kanske är dålig på att leta bara..

Grönt Kort har jag, men tog det för 12 år sedan och aldrig tävlat.

Min och Dackes blogg

Tusen
1

#14 Nog tycker jag det är svårtolkat i alla fall. Det finns en massa saker som faktiskt inte står men som ändå gäller. Ni som tävlat länge i en speciell gren tycker säkert det är självklart medans man som nybörjare inom grenen inte fattat allt på rätt sätt.

Gylfinir
1

Hrm….

Så ska det ju förståss inte vara. Vad är det du tänker på som gäller men som inte står i TR?

Har du kikat i TR I också? Det gäller ju för alla dicipliner.

Tusen
1

#16 Jag kan ta ett exempel som vi råkade ut för. Då vi är nybörjare inom körsporten ville vi testa lite. I år och förra året har ponnytravare fått dispens från alla möjliga krav som annars gäller. Svängel och dragliner har inte behövts, ej heller grönt kort osv. Dessutom står det i tillägget att travsele får användas även om annat sele rekomenderas.

Då vi kom till tävlingen med vårt travsele skulle vi bli avvisade från tävlingen om vi inte bytte vårt travsele mot ett annat eftersom vårt travsele inte hade någon större mankfrihet.  Detta kan jag inte hitta i någon del av TR. Det finns inga ponnytravselar som har mankfrihet och den sele vi hade var ändå specialsydd så det fanns en liten mankfrihet. Att man sedan tydligen kunde bygga upp däckeln med hjälp av frottéunderlägg är inte heller något jag kan läsa i TR om.

Nu kommer ju denna dispens försvinna till nyår men detta gjorde ju oss toknerviga då vi hade åkte långt till vår första tävling. Det löste sig men fortfarande kan jag inte hitta något om det i TR.

Sen är det otroligt mycket att läsa med alla olika delar så det är lätt att missa något. Hur hårda är man med sån´t egentligen. Är folk snälla och säger till om man gör fel eller skvallras det direkt till domarna för att man vill bli av med konkurenterna?

Jag vet t.ex att vid ett tillfälle skulle min yngsta dotter rida både en A- och en B-ponny på en tävling och de skulle start med bara en häst emellan. jag tyckte då detr hade varit lämpligt att den äldre systern skulle få värma upp den andra ponnyn men det fick hon inte. Visst det står så i TR men hon skulle bara jogga lite med ponnyn och inte ta ett enda språng. Bara se till att den var uppvärmd så den inte skulle göra sig illa på tävlingsbanan. Ännu värre blev det på omhoppningen då de slog ihop klasserna och hon fick hoppa med hästarna direkt efter varandra. Hon fick knappt chansen att byta häst förrän de började ropa som tokar efter henne och hotade om att hon skulle uteslutas. Hur sjutton skulle vi ha gjort?

Det borde ju finnas fler små ryttare som tävlar två småponnysar på tävlingar. Hur gör de?

UG
0

Självklart står inte allt reglerat i TR. Många detaljfrågor, endel särerhetssynpunkter, detaljplan, lös/fast nosgrimma står det inte om i TR men det tillämpas ändå.

Jag tycker vi kan lyfta diskussionen en nivå från sandlådan: "Det står inte i TR att nosgrimman inte får vara fast och därför får den inte det"

Zaphix
1

#19: Jag tycker det är svårt att veta saker som andra ser som en sjävklarhet, har man inte tävlat i körning innan så finns det en massa frågor om regler och utrustning. Vet man inte dom oskrivna reglerna så kan det vara bra att få ställa frågor om specifika saker.

Min och Dackes blogg

[slo]
1

#19 är det inte just vad TR ska vara till för, ett regelverk som beskriver vad som är tillåtet och inte på tävling…? Om vi vill ha flera nya kuskar till sporten kanske det är läge att se över det ordentligt på högre ort!

HannaNikolina
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Man ska inte bara veta vad som står i TR utan även hur de tänkte när de skrev det (vilket inte alltid är samma som står skrivet och då är det tanken som räknas…) Jag tycker det är fullt relevanta frågor från TS. Som ny är det i många fall omöjligt att veta vad som gäller… Man får fråga någon som har tävlat förut vad som är praxis. Och så ska det inte behöva vara, det ska framgå av TR vad som gäller.

Tusen
1

Och även om det står kan man inte alltid hålla allt i minnet om man inte tävlar så ofta. Så varför ska man inte kunna fråga? Är det inte därför som bl.a. denna site finns? Ska man inte hjälpas åt och förklara för de (läs oss) som inte vet eller hittar i TR?ObestämdTyst

Pica
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Så här står det i TR: "Huvudlag med nosgrimma skall användas. Bettlöst huvudlag (hackamore) får ejanvändas, ej heller tillsammans med bett."

Eftersom det inte står mer specificerat, är svaret att du får välja vilken nosgrimma du vill.

Håller med om att TR är svårtolkat många gånger.

Om du har frågor angående TR, är det klokast att vända dig direkt till någon av dem som jobbat fram kör-TR, exempelvis Marie Ågren. Hon hjälper dig gärna! agren.marie@telia.com.

Gylfinir
1

#19 Ursäkta,  jag är kanske korkad men kan du förklara vad du menar med ditt påstående "Det står inte i TR att nosgrimman inte får vara fast och därför får den inte det"

Jag får inte ihop det. Om det INTE står att den iINTE får vara fast så borde den FÅ vara fast.

Och vad menar du med sandlådenivå? Alla frågor torde vara relevanta vilken nivå de än är på. Och någon sandlådenivå tycker jag inte har skymtats. Däremot nybörjarnivå och den här siten är till för att hjälpa ALLA, speciellt nybörjare.

Jag håller med alla om att TR borde innehålla vad som gäller och att man inte ska behöva gissa sig till olika saker. Det blir oerhört svårt att rekrytera nya kuskar om de på tävlingsplatserna blir meddelade en massa kontrainformation som i värsta fall faktiskt är personligt tyckande från den som yttrat sig.

Så till frågan från  #18 avseende startordning i hoppning. Om tävlingsarrangören har lottat startordningen så olyckligt att det endast är en elle få startande emellan en ryttares fler hästar/starter så har ryttaren rätt att få ta i anspråk erforderlig tid för framridning av sin häst. Bäst är om man pratar med tävlingsledningen och kanske kan få i stånd en flytt av starten av det ena ekipaget till först eller sist eller på någon plats där ekipage strukits. Det brukar alltid lösa sig. Så som du beskriver skall det defenitivt inte gå till.

Tusen
1

#25 Tack för ditt svar. Det sån´t här som händer när man är nybörjare. Inte lätt att veta vilka rättigheter man har.

Gylfinir
1

Jag har nu kollat med sakkunnigt folk (tidigare TR ansvariga) och MAN FÅR HA FAST NOSGRIMMA likväl som nosgrimma som inte är fäst i tränsets sidstycken.

Ev kommentarer från funktionskontrollanter om nosgrimman är fast eller lös skall INTE förekomma.

Hans/hennes uppgift avseende nosgrimma är att kontrollera att det finns nosgrimma och att den är lagom hårt spänd och sitter på rätt ställe, d.v.s. inte för lågt eller för högt

penphotography
0

Bra, det rimmar bra med TR.

~Penna~

Medarbetare på Körning iFokus

Zaphix
1

#27: Vad bra att någon har tagit reda på hur det ligger till. :)

Och skönt för mig att jag inte behövde skaffa fram ett nytt huvudlag.

Min och Dackes blogg