Träningsbana precision
Idag har vi varit på kurs och jag börjar få kläm på detta med att köra mellan koner så nu vill jag ha tips på övningar med just koner.
Hur tränar ni när ni tränar Precision? Hur får ni fantasin att räcka till?
Kan man kanske använda liknande övningar som i hoppning, t ex bruten linje?
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km

Jag har absolut inga gränser när jag tränar Precision. Det är bara att låta energin flöda och tränapå de mest konstiga vägarna.
Jag tränar även på så tight avstånd det bara går hemma. Då är det busenkelt sen när man kommer på tävling 
Så som sagt, sätt upp en bana med vägar som går precis hur knasigt som helst!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det är just exempel på knasiga vägar som jag behöver.
Har inga stora erfarenheter av Precision så vet inte alls vad för typ av vägar jag ska göra.
Mvh Emelie & Jack

Precis vad som
Jag kan ofta sätta upp koner hej vilt och sen bilda en bana av det när jag satt ut alla konerna. Och så använder jag portarna flera gånger åt båda hållen för att få snäva svängar, långa sträckor och så vidare..
Jag vänder vanliga hinkar upp och ner och mäter ut 5 cm tightare avstånd än på tävling, Det ska vara lättare på tävling ;-)
Problemet för mig blir om jag inte har bestämda vägar så hamnar jag där jag hamnar och låtsas att det var meningen (typ, jag ångrade mig om vägen). Det blir inte så bra då…
Min vän Google hittar inte heller så mycket övningar för just körning. Tror ni man kan ta en hoppbana nästan rakt av och byta ut hindren mot koner?
Mvh Emelie & Jack

#5 Det kan du absolut göra :)
Jag brukar plocka ihop ett dressyrprogram och sätta ut konor efter det..
Snett igenom, volt på långsidan, halvt igenom, vända upp på medellinjen, volt från medellinjen o.s.v. Då kommer jag ihåg det mycket lättare också. Sätter jag bara ut konor här och där finns det inte en chans att jag lyckas minnas vägen även om detg är få portar.. Behöver nåt att gå efter.
Använder man ridvägarna på det sätter kör iaf jag mycket noggrannare vägar dessutom, blir inte så vingligt för att jag glömt bort att fokusera på dit vi ska.
Jag behöver upprepning och redan kunna de vägar vi ska köra för att kunna fokusera på själva körningen, så jag brukar göra evighetsbanor som man kan köra om efter varandra tills det känns bra. Eller ett par gånger iaf, hästen lessnar snabbt och då hittar han på egna vägar..

Det går alldeles utmärkt att sätta upp konerna enligt dressyrprogrammet, eftersom precisionsbanan utgår från de delmoment som ingår i respektive dressyrprogram/nivå. Jag menar att konerna t ex kan ha en tänkt väg som en 20-metersvolt eller serpentin. I LB och LA är det ju dessutom max- resp idealtid som gäller, så då är det bra om man kan försöka köra den tänkta vägen och komma rakt mot konerna istället för att chansa. På träning kör man ju förstås som man vill, men jag håller med om att det är bra att ha en tänkt bana, annars kör även jag lite hipp som happ utan genomtänkt väg.
#7 Smart, det ska jag prova nästa gång jag försöker lära mig en bana; tänka det som ett dressyrprogram! :)
Jag brukar spara banskisser från tävlingar för att träna på hemma.
#10, har inte kommit så pass långt att jag kan göra det. Har du några att dela med dig av vore det suveränt!
Mvh Emelie & Jack
Klockan är en övning jag använder emellanåt, sätt ut 8-10 konor som en stor volt (15m ungefär), börja köra rakt igenom, sen väljer du skarpare svängar ju längre in i övningen du kommer. Hästarna lär sig lyssna riktigt bra och blir lösgjorda och fina!
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
Hur många portar brukar det vara ungefär på en precisionstävlning?
lurvponnyn.vimeddjur.se

#12 Klockan? Kan du inte lägga upp en exempelbild?
#11 Jag funderar på om det är upphovsrätt på banskisser… (ang att publicera banskisser här)
#13 Vid tävlingen i Vaggeryd i helgen var det 17 portar i lätt klass och 20 i medelsvår. Svåra klassen kommer jag inte ihåg men några till.
Den msv klassen hade ett "dubbelhinder", en zick-zack med A, B, C, och D port vilka inte räknas när man räknar antalet portar. Den svåra klassen hade tre "dubbelhinder".

Bild på klockan dök visst upp, fast jag brukar ha ytterligare en kon mellan "paren" så det verkligen blir en klocka.
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

19# Det var inte en dum ide… det ska testas!
en Precisions bana som användes på Runstens den 17 april 2011
Görans precisionsbanor ligger på Skånskas hemsida. Bygg bara inte försvårt så att hästen inte tycker att det är roligt längre.