Kombinera loka/silettdäckel
Har en liten shetland med inte alltför mycket plats för bröstan. Funderar nu på om man skulle kunna kombinera lokselens lokor och dragläder med giggselens selettdäckel för att, förhoppningsvis, få lokornas plats för luftstrupen men behålla selettdäckelns stadga och höga vagnsfäste.
Kan det fungera? Eller måste lokorna sitta fast i däckeln för att fungera optimalt? Finns risk för skav/bränna om lokorna ges den lilla rörelsefrihet bakselen medger?
Har försökt studera denna bild på en collersele och jag tycker det ser ut som om collret ligger löst som en brösta, med draglinan löpande innanför bukgjorden…
Alla tankar och idéer mottages med intresse!
Vi har en WM som vi höll på och joxade med att koppla lokan till en däckel med "högt" fäste för skaklarna. Det funkade uselt. Dels blev det trångt och dels var draglädren och dragringen tunga, hade ju heller inget som höll upp dom ordentligt eftersom de inte hängdes upp i någon uppehållsrem i däckeln. Vi gav upp, det var risk för skav, och behöll däckeln ( i det här fallet en bågdäckel men en selett hade varit ännu bättre) och köpte en fransk brösta och draglinor. Det blev perfekt och ponnyn trivs väldigt bra. Drar mycket bra i denna typ av brösta som ju påminner mycket om ett coller.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#1,2 Kollade runt lite på de vanliga e-butikerna och kan bara se att denna modell av brösta finns i stl shetland som minst. Min ponny har stl minishetland på nuvaranade sele, så frågan är hur den blir i storleken.
Vad har du för storlek till din ponny? Hur pass justerbar tycker du att den är?
Såg att det finns en Zilco Empathy brösta som är anatomiskt formad. Någon som har en sådan och vill förmedla sina åsikter..?
Måste erkänna att jag inte riktigt förstår hur draglinorna ska fästas i denna.
Nuvarande selen har fasta draglinor, så ska jag skaffa ny brösta blir det till att skaffa nya draglinor oxå…
Vi användar ´fransk kumte´ som visat på #2, men användar också Zilco anatomic som på bilden med russ-stoet Anja.
Jag tyckar dom är like bra med + till fransk kumte. Jag vill föredra Zilco anatomic till en lätt vagn och en fransk kumte till en ( relativt ) tyngra vagn som fx brukskörning och fyrahjulet med flera personer på vagnen..
På ponysar är det generelt dåligt med en vanlig brösta.
Til träning / indkörning användar vi en lokesela för att den kan öppnas och läggas på från ovan.
På voran site har vi skrivit en del om körning och selar, så om ni kan läse dansk då kan ni titta inn på www.russ-park.dk
Mvh bj
#3 Vad är det som är knas med draglinorna på Zilcoselen? Från spännet längst till höger går det en rem på baksidan som fäster i snabbkopplingen och låses med änden på draglinan… Ser det ut som iaf :)
Såg att börjes har franska bröstor, men kollade inte storlek… Kan försöka komma ihåg att göra det nästa gång om du vill!
Nåt jag funderar på med dessa bröstor är hur bra tryckfördelning det blir?
Med en rak brösta bör väl trycket fördelas över större yta än på en svängd? Att det blir punkttryck precis innan svängen på bröstan då trycket borde väl fördelas över en rak linje.. På en loksele är det ju annorlunda då de är hårda.
Nyfiken då jag funderar på att skaffa en sån, antingen svängd eller fransk, till min häst med låg halsansättning..
Tänker väl också att luftstrupen ligger en bit upp, så känns som det ofta finns mer utrymme än man tror att lägga en brösta på även fast det på utsidan ser mindre ut. Men det vet jag väl egentligen inte..
#6 Hästar / ponysar med låg ansat hals får ofta tryckskador med rak brösta, därför är det vettigt med ´fria axler´ med: Loksele, fransk brösta och Zilco anatomic brösta som alla ger ´axelfrihett´.
Fx en Fransk brösta ökar dra-kraften med 40% vid samma energi är klart at föredra och motsvarar den nogåt tyngra Värmlandssele med hel-bossa.
Min konklusion är, att fransk brösta är utan tvekan den bästa brösta til all-round körning til ponysar och hästar med låg ansat hals. Till lätt körning är en Zilco brösta nog mera elegant ( smaksak ).
Kom ihåg att selet-däckel bara användas til 2-hjul och inte till 4-hjulede vagnar.
Mvh bj
Vad jag vet så är Zilko selarna inte läder. Men gillar man att de är av konstmaterial så är det prisvärda bra selar.
Någon som har ett hum om vad dessa bröstor kostar att köpa löst? Tänkte nog främst på zilcos anatomiska.

Lite olika beroende på storlek, men runt 2000 kr i minsta storleken Small pony.
Fö ungefär samma som för en fransk brösta.
Titta inn på www.driveout.se selkammeren - där vi köper.
mvh bj

#9 Varför funkar inte syntetselarna bra på vintern? #13 Ja det antar jag, samma princip som många skakelfästen ;)
# 14 Dom funkar väll, men blir nogåt hårde när det är kalt - därför användar vi bara bröstan i komb. med lädersele. Faktisk är syntetselen från Zilco mera kostbar end en lädersele.
Bröstan Zilco anatomic är toppen !
Mvh bj
#15 jaha, tack för infon! Är lite inne på att köpa en syntetsele, men kanske ska kolla upp det lite noggrannare då :)
Vi har en komplett Zilco sele med anatomisk brösta till vårt nordsvenska brukssto. Den blir inte hårdare än våra läderselar på vintern. Knäppningen till draglinorna funkar utmärkt som någon frågade efter lite längre upp i tråden. I detta stallet kommer aldrig mer en lädersele in. Anledningen till det är många men det är så mycket enklare att hantera och sköta och mer tålig när man tränar ute i ur och skur. Vi använder den även till dressyren och har fått 8:or i presentationen.
Vi hade en Ideal Maraton sele som vi körde med iannan vi skaffade den anatomiska bröstan. Det blev väldigt ojämnt tryck eftersom den inte riktigt passade i formen till hästen. Det blev högre tryck på ovansidan av bröstan och över "armbågarna". Zicos anatomiska brösta ligger an hela vägen och därför blir det mindre punkt tryck och hästen trivs betydligt bättre än med den vanliga raka. Dock så behövs den användas till vagnar med lågt linfäste typ maratonvagn. I allafall om det är lite större hästar annars blir vinkeln så konstig och bröstan trycker ojämnt.
Ideal har en i läder som ser ut som Zilcos anatomiska brösta om man nu föredrar läder istället.
Vi har även kört med fransk brösta vilken också har fungerat bättre än de raka, vanliga bröstorna.
Vi ska testa och köra par lite och vi spetsar på att köpa en kombisele i nylon (naturligtvis
) Kankse någonr har några synpunkter?

#17 Intressant inlägg!
Det står att det nu är nytt, rörligt fäste för draglinorna på Empathybröstan, just för att dragläget ska kunna "justeras". Sen står det oxå att det inte är snabbspännen på minsta storleken (som min ponny måste ha) och jag väntar nu på information från säljare hur fästet ser ut istället.
Kollade Ideal Harness hemsida och typiskt nog finns den anatomiska läderbröstan endast i Cob och Full…
Ni som har erfarenhet av Zilcos Empathybrösta (utan fasta draglinor) - fungerar det att kombinera den med draglinor i läder? Skulle ha varit smidigt att kunna använda de jag har…
Såg nu på hemsidan att Empathybröstan bara såldes med fasta draglinor till mindre ponnys. Ser jobbigt ut att man bara kan justera draglinorna vid svängeln. Vi har de vanliga fästena som man kan se på bilden med den vita ponnyn här ovanför och då kan man inte ha vanliga linor som du undrade över.
Har sett att klindt säljer svängda bröstor i storlek mini shetland (om det var den storleken du behöver, shetland finns också) De är dock inte fullt så svängda som empathyn men jag tror att den är långt mycket bättre än en vanlig brösta. Men maila och hör lite med honom. Han är bra på svenska
Vet att det är flera svenska elit-kuskar som köper av Klindt så min uppfattning är att han har vettiga saker och han har ju bra kunskap då han även tävlar själv.