Körning iFokus

Körning

Etikettutrustning
Läst 8032 ggr
Ardennerryttaren
1

Loksele till Ardenner

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Efter att klurat lite på vad jag vill göra med min ardenner valack i framtiden så har jag bestämt mig för att börja jobba med honom i skogen och runt stallet.

Den största uppgiften han fått är att han ska harva kollektivstallets volt regelbundet. Och nu letar jag efter en passande loksele till honom.

Stallet harv är tung och gissar på att den väger runt 60 - 80 kg och då vill jag ha rätt utrustning till min "lilla" polle.

Vad ingår i en komplett loksele? Ser otroligt mycket lokselar till salu som det inte ingår en bakkappa i priset. Behöver man en bakkappa? Vad är selstickor för något?

Oftast så står storleken i lokornas längd, hur långa lokor behöver en ardenner på 170 i mkh? Och hur långa ska draglädrena vara?

Är verkligen helt vilse i den stora världen med arbetsselar och tillbehör.

Agto
0

Lokselar används ju många gånger till att dra släpande last som tex en harv. En baksele används för att hålla igen en vagn som skjuter på tex i nedförsbacke. Eftersom harven aldrig skjuter på på samma sätt som en vagn behövs ingen baksele och det är också anledningen till att många lokselar säljs utan bakselar. Du kan köpa en loksele och sedan när du ska köra med vagn så kan du komplettera med en baksele.

Finns det skaklar till harven eller skall du dra den med linor? För att fästa skaklar så behöver du seltungor och selstickor medans linor kan du sätta fast direkt i dragringen på lokselen.

Hästens mankhöjd är inte avgörande för vilken storlek man behöver ha på lokan utan det som är avgörande är dels hur lokstaden ser ut på hästen samt hur draglädret är fäst på lokan. Lättast är att prova lokselen innan köp.

Tror du kan lära dig lite på denna sidanFlört: http://www.westerdal.se/index.php?option=com_content&view=article&id=49&Itemid=30

och här också kanske du kan hitta lite länkar: http://www.skogshasten.com/dokument/lank.html

Roligt med en ardenner som får arbeta för födan Skrattande

Lise_1
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ett annat tips är att prata med någon som tillverkar selar, de brukar vara duktiga och villiga att hjälpa till!

Jag har fått mycket hjälp av adelssons sadelmakeri, ett litet tips om vart du kan vända dig.

www.adelssons,se

Ardennerryttaren
0

Tack så hemskt mycket för svaren :) Har lärt mig en hel del nu.

Harven har endast linor så den fästs i dragringen.

Det svåra med storleken är att jag vill köpa ett begagnat loksele och då är det svårt att komma överrens med säljaren att man får ta hem och testa den först :( Pengarna räcker inte rikigt till till ett nytt loksele eftersom jag är student.

Kan man köra med ett loksele? Glad Jag har lite små planer att köra på medeltidsspelen som några kompisar arrangerar..

#2, tack för länken ska kika in där :)

Zaphix
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har köpt en armésele, den kan man ändra längd både på lokorna och draglädren, väldigt smidig då man kan anpassa den efter hästen rätt mycket.

Hittade min begagnad för 200 kr.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Ardennerryttaren
0

#4, Aha där lärde jag mig något nytt! Har du något tips på vart man kan hitta en armesele för ett rimligt pris?

Zaphix
0

#5: Jag satte ut en annons på hästnet om att jag sökte efter en loksele, och då ringde tjejen som hade denna sele dagen efter. Så det kan ju vara ett tips. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg