Börja köra
Jag har tidigare alltid kört och tävlat i ponnytrav men har nu helt gått över till ridningen. Saknar dock körningen och tänker därför köra in mitt halvblod och börja träna honom inom både ridning och körning!
Min fråga däremot är lite ang. utrusningen. Körningen är inte något jag ska tävla i och vill därför inte lägga ut 10tusentals kronor på utrsutningen utan vill ha något som helt enkelt funkar att träna i.
Vad skiljer sig exempelvis om jag tränar honom med travsele med en bred brösta och vanlig rockard eller med en bröstsele exempelvis?
Tips på prisvärd utrustning!? :)
Tack på förhand!
Josefinejumpforjoy.blogg.se
en travsele fungerar utmärkt att köra en änkel rockard med, så det kan du gjärna använda om du har möjlighet att låna eller köpa billigt :) Du kan även köpa en loksele begagnat som är i hyfsat skick, om det är något ettlagsläder som behövs bytas kan du klara det själv på en sådan. En bröstsele kan fungera lika bra på att köra med rockard.
Skillnaden på trav och bröstsele är jag därimot inte helt superexpert på så där vågar jag inte säga något, jag lämnar det till experterna :D
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

Jag tycker Drive out selkammaren är en prisvärd hemsida :) Titta gärna där :) Dom har bland annat många bröstselar i olika prisklasser :)
Carpe diem!

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Okej tack! Ska kika in på hemsidan 
Ska du köra rockard är nästan ett travsele bäst. En lös brösta därtill med långa linor så du kan koppla på en svängel är toppen.
Har man ett bröstsele eller ett loksele bör skacklarna vara av den rörliga typen så att det inte blir så att vagnen hänger i selen. Det gör både rockard och jigg och det är då viktigt att den är välbalanserad. Med ett bröstsele hamnar skacklarna för långt ner och vagnen ligger då och trycker på manken via selen. Ett travsele höjer rockarden och är därför bättre. Annars är väl ett jiggsele det bästa men det brukar kosta lite mer.
För övrigt är det ingen större skillnad på att köra en stor häst eller en ponny. Mer än just storleken då. 

Det får nog bli en travsele då! En tanke bara, hur kan jag ha en svängel på en rockard, kan man köpa det och montera fast eller hur löser man det? 
#5 Absolut. Vi har svängel till våra vagnar. Det är bara att beställa en svängel så monterar man den på rockarden. Inga problem alls. Det är jättelätt.
Tyvärr har jag ingen bra bild på hur vi monterat svängeln men om du vill kan jag fota i morgon.
Här en lite halvtaskig bild på svängel och draglinor.

Aha, sedan fäster man alltså en långbrösta i den? Måste jag kolla upp då!
#7 ja, hur hade du tänkt annars?

Jag hade nog inte tänkt alls! Haha! Aldrig använt mig av en sådan! 
Jag kan återkomma med mer foton på hur vi har fäst svängeln och hur man sedan fäster långbröstan om du är intresserad.

Åh vore kanon! Tusen tack! :)