Sele och mankfrihet
Då vi var på vår första körtävling blev vi stoppade vid ekipagekontrollen. Vi hade inte tillräcklig mankfrihet på vår sele sades det. Detta trots att det i år är godkänt att köra med travselar (dessa har ingen mankfrihet att tala om ifall den finns alls).
Min fråga är nu var i TR står det om mankfrihet och hur mycket mankfrihet skall det vara för att selen skall godkännas?
Vi har nämligen en kombisele som vi trodde vi kunde använda även i klassisk körning. Vi vill gärna använda den. Och hur ska vi kunna få denna mankfrihet med vårt fina sele. det finns mankfrihet men tydligen inte tillräckligt.
Enda jag kan hitta om mankfrihet är att det ska vara så på lokselar, kika på sid. 48 i TR V. Finns i protokollet för funktionskontrollen.
Men det viktigaste borde väl vara att den inte ligger på manken, sedan spelar det väl mindre roll hur mycket över den ligger.. Kan jag tycka iaf.
#2 Det var väl ungeför det vi tyckte också. Men man har väl inte så mycket att säga till om ifall ekipagkontrollanten säger att det är fel på selet.
Fast jag trodde aldrig att man skulle bli avvisad från tävlingen om man inte ändrade. Har fått för mig att kontrolen är till för att tipsa kusken och ge råd om något inte är bra.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det är ju så att spannkontrollen är till för att hitta saker som kan störa hästen eller hela ekipaget och om funktionären i kontrollen anser att selen stör för mycket så får inte ekipaget starta. (Dock kan man ju byta sele och gå tillbaka till kontrollen, förutsatt att man hinner det innan sin start.) Väldigt tråkigt för er att ni blev stoppade på er första tävling! Fanns det ingen att byta sele med?
Jag har inte hittat något i TR angåene mankfrihet på bröstselar eller travselar, men det är ju en del som inte finns beskrivet i TR som "alla vet" ändå. T.ex. om inpassning av selar, men det blir ju lite godtyckligt eftersom det inte finns specificerat i reglerna vad som innebär startförbud och inte. Har du någon bild på hur selen ligger på din häst? Det vore intressant att se, eftersom ni inte fick starta med den.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
#4 Jo, vi hade ett annat sele som vi kunde använda. Men i år och förra året står det tydligt i det tillägg som finns, att travselar är godkända att köra i. Och eftersom i princip inga travselar alls har någon större mankfrihet så tyckte vi att det var konstigt att vi blev stoppade.
Jag ska försöka lägga ut en bild på hur däckeln ligger vid tillfälle. Vet inte riktigt när det blir men säkert under veckan i alla fall. 

#5 Ja, det är lite underligt att er travsele inte godkändes. Påpekade ni det för funktionären och vad fick ni i så fall för svar?
www.stuteriprecious.se
Detta låter ju vansinnigt 
Vi brukar också få att vår däckel ligger på manken på en viss tävlingsplats i Skåne…. och att man måste ha extra hål ialllaremmar osv… Men vi kör med fyrhjulavagn (=ingen vikt på däckeln) och har ett däckelunderlägg och ingen annan säger något. Dock så har vår häst ett ärr så man kan tro att hon fått skav av däckeln men den skadan uppkom innan hon ens var inkörd så det brukar de påpeka att "däckeln har bränt henne i huden" Men vi brukar bara säga jaja för det är ingen idé att börja diskutera. Men jag har aldrig hört någon få startförbud i spannkontrollen. Hästen är ju körd med utrustingen hemma och har den då inte fått problem innan så lär den ju inte få det på en lättklass tävling heller.
Tycker att ni skulle tagit upp detta med domaren för tävlingen för jag kan inte tänka mig att en funktionär har rätt att ge någon startförbud utan det kan nog bara en domare.
#6 Ja, vi påpekade detta men hon sa att det spelar ingen roll för hennes uppgift var bl.a. att se till att hästarna inte led av manktryck från selen. Vårt sele är dessutom specialsytt och ett kombisele, vilket innebär att däckeln har större mankfrihet än en vanlig travsele.
#7 Det kan hända att hon gick på samma som för er häst. Vår har också ett märke på manken men det är skav efter täcken. (Tyvärr är det svårt att hitta välsittande täcken till russen, tycker jag.)
#1 Mankfrihet skall vara även på bröstselens däckel. Det står på samma sida i TR V du refererat till fast längre ner.
OBS att det är stor skillnad på SPANNKONTROLL och Funktionskontroll.
Funktionskontroll är en kontroll som alla måste göra för att faktiskt kontrollera att hästen/hästarna är korrekt utselade och att grejjorna är i funktionsdugligt = säkert skick. Samma kontroll görs ju avseende vagnen.
Spannkontroll är en TÄVLING där visserligen funktionskontrollen är inbakad men här tävlar man dessutom om puts / stilenlighet / bästa uppförandet mm mm. Här handlar det också om hur påkostat ekipaget är. Visst kan man vinna en spannkontroll med ett mindre påkostat ekipage men det underlättar om plånboken varit fet. Detta är den avgörande aspekten för att spannkontrollen ersattes av obligatorisk Funktionskontroll för ett antal år sen och togs bort ur totaltävlingen. Har för mig att spannkontrollen låg kvar som obligatoriskt moment i fyrspanns WM ett antal år, gör kanske så fortfarande. Har inte kollat det.
Först och främst beklagar jag verkligen att det blev så tokigt för er. Första tävlingen ska ju vara en rolig upplevelse.
Sen undrar jag precis som tidigare talare om det verkligen går att ge startförbud när ni använder reglementsenlig utrustning (ang att travselar är tillåtna).
Nu är det inte lätt att veta som ny men i fortsättningen ta för vana att ha med TR (både det gemensamma och körningens). När ni ställs inför något liknande så be personen att tala om vart i TR ni kan hitta det, läs och stämmer det dåligt, gå till överdomaren.
Jag hoppas verkligen att ni inte blivit helt avskräckt inför körtävlingar utan att ni provar igen.
Så här stod det i TR:s BILAGA2 PROTOKOLL FUNKTIONSKONTROLL :
"Selar: Loksele: Däckel ej trycker på hästens manke. (OBS ponny med mjuk däckel)"
Och detta tolkar jag som de mjuka lapparna till däckel som sitter på billiga bröstselar spm kanppt har någon stoppning alls. En kombisele har ju "hård" däckel liksom vår däckel också och då har man ju inte det omdiskuterade trycket på manken.
Tror att du råkade ut för en funktionär som inte är så insatt i hur selarna fungerar och händer det igen så kontakta domaren.
Sonen gjorde en Funktionskontroll inför en maratonstart en gång och råkade ut för en funktionär som kommer från brukskörningen och mest van vid lokselar. Funktionären tyckte att sonens french Coller satt för högt upp och ville sänka det. Men just då kom domaren förbi som sonen känner väl så han ropade till sig honom och som då fick förklara för funktionären att de skulle sitta som det satt.
Så det missförståndet blev tillrättat innan något "hände"
Sen kan man verkligen undrar varför det står OBS ponny?!

#11 Angående "OBS! Ponny" - skulle det kunna vara så att den som har formulerat meningen menar att man ska se upp så att inte bågen på lokselens däckel är för låg och slår emot manken på hästen? (Nu spånar jag fritt!) Och på ponnylokselar är det ju standard med stoppad däckel, så därför har man lagt till meningen "OBS! Ponny med mjuk däckel"…?
För en korrekt bågdäckel KAN ju inte trycka på manken, då är det ju nåt som är vädligt fel!
www.stuteriprecious.se
Lägger nu ut två bilder på hur vår sele ligger på en av våra hästars manke. Det är den häst som har den i särklass högsta manken och han är dessutom den smalaste över ryggen.
Bild 1
Bild 2.
Vet inte om den är något bättre men det är i alla fall en bilde till. 
Så vad säger ni. Är det för dålig mankfrihet på denna däckel?
Ponnyn som var med på tävlingen har en mycket lägre manke än ponnyn på bilden.