Körning iFokus

Körning

Etikett: allmänt-om-körning
Läst 6954 ggr
Zaphix
0

Frakta vagn till körtävling?

Har man en stor häst så måste man såklart ha en stor vagn, men en stor vagn medför endel transportproblem. En liten vagn är lite smidigare, lättare att transportera.

Är så nyfiken på att få reda på hur ni gör för att få med er vagnarna på träning och tävling?

Är det hästbuss som gäller? Eller såndär bil med flak (vad det nu heter, hjärnsläpp) och transport med hästen efter?

Är ny inom körsporten och är intresserad av att veta hur andra löser det..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Gylfinir
0

Vi har NHS vagnar när vi åker och tränar.

Dom kan man hur enkelt som helst demontera och placera i "spiltan" bredvid hästen i transporten. Hur smidigt som helst. Och inte behöver man vara teknisk ingenjör heller för att få till det.

Kika på den här länken http://westerdal.se/Galleri_vagnar/pages/image/imagepage25.html

Zaphix
0

Fast dom finns väl bara för ponnysar?

Bara sett att de har giggar till hästarna, och de fungerar väl mest till Dressyr på bana?

På bilden är det väl en ponnyvagn?

Har ett kallblod på 160 cm och då verkar dom vagnarna vara för små..

Min och Dackes blogg

Gylfinir
0

Nej NHS finns för häst också.

http://www.westerdal.se/index.php?option=com_content&view=article&id=87&Itemid=86

Har själv kört en sån. Super!!!!

Gylfinir
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här har du en NHS exklusive till C-D ponny. Hästen som är anspänd är 136 cm hög.

Vet att de gör vagnar till större hästar också. Men deras progfil var ju från början att tillverka reglementsenliga hållbara och tillräckligt LÄTTA vagnar till ponnyer. Det fanns inte sådana vagnar när NHS började sin tillverkning. Generellt var ponnyvagnar i Sverige alldeles för tunga för ca 10 15 år sen. Vagnen på bilden är tillverkad 2002

Zaphix
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fast en sån gigg har jag förstått fungerar mest bara till Dressyr, att dom lätt välter.

Har en vagn nu och planerar inte att köpa en ny, så funderar på hur man kan transportera såna vagnar bra också. Tror inte att man kan montera ned den så mycket, är rätt stor..

Min och Dackes blogg

[slo]
0

Vi är visserligen flera kuskar i samma stall, så vi brukar lösa det med hästar i transport efter en bil och en släpvagn med två eller tre vagnar efter en annan. B-kortsbuss eller lastbil med släpkärra funkar också fint… Håller dock på och funderar lite på en lösning för två vagnar, en häst och övernattningsmöjligheter för 3-4st efter en bil :P

Anna452
0

Jag har sett en bild på en bekant som kör hästsläp och vagn på väg till tävling. Precis innan hästsläpet finns som en stor trekant. På den har de ställt vagnen, fast på högställ liksom. Svårt att förklara… Vet inte riktigt hur bygget gått till, det är något deras kunniga son gjort tror jag. Dom har fått det godkänt att köra med.

[slo]
1

#7 Ja det har jag också sett några som gör, förlänger stommen på transporten framåt och lägger en skiva att rulla upp vagnen på.

Maliiin
0

Det finns ju även de transporter som redan har stor platta fram som en parvagn till stor häst t. ex. lätt får plats på. Men då måste man ha BE-kort tror jag då de väger endel.

[slo]
0

#9 tveksamt att man kan lasta 160cm kallblod alls utan att ha BE… :-)

Maliiin
0

Ja fast alla har ju inte kallblod på 160 cm Flört

TS har men tänkte att det finns nog fler som vill ta del av tråden Glad

Zaphix
0

#10: Har inga problem med det, och min väger definitivt över 600 kg. Beror väl på dragbil och vad för typ av släp det är, vi kan inte köra honom lagligt med boggie, men i vanligt släp fungerar det.

Visserligen har jag inget körkort alls, men min groom (pappa.. :) ) har B. :)

Min och Dackes blogg

Zaphix
0

Har inget eget släp, utan hur/lånar när vi ska köra iväg med hästen. Så tipset om platta fram faller på det ändå tyvärr..

Min och Dackes blogg

Klasselover
0

Puttar upp tråden då jag också är intresserad av tips :)

I dagsläget kör vi en bil med släp där vagnen står, och en bil med transporten. Eftersom jag själv inte har körkort (17 år) så kör pappa hästen, och min bror har fått rycka in och köra vagnen. Men det håller inte i längden, även om jag snart har körkort och kommer kunna köra ena ekipaget. Har en likadan vagn som Zaphix.

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Agto
0

Vi insåg att köra med 2 bilar bara för att få med en häst och en vagn var inte hållbart även om vi var 2 som hade körkort. Sen när det gäller körtävling så är de ju oftast flerdagars så det håller ju inte riktigt för då måste man ha boende med sig också. Vi gjorde slag i saken och köpte en ny hästtransport med platta framför hästdelen. Har aldrig sett något hemmabygge eftersom ett vanligt släp inte har en axel som tillåter att man sätter tyngd där framme. Vi har haft stor användning av vårt släp och vi har både fått plats med en mindre gigg och maratonvagn på plattan (med mycket pysslande) och häst i hästdelen. Men visst är det så att man måste ha BE körkort för totalvikten på denna släp är 2,7 ton. Släpen väger ca 1000 kg, en stor häst 700 kg och vagn (för stor häst) ca 200 kg samt utrustning som väger en hel del också. Oftast har vi 2 hästar med oss då det är 2 enbetskuskar i samma familj.

Ett tips till dig som snart skall ta körkort är att så fårt du har fixat B-lappen så skriv upp för BE också. Då har du den vanliga teorin färskt i minnet och du måste inte söka nytt "lämp" så det blir billigare ;-). Det gjorde sonen och han klarade det galant efter lite övningskörning hemma med vår lilla husvagn Tungan ute

BE-körkortet har vi haft mycket nytta av så jag råder alla att ta det som skall hålla på med körning för det är mycket grejor som skall med och utrustning, hästar och vagnar väger!

Zaphix
0

Sett en sån transport med platta framför nu, men trodde att de var hemmabyggen. Vilka märken har såna transporter?

Är körkortsteorin som är mitt problem, så att ta både B och BE samtidigt kan ju vara smart. :)

Min och Dackes blogg

Maliiin
0

#16 Cheval Liberté har sådan transport :)

Agto
0

Du måste ha B-körkort när du skriver upp för BE så du måste ta dem efter varandra.

Ja vi har en Cheval. Fautras (tror jag de heter) har också med platta framför. Fråga runt om du är på mässa någon gång för flera utländska transporttillverkare har dem i sortimentet men de har inte riktigt kommit till Sverige.