Körning iFokus

Körning

Etikettutrustning
Läst 1390 ggr
SofieN
0

Snabbfästen och adapters

Ska skaffa snabbfästen till svängeln. Har lite funderingar på om man behöver ha adapters eller om man kan fästa snabbfästet direkt i ringen på draglinan?
Det kostar ju en del om jag ska behöva köpa adapters till tre selar…

Agto
0

Om det är en rund ring eller en D-ring så kan man fästa snabbkopplingarna direkt i linan. Om du har överfallslinor, alltså linor som man gör en ögla av så behöver du adapters.

Adapters kan du flytta mellan draglinorna om du inte använder alla samtidigt Flört Fast det blir ju lite bökigt… Har du ingen svetskunnig i närheten så fixar de lätt adapters av lite spillbitar och då kan du kanske ha råd att fixa till alla draglinorna samtidigt.

SofieN
0

#1 Har överfallslinor på två av selarna, tänkte nog prova utan adapter ändå. Visst hamnar ju snabbkopplingen snett i linan men det lär ju fungera ändå.

Tanken är att jag vill ha allt så snabbt och smidigt som möjligt, därför vill jag inte flytta runt på några adapters.

Agto
0

Javisst funkar det Glad Anledningen till att jag skrev att man ska ha adapterns på överfallslinor är att det fästet håller dåligt vid belastning om fäster det i en snabbkoppling och att det en gång hände en olycka då fästet gick sönder och tills dess så körde vi också så men numera så kör vi med adapters och har låtit grannen tillverkar till alla linorna vi har just för att slippa böket.