Körning iFokus

Körning

Etikettutrustning
Läst 3942 ggr
trojlik
1

Baksele till loksele?

Nu har jag skaffat en loksele till min shettis. Tyvärr medföljde ingen baksele till den. Så nu undrar jag om det är olka bakselar till bröstselar och lokselar?
Har sett att på lokselar sitterbakselen ihop med framdelen av selen. På bröstselar så sitter ju bakselen för sig och inte ihop med framdelen av selen.
Någon som kan bringa klarhet i det hela?

blacksmithfarm
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Själva bakselen är likadan, oavsett om den spänns i selen eller vagn.

Som syns på bilden sätter man bakselen på det sättet på parselar också, eftersom där inte finns några skaklar att fästa i. Bakselen fästs i bröstan, så när vagnen trycker på och stången drar i bröstan så förs det över i bakselen och hästen kan bromsa.
En baksele som fäster i vagnen är begränsad till körning med skaklar, medan en som man fäster i lokor/brösta kan användas till parkörning, dra släpor, slädar m.m.

Så för att svara på din fråga, nej, det är samma design på bakselen till både loksele och bröstsele. Skillnaden är hur remmen som man fäster mellan bakselen och loka/brösta eller vagn ser ut.

Blacksmithfarm, sajtvärd på Körning iFokus 
Var med och tävla: iFokus Sportfoto 2014 

trojlik
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tack för så snabbt och bra svar! Då förstår jag precis.. funderade på varför bakselen på min bröstsele till storhästen var så lång men då har jag ju fått svar på det nu ;)

Då kommer jag beställa en baksele från driveout. Nu är det bara en liten vagn som fattas till tjejen :)