Körning iFokus

Körning

Etikett: utrustning
Läst 6574 ggr
Rita-S
0

Den evinneliga jakten på utrustning

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Min hug till körning av en häst, att kunde använda hästen inom lantbruket lika mycket, eller mer, än traktoren, att köra och mysa och ha kul.

Ni vet kanske vad detta innebär då? :) En evig jakt på mer och mer utrustning så man har det som behövs.

Jag har nu en rockard, samt två såkallade åkseler till min häst. Men med detta kan man inte frakta mer än en kraftfodersäck eller en höbal av liten storlek. Skall man sikta mot lantbruksarbetet måste man ha mer. LÅNGT mer.

Det är bara att inse det, jag kommer ha mer seldon och grejs till min häst än jag har skor själv. Är det inte så det brukar vara för en hästägare? Cool

Just nu har jag två fina åkseler för finkörning. Jag tror inte jag kommer köra mer än max 2hästar  på samma tid någon gång, så då har jag så jag klarar mig där. Men jag skall väl aldrig säga aldrig.

Dock kan man inte släpa en plog eller stor flakvagn med en åksele. Till det ligger den inte tillräckligt bra och jag risikerar det blir obekvämt för hästen. Det är ju det sista jag vill. Sen är selerna lite klena för tunga rejäla lass. Nu tänker jag plog. Altså måste jag faktisk se till att anskaffa en rejäl arbetssele, och vi talar då om loksele med lös ringbossa. Dom är for det första inte billiga, och för det andra inte så lätta att komma över längre!

Mitt hopp är att hitta en sele som behöver lättare kärlek. Eller kanske en mer altomspännande elskov som innebär utbyte av i principet allt av läder. Det är ända sätt att komma åt lagom billiga seldon skall jag lova! En åksele får man för en tusing eller två och dom är i hyfsat skick, men skall man ha en arbetssele som går att börja dra tungt med direkt pratar vi omedelbart om 8000 kronor eller mer.

Är det konstigt att vi hästfolk alltid går i utslitna kläder? FlörtOskyldigSkrattande

Och då har jag inte ens börjat på dom vagnar jag borde/vill ha Oskyldig

Någon som känner igen sig? :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida. 

Gylfinir
0

Jadå, visst känner vi igen oss. Men jag hör till en av dom som INTE tror på att köpa gamla begagnade selar. Dels beroende på att det sällan blir billigare eftersom det gamla lädret ofta är dåligt på kritiska ställen (som oftast inte syns utanpå) och då måste bytas. I värsta fall händer en olycka och häst, vagn eller folk blir skadade med lidande och dyra reparationskostnader som följd. Kanske t.o.m. så illa att hästen blir obrukbar inom körning för all framtid.

Och dels för att gamla selar har en tendens att inte passa optimalt på just den avsedda hästen. Gamla selar är dessutom ofta onödigt tunga.

Inte vill man som människa utföra tungt arbete släpandes på en extra ryggsäck så varför tvinga våra hästar att göra det?

Samtidigt håller jag med om att nya selar ibland (hos en del tillverkare/återförsäljare) är hiskeligt dyra. Säkert kanske relevant p.g.a.mkt hög kvalitet men man kanske klarar sig med lite lägre finish till vardags.

A och O är dock säkerhet och då MÅSTE läder och beslag vara friska utan skador.

Jämför man vad selar kostar  med vad sadlar kostar så är det igentligen ingen skillnad. (Så även ryttare går omkring i trasiga skor)

Lågpris, i båda fallen med halvrattlig passform och med påföljande bekymmer som skav och dyligt, men som kan fungera finns så klart. Mellanklass, och då pratar jag prisklass 8-16 tusen, den som man till vardags bör satsa på, ger en hållbar, bekväm och prisvärd produkt. Varar hästens lisvlängd och kan kanske även klara en eller ett par hästar till om man sköter den bra. Sådana finns hos svenska återförsäljare. Även faktiskt svensktillverkade. Sen finns ju lyxvarianten också till den som har gott om pengar och är mycket kräsen. Superlyxigt läder, rostfria beslag och otroligt välsydda detaljer. Men detta är ju inte det nivån man i första hand väljer till en arbetssele. Kanske om man har som yrke att jobba med att släpa timmer med häst då det troligen lönar sig i längden med kvaliten.

Det finns prisvärda återförsäljare: Ylanders sadelmakeri, Börjes, Svenljunga sadelmakeri, Ädelssons,Selar.se, m.fl.

Googla på arbetsele eller värmlandsele, eller leta telefonnr på eniro.

Sen kan man ju också tänka som på kontinenten, där använder man INTE lokselar, och satsa på en fransk brösta. Dom är inte dyra och väldigt bra till även lite tyngre jobb

Rita-S
0

Fast, dom billiga selerna, är som du säger, lågpris och dålig passform, billigt läder och så vidare. Jag vill ha kvalitet. Lyx är inte viktigt, men kvalitet som håller och inte skadar min häst är viktigt. Så jag lägger hellre några extra hundralappar eller tusenlappar på att få något bra än bara att tänka på lågt pris. Och om det betyder att köpa en gammal sele och byta massor av läder, köpa ny sele eller vad det blir, det får bli som det blir. Sist jag såg en riktig arbetssele ny (på marknad), låg priset på 20 000 kronor. Jag höll på svimma… Visst var jag förberedt på att en arbetssele kostar mer än en finsele, men inte att skillnaden var SÅ hisklig stor..

Det jag har gjort med mina två åkseler är att köpa dom begagnat, och skicka dom till hel-renovering hos en sadelmakare i bygden.
Ena åkselen kosta mig 1500 kronor att köpa och 1000 kr att renovera då. bra pris. Den andra åkselen fick jag gratis då allt föruten dragremmarna var trasiga i principet, och renoverade i läder och arbete för 2000 kronor. Även det bra pris.

Skulle aldrig falla mig i hug att köpa en beganat sele och bara åka i väg med den utan att ha den nogrannt kontrollerat först. En olycka med en sadel = mig som hamnar av, under hästen i värsta fall, blir skadat, och kanske hästen går omkull med. Självklart är det en del som får bytas på en begagnat sele.

En olycka med en arbetssele med en tung vagn kanske även tungt lastat blir ännu värre med en vagn på vilda vägar i en nedförsbacke potenciellt sett. Oavsett om man är kusk eller ryttare måste man ha koll på att utrustningen inte är skadat helt änkelt.

Passform därimot är en helt annan femma. Klart måste en sele passa bra med. Där kan man ju ta utgångspunkt i att köpa från andra som har fjordhäst (i mitt fall då), eller liknande byggat häst, sen kollar man med en utprovare att det ligger bra. En sadelutprovare jag har tillgång på i omnejden är exempelvis tränat att anpassa seler med, samt att jag har tillgång på fler gamla körfolk som arbetar med lantbruksarbete och häst som vet hur man anpassar selen och kollar så den ligger bra med. Det är lika viktig att ha något med bra passform som att det även är kvalitet. Helt rätt!

Fransk brösta vill jag gjärna ha, eller en coller-sele, jag tycker dom är riktig vackra! Funderar om jag skall anskaffa det ut i fall jag skall ut och tävla, men får se vad jag kommer över. Halvcoller/coller är svårare att använda på fler än en häst än en fransk brösta iaf.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur

Gylfinir
0

Jag blir väldigt glad av att höra hur klokt du resonerat om dina begagnade selar.

Långt ifrån alla tänker på att de verkligen måste kontrollera statusen på lädret och beslagen på gamla selar. Att det kan se OK ut på utsidan med ändå vara helruttet inuti är det få som har grepp om.

Att du också har hittat en sadelmakare som så ortoligt prisvärt hjälp dig renovera selarna är ju en riktig bonus.

Visst, jag håller med att det handlar om mycket pengar, man blir som sagt inte rik av att hållas med hästar. Men vem blir rik av sin hobby?

Satsa du på att skaffa en fransk brösta. Selar.se har mycket fina sådana till mycket vettigt pris.

Vi får ju igentligen inte göra reklam här på siten men det är ju fabrikanten själv som i reklamsyfte inte får "annonsera". Ett och annat tips oss körfolk emellan torde vara helt OK så hittar du en prisvärd arbetssele kan du gärna tipsa här. Själv tycker jag att Svenljungas sadelmakeri har väldigt prisvärda arbetsselar även om det fortfarande handlar om mycket pengar.

Ylanders sadelmakeri gör också otroligt bra selar av värmlandsmodell. Och jag tror du där kan få justerbara dragläder precis så som militärselens dragläder var utformade. Pris har jag ingen aning om. Köpte i.o.f.s. lokor med dragläder mm för ca fem år sen och om jag inte minns fel så låg priset kring 5000:-

Fast va f*n, det är ju en sele.

Rita-S
0

Ja skoja inte att sadelmakarn är billig! Banne mig om jag skulle fått helrenovering av allt på en lok-sele föruten bossorna, dragremmarna och nackkudden för bara 2 stora inkluderat arbetet så många andra ställen! Jag är i himmelrik så :)

Jag gör presis samma sak med sadlar jag köper, får sadelmakarn att kolla genom dom om dom inte är spillrandes nya.

Skall självklart berätta allt om vart jag kikar på seler, oavsett är det inte dumt att ha lite översikt på vart man kan kika oavsett om vissa är billigare än andra.  I bland kan det ju vara så att man får lågt pris, och lite längre svarstider, eller högre prisar och på sekunden respons, service kan vara olika med. Jag gillar inte att prata illa om någon affär, men om jag får en direkt fråga om min upplevelse som kund kommer jag svara oavsett om det blir positivt eller negativt för affärn. 

Selar.nu har jag kikat mycket på, samma med selkammarn! Jag tycker dock selkammarn verkar ha större utbut på vanliga bröstseler och maratonseler, inte så mycket till lokseler och sådan. Kommer nog beställa lite här och där, för dom är olika billiga på olika saker, det gillar jag då jag kan beställa litet på det ena och det andra lite eftersom.

Jag blev dock nyfiken på Ylanders!
Du ser, jag har en hemlig dröm (fast inte numera då när jag skrivit ut den). När jag blir rik, alternativt har gått i slitna skor i många år och sparat pengar till det, så vill jag ha en kör-sele i vinrött och svart! Det är kotymen på fjordhäst! Så jag vill då ha körsele i vinrött och svart, men tillhörande körträns (med nosrem och avtagbara skygglappar), och sen vet jag inte om jag skall ha bruna eller vinröda tömmar. Tror jag måste ha bruna, och då undrar jag lite på om jag inte skall välja körselen i brunt med vinrött/svart detaljer på i stället.
Men prata om att det är att lyxa till sig? Oskyldig

Rita-S
0

Ylanders har ingen hemsida, Glyfinir?

Rita-S
0

men Å va vacker värmlands-selen är! NU är jag kär!!

Gylfinir
0

Nä, tyvärr Ylanders har ingen hemsida. Dom finns i Ulricehamn.

Och jag tror dom har en katalog du kan beställa.

Du får leta telefonnr på eniro.

Värmlandselen är en Rolls Roys bland arbetsselar

Rita-S
0

Jag tror jag gillar rolls roys….CoolOskyldig gubben kommer bli galen. men jag får se om jag kan hitta någon begagnat värmlands-sele.

Hur är Tänrsjö-selen i förhållanden?

Jag får fråga om Ylanders katalog i så fall. Får leta fram litet telefon och så när jag kommer fram på jobbet.

Men oavsett, jag hittade Svenljunga, och deras lyxvariant av värmlands-selen låg på runt 16 stora, och "vardagsvarianten" på 10-13 stora. Det är ju faktisk överkommligt. Hiskligt mycket pengar absolut, men det är ju inom räckvidden att spara i hop till på några år. jag HAR ju fungerande åkseler, och jag kan låna arbetssele av stallets vaktmästare i bland, han lånar mig i bland när han inte själv är mitt i höskörd eller sådan.

Gylfinir
0

Tärnsjöselen är av modell Värmlandselen och faktiskt i prisklass med Svenljunga. Huruvida draglädren är justerbara så som de alltid var på armeselarna vet jag inte men man borde kunna beställa det av vilken som av de i siten nämnda sadelmakarna. Ska ta en bild på min sele och visa hur det ser ut. Får ta det i kväll, sitter på jobbet nu.

Gylfinir
0

Hittade detta när jag var inne på Tärnsjör hemsida. Intressant

Arbetsselens standard.

http://tarnsjogarveri.se/downloads/standard_for_arbetsselar_hs.pdf

Rita-S
0

dom jag såg på Sveljunga och Tärnsjö sin hemsida var det inte regulerbart vad jag kunde se iaf. Jag gillar om draglädrerna är regulerbara. Jag såg en arbetssele med lös ringbossa där draglägerna var justerbara med 6 skruver som gick genom tragläderna, man fick använda skiftnyckel för att ta loss dom men sen kunde man justera upp mot.. vad var det nu.. kan ha varit mellan 5-10 cm man kunde korta/länga lädren. Mycket praktisk tycker jag. Det ökar chansen att använda selen på fler hästar även inom samma ras.

Ta exempelvis min förra fjord som jag förlorade april förra året, Gejsa, mot Kex som jag äger nu. Kex är något kortare än Gejsa, jag fick korta ryggstycket 2 hål på Gejsas sele när den skulle på Kex, medans daglädren fick längas ett hål för att ligga optimalt. Tur nog är det ju åkseler och därmed regulerbart med övre och nedre lokrem, längden passade på båda.

Jag såg en modell med lös däckelgjord och lös bukgjord faktisk, så att det fanns bukgjordsstropp och däckelgjordsstropp på båda sider. Vilket gjorde att gjordarna kunde reguleras mycket i storlek. Det gillade jag med. Jag är dock inte så insatt i hur det ändrade styrkan på selen. Tror inte det gjorde så stor skillnad då dom ju inte direkt drar med några av dom, samt att vikten av skaklarna ligger ju på däckelbågen, inte gjorden i sig.

Rita-S
0

Jag måste bara tillägga att jag simpelthen älskar att denna sajten uppkom, det ger mig så himla mycket att kunde sitta här och flumma och diskutera om seler, tillverkare, praktiska detaljer och sådan med folk som KAN! Glad

Gylfinir
0

Du vet att en dröm är och förblir en dröm om man inte sätter ett datum, skriver ner den på papper och gör något (aktivt). Men så fort men gör något förvandlas drömmen till ett MÅL och man börjar i det undermedvetna jobba fram lösningar för att nå målet: Ett datum är obligatoriskt. Det går att flytta på om man inte når ända fram till just det datumet men det måste finnas där. Precis som tentan i skolan, man pluggade ju bara allra nödvändigast ända tills man upptäckte att det ju skulle tentas om ett par dar!

Så till ditt MÅL.

Håll fast vid ursprunget svart sele med vinröda detaljer om du vill hålla fast vid seden för fjordhästar, vilket jag tycker du ska om du är fjordhästtrogen men……

Tömmar SKA alltid vara bruna oavsett vilken färg selen har, reptömmar undantaget förståss. Det är också en sed värd att hålla fast vid.

Har du några bilder på fjordingar med nämnda sele? Borde kanske finnas nån i Norge som har såna.

Du som är så intresserad kunde du inte forsätta på artikeln/tråden om Olika typer av selar? Jag kan hjälpa till och vi borde leta fram bilder åxå.

Rita-S
0

Jo jag vet tömmar skall vara bruna, men det skär i mitt estetiska öga att ha bruna tömmar och svart sele Skäms därav tanken att kanske ha mörkbrun och vinrött i stället så jag kan ha mörkbruna tömmar om inget annat.

fast, det är kanske inte helt fel om jag har svart och vinröd sele, och sen bruna flätade tömmar med svart och vinrött inflätat? Det måste väl gå? Jag kanske kan få inflätat lite brunt på selen med då kanske.. måste sätta mig ner och rita litet för mig själv tror jag. Se om jag kan få till någon bra bild av det jag ser i huvudet nu.

Just nu har jag svarta tyg-tömmar som jag kör med när jag kör, men jag tänker inte tävla med dom. Men visst tänker jag hålla i hävd sedvanan med bruna tömmar när jag beger mig ut på uppdrag och/eller tävling. Så skall det vara.
Man hade svarta tömmar i begravningsfölget, presis som man hade sorgranden klippt på fjordhästarna som drog likvagnen i gamla dagar. Jag klipper aldrig sorgranden. Det är himmelvid skillnat på den bågade klippen som låter en skymta svarta mittstolen i manen och sorgranden kan jag ju säga.

Bild på vilken sele nu tänker du på? Svart och vinröd eller den med delad buk och däckelgjord? Har inte bild på några av dom tyvärr, jag har aldrig sett en svart och vinröd sele nånsinne, bara svart och vit, men jag fick ideen ut från den. Svart och vinröd är fjordhästens färger, därav vill jag hemsk gjärna ha en sådan. Jag lär nog få belaga mig på dubbla priset av en vanlig handsytt sele då tror jag, men det får det vara värd helt änkelt, då jag kommer få en otroligt vacker sele för att visa upp oss i. Jag kanske skall hålla mig till enbet då, och inte parhästar för att inte bli komplett ruinerat i framtiden *fnittra litet*

[Tjiwi]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tärnsjös arbetsselar är ställbara i draglädren!Glad

Rita-S
0

då går det säkert att beställa detta även hos dom andra ¨skulle jag tro :) Snygg sele och snygg häst!

Gylfinir
0

Jag hade en sele utan justerbara dragläder. Då beställde jag av en sadelmakare bitar ca 30 cm långa exakt som draglädret. Slog (borrade) upp nitarna i rosetten vid dragringen och monterade dit de nya delarna med små vagnsbult och säkerhetsmutter (sådana som ej själva kan skruva upp sig) och så gjorde jag hål och monterade in hop draglädret men små brickor så som armeselarna är gjorda. Kika på bilden så begriper ni galant.

Rita-S
0

Ah man kan göra det själv altså! ja, så känge man stärker hålen med sådan platta borde det ju fungera skulle man säga. Får ta en funderare, detta öppnar ju för möjlighet att kika på sele utan justerbart dragläder. kan vara sadelmakarn jag har är vänlig (och rimlig) i att göra det för mig med. Men något sådan som det där skulle jag nog klara att fixa själv! Skruvar, platta som gör att hålen inte tänjs, säkerhetsmuttrar.. Jo det borde jag klara själv.

[slo]
0

Säkerhetsmuttrarna kallas ofta Nyloc på "fackspråk" :) Om det skulle vara svårt att hitta tänkte jag…

Rita-S
0

Har redan hittat ett antall webshops som sälger skruvar och grejs :)

Rita-S
0

På tal om utrustning..:) Jag jobbar nu med att renovera en rockard jag köpte här förra året! Om ni är sugna på att se bilder kan jag spamma litet nu.. :D

Här är bild från när jag nyss tagit bort presenningen.
Det fanns även några hemgjorda "dragremmar" som var mysko fäst utan svängel och alltmöjligt, som jag även tagit bort.

Rita-S
0

Närbild på trävirket, det måste bytas ut.

Rita-S
0

Denna rosten är det mycket av runtom.. jag har litet att ta tag i!

Rita-S
0

Här är rockarden strippad för remmar och trä, klar för att sandblästras. I går lämnade jag rockarden dit, så fort den är blästrat och grundat är det klart för att måla!

Min rockard kommer gå i mörk grön och silver.

Funderar på att göra "parkbänk" sits i stället för hel träskiva, och ha en kudde jag fäster med remmar när jag kör, men jag har inte riktig bestämt mig än. Vad tror ni blir snyggast? :)

Rita-S
0

jag skall slälvklart ha en svängel hit med, men jag måste klura på hur jag kan montera den säkrast. Dom blå remmarna har jag tagit bort, dom var bara nitat dit av han jag köpte rockarden av för att "bära" dom hemgjorda "dragremmarna". Dom var fäst i taljer som var ditmonterat bara.

Vet inte spårvidden på denna rockarden, men det skulle väl gå med lokala tävlingar i denna kanske? Vad tror dom erfarna på tävlingar?

Rita-S
0

Sist, jag hittade den bild jag fotade innan jag tog hem rockarden! här ser ni dom provisoriska dragremmarna.

Rita-S
0

nu är den lackat!

Rita-S
0

Okej, ingen reaktion än Tungan ute Nuväl jag jobbar på.
Snart får jag allt av trävirke på, b ara jag får borrat upp hålen. Hoppas få till det nu till hälgen om jag kan fjäska litet hjälp.

Sen skall jag ha reflexer.
Detta är planerat:
Röda runda reflexer bakåt, två stycken så stora jag kan hitta.
Vita runda reflexer framåt, inte så stora då jag även skall montera syckel-lampa på.
Vit syckel-lampa framåt, röd syckel-lampa bakåt, tänkte montera på vänstersidan av vagnen.
Orange reflex på sidan. Rund även där.

Funderar även på att forsöka få tag på reflex med tape eller nåt, sånt band, och limma en remsa hela vägen längsmed skakeln. Det kan väl knappast göra någon skada? Undrar bara om det kommer sitta tillräckligt bra, annars får jag sätta dit en nit på änderna och nån enstaka nit här och där bara.

En annan sak är skyltning. Vissa har sagt man måste ha LGF skylt, andra säger det är endast vid motoriserade fordon. Vad gäller där?

Jag har oavsett funderat på att anskaffa en avlång reflex-skylt med texten "hästvagn" eller något på, så bilisterna bakfrån ser att det är en häst och kusk dom träffar på framföre sig! Jag skulle väl tycka det är väl så bra som en LGF skylt? Typ som denna högst upp bara med text på förståss.. Jag har hittat fler som skyltar med att ha sulky-skilter i reflex, och forsöker nu hitta vart man får tag på sådan med egen text på..

penphotography
0

Som jag tolkar det ska LGF-skylt bara sitta på motordrivna fordon.

~Penna~

Medarbetare på Körning iFokus

Rita-S
0

#29 altså inte på en hästvagn. bra då vet jag, lite svårt för mig som dyslektisk norrmann att leta fram trafikförordningar och förstå dom :D

Men då vill jag definitivt ha en vagnskylt som varnar om att vi är häst och vagn. Jag har hittat denna här, som jag funderar på att köpa.

penphotography
0

#30 Ingen dum idé!

~Penna~

Rita-S
0

Titta vad Clas Ohlsson har! :D Det skall jag ha.

penphotography
0

# 32

Smart! Kan man använda till mycket, inte bara hästar och körning… ;)

~Penna~

penphotography
0

Angående vagnsskyltar kom jag att tänka på den här roliga bilden som jag tog i somras på Tidaholmsvagnar när vi hämtade maratonvagnen som hade varit på sevice.

Bilden föreställer Mats (tillverkaren av Tidaholmsvagnar) träningsrockard. Gillar humorn! :)

~Penna~

Rita-S
0

ja, jag var in på barnvagnsskyltar med :D

WinterPrince
1

När vi var ute på körtur i Wales hade sista ekipaget en stor skylt där det stog: "Please pass wide and slow"

PP
0

#36 "Please pass wide and slow"
Så bra sammanfattning av hur man önskar att bilister betedde sej vid möte med hästar på vägen! Har själv bara sett den på reflexväst.

Frågan är om de hetlevrade bilister som skulle behöva ta till sej budskapet hinner med att läsa… När de är nära nog för att se vad det står är det ju redan lite sent. Obestämd

PP
0

Får väl erkänna att jag oxå inhandlat en sådan barnvagnsskylt, även om jag inte kommit mej för att sätta dit den på vagnen ännu. Det står "Liten men tuff" (kör shetland). Flört