Körning iFokus

Körning

Etikett: utrustning
Läst 3488 ggr
WinterPrince
0

Ryggstöd eller inte på gigg/rockard?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Sitter och letar vagn igen…

Har stött på två giggar nu som inte har mycket till ryggstöd. Bara som en liten kant runt sitsen så inte rumpan hamnar utanför.

Hur obekvämt är det att köra utan ryggstöd?

Zaphix
0

Jag hade inge ryggstöd på min gamla rockard, hade inga problem alls med det. Använder inte ryggstödet på min gigg så det skulle jag lika gärna kunna vara utan.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

WinterPrince
0

Det är dessa två jag har spanat på ett tag. Blå eller Röd

Gylfinir
0

Ser ut som om båda två saknar fotsteg!

Är nog inte helt lätt att ta sig i och ur dessa. (Om man inte är extremt vig förståss).  Båda har ju dessutom en tvärsgående del av skackeln som man måste kravla sig över för att komma i dom. Tycker du ska ställa ftrågan till säljarna VARFÖR dom säljer.

Vill du använda dina pengar väl så tycker jag att du ska provåka några st olika fabrikat. Om du hittar en som passar dig, din benlängd o.s.v. så att du sitter bekvämt så kommer du att kunna inverka mycket bättre på din häst och det blir bekvämt och roligt att köra. Om då vagnen kostar några tusenlappar mer så är det väl investerade pengar. Du kommer inte att behöva "byta upp dig" efter ett tag när du insett att du kanske måste skaffa njurbälte eller för att korgen känns för kort och att du sitter som en fällkniv.

Körning är såååå mycket roligare när kusken kan sitta i en bekväm avslappnad position och när vagnen inte skakar runt kusken som om den satt i en drinkblandare.

Zaphix
0

Den där röda har varit ute på annons väldigt länge nu, nåt måste ju göra att dom inte får den såld. Men ser fin ut iaf. :)

Min och Dackes blogg

WinterPrince
0

#3 Man skulle behöva en sån som dig med sig när man tittar på vagnar. En annan har ju ingen aning om vad man ska titta efter.

Tyvärr kan jag inte lägga till ett par tusenlappar. Det är nätt och jämt jag klarar den röda. Hoppades man kunde pruta lite på den för som #4 säger har den varit ute väldigt länge.

Alternativet är att köpa en enkel rockard, men jag känner mig inte bekväm i att sitta så lågt. Vill se vart jag ska…

Zaphix
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skulle hellre köpt en lättsåld låg rockard, spara ihop pengar, sälja rockarden och köpa den vagn du egentligen vill ha. Dom där giggarna verkar inte vara så lättsålda, och är det inte precis en sån du vill ha kan detg nog vara dumt att köpa en isf.

Jag hade en låg rockard innan till mitt kallblod, visst satt man lågt ned och man såg mest en rumpa, men det fungerade bra ändå. Man kan ju bygga upp sitsen på en sån genom att köpa en sits som man brukar ha på maratonvagnar, då kommer man upp en bit.

Fina såna rockarder är billiga i inköp och lättsålda, även om man som jag hade svetsat om skaklarna och satt på en svängel.

Jag gjorde så, hade en sån tills jag hade råd att köpa min gigg.

Min och Dackes blogg

blacksmithfarm
0

Jag tycker mig se ett fotsteg bakpå på den röda, hur man sen tar sig upp över sätet vet jag inte…

För att svara på frågan om ryggstöd, själv vill jag inte ha mycket högre än det är där, för jag tycker att det stör när jag kör. Hellre då en kuskkil, om man vill sitta lite 'bekvämare'.

Blacksmithfarm, sajtvärd på Körning iFokus 
Var med och tävla: iFokus Sportfoto 2014 

WinterPrince
0

Fotsteg känns som ett mindre bekymmer, den går säkert montera dit ett.

Om jag skulle åka och titta på den, vad ska jag tänka på? Hur sitter man på ett korrekt sätt på kuskbocken?

Att provköra känns som det kan bli svårt…

Tusen
0

Min dotter påstår att ryggstöden endast är ivägen. Hon ör mycket helre utan och helst med en liten kant som håller i dynan.