(S) oslipad diamant:)
En farbror som jag hjälper med hästarna ibland måste nu sälja en av sina fina kallblod. Kjova (uttalas chova) är en korsning mellan ardenner och nordsvensk och hon är tolv år gammal. På grund av ägarens hälsa har det inte blivit mycket gjort med henne alls de senaste åren, men jag tror hon har mycket potential! Hon är en go och glad häst som alltid komer fram i hagen fär en pratstund. Vissa sommrar lider Kjova av lindrig solexem som gör att hon då kliar av sig bitvis av manen, men det var ett par år sedan jag såg det nu.
Kjova är vacker att se på. På vintern är hon nästan vit med svart man och svans och på sommaren, speciellt under fällning, blir hon gul och lite "sotig".
Kjova är en glad häst med mycket energi och de snällaste ögon jag sett på en häst:) Den som köper henne bör ha viss kunskap om utbildning av unghästar då hon förmodligen behöver börja om i utbildningen. Hon har varit körd en gång i tiden, och jag vet att ett par personer har "åkt" på henne men hon är inte inriden på riktigt. Jag tror att hon skulle svara utmärkt på NH träning.
Det har varit många spekulanter på henne, men ingen har varit rätt hittils. Därför skriver jag det här för att bredda sökområdet efter den rätte. Hon säljes INTE till slakt och helst inte bara som sällskap eftersom hon älskar att vara med människor. Säljes endast på grund av ägarens försämrade hälsa.
http://www.blocket.se/gavleborg/Korsnings_sto_36486691.htm?ca=5&w=1&last=1