Körning iFokus

Körning

Etikettutrustning
Läst 4928 ggr
Sa-An
0

Bettlöst - godkänt för körtävling?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ett nytt sorts huvudlag har kommit till travet, vad tror ni om att köra skolkörning med ett liknande? (Naturligtvis utan checken)

Kan det vara godkänt att tävla med tro, tömmen sitter ju i bettet också…

Zaphix
0

Ser smart ut!

Förhindrar att man tar för hårt i munnen på hästen i alla fall. Har en liknande variant jag körde med mycket förut, hade repgrimman under huvudlaget och drog ut den genom bettringarna och satt tömmen i öglorna där. Då tar tömmen först på näsan och tar man lite till tar det i munnen.

Önskar att man fick tävla bettlöst, förstår inte alls varför det inte är tillåtet med sidepull, kapson eller liknande.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Linden95
0

Det var ju riktigt smart! Vart hittade du den infon? Skulle gärna vilja läsa mer? :)

Sa-An
0

#2 Hittade infon på www.kerstinkemlen.se. Finns även en tråd på Buke.

Agto
1

Vi fick detta tipset av Anders Ericsson på en körträning för ett år sedan men då med en vanlig rem som man fäster i bettet över nosryggen. Funkar bra i dressyren för denna hästen och vi har tävlat på det också. Principen är densamma att det tar mindre i bettet och mer över nosryggen.

StuteriSolo
6

Att man inte får tävla i körning och trav utan bett är nog en säkerhetsgrej, hur det än är så är det inte lika lätt att få stopp på en häst utan bett. Så länge allt går som vanligt fungerar det säkert utmärkt, men när det händer något kan det vara en helt annan sak.

Detta huvudlag måste ju vara en bra kombination om man vill köra "bettlöst". Påverkan kommer först på nosen, och sedan i munnen om det behövs

Zaphix
1

Skulle det hända något skulle jag inte få stopp på min häst även när jag har bett, är snarare svårare att få stopp på honom med bett än när jag kör med bara repgrimman.

Detta för att han är en gammal travhäst, van att ta stöd mot bettet och ignorera effekten om han blir stressad. Repgrimman förknippar han inte med stressen på travet, vilket gör att han är lättare att få stopp på med den.

Känner jag att hästen är stressad så har jag en nödbroms med ett rep till repgrimman att dra i om han inte lyssnar på bettet, då stannar han alltid.

Så det behöver inte vara säkrare med bett,

Min och Dackes blogg

Tusen
0

Att tro att bett är säkrare än bettlöst är en gammal fördom/feluppfattning. Vill hästen dra eller skenar den spelar det ingen roll vad man har i munnen eller på hhuvudet. Att hästarna lyder bettet beror på att de vill lyda. VIll de inte har vi INGET att sätta emot.

Tusen
1

När vi kör in våra unghästar har vi alltid gjort en variant av detta träns. Vi trär in tömmen/tygeln genom både bettringen och ringen i nosgrimman. (Se bild nedan)

Det har heller inte varit några problem med att få tävla på detta sätt.

Zaphix
0

Såhär kör jag rätt ofta. Är skarpt, så man får vara försiktig.

Min och Dackes blogg

Zaphix
0

Eller så kör jag helt bettlöst, fungerar bättre än bett, men i och med att man måste ha bett vid tävling så blir det oftare bett.

Min och Dackes blogg