Körning iFokus

Körning

Etikettallmänt-om-körning
Läst 2513 ggr
Linden95
1

Regler i precisionskörning?

Hej!

Då jag inte är så insatt i körsporten, utan håller på med trav, så tänkte jag kolla om det är någon som vet om det kommer att vara tillåtet att tävla i precisionskörning med ponnytravlicens och "vanlig" rockard? De reglerna gällde i år, men tyvärr har tävlingarna legat på fel datum eller varit för långt bort för oss, så *hoppashoppas* att reglerna även gäller under nästa år!

penphotography
0

Körkommitén sa i början av året att det inte skulle bli några TR-ändringar fören tidigast 2013 så om det gäller så är det samma regler nästa år.

~Penna~

Medarbetare på Körning iFokus

Linden95
0

Okej tack! :D

HannaNikolina
1

Japp, Dressyr och Precision LB får du köra med ponnytravlicens och travsele/vanlig rockard även nästa år.

Man kommer få köra Maraton med ponnytravlicensen också, men där måste man ha "rätt utrustning" dvs sele med draglinor och svängel på vagnen.

StuteriSolo
1

det var ju himla bra! Då kanske man kan lura ut flera att prova på!

Linden95
0

:) Måste man ha en "groom"?

HannaNikolina
0

Ja, man måste alltid ha en groom med när man tävlar så någon form av tvåsitsig vagn krävs.

Linden95
0

Så i en vanlig rockard kan groomen sitta bredvid?

HannaNikolina
0

Ja precis. Om det finns ett baksäte så ska groomen sitta där, men i en rockard så sitter groomen bredvid. Kusken sitter då till höger.

Linden95
0

Okej! Tack för alla svar! :) En fråga till bara, finns det någon åldersgräns på hur ung groomen får vara? Själv blir jag 17 i januari nästa år…

penphotography
0

Ja, det finns åldersgränser för groom. Så här säger TR V:

Kapitel 3 Bestämmelser, Mom 506 Kusk och groom

5. Åldersgränser på kusk och groom. På ekipage med kusk som är minst 18 år ska groom vara minst 14 år. På ekipage med kusk under 18 år ska groom vara minst 18 år.        Ålder på kusk och groom gäller med början från det år han/hon fyller år.

TR V, Sidan 17

~Penna~

Medarbetare på Körning iFokus

Linden95
0

Okej tack!