Körning iFokus

Körning

Etikett: allmänt-om-körning
Läst 1551 ggr
Mantissa
0

Licens - tävla i sportkörning?

Jag är blåbär på detta men har börjat röra lite i det i och med att tanken på tävling lockar lite i horrizonten. Som vissa av er kanske har hört förrut så har jag åsnor istället för hästar. Det ställde till det lite direkt då "åsna" inte fanns bland de valbara raserna på menyn i tävlingsdatabasen.
Jag fick dock rådet då jag ringde och frågade ridsportsförbundet att sätta dem som "okänd ras" istället.

Nu till nästa problem. Jag är en bra bit förbi 18 och alla mina åsnor är under ponnymåttet. Jag själv vill helst tävla körning, ev bruksridning och western trail och western riding. Men jag har ibland gästryttare som är yngre.

Nu har jag inga abitioner att tävla mer än lokalt, men då det är så få tävlingar inom rimligt avstånd här så får man ju passa på på de tävlingar som anordnas. såå..

Ska de ha hästlicens eller ponnylicens? Om de ska ha ponnylicens, måste de mätas då? Som jag har förståt det så tävlar ponny och hästar på lika vilkor i de dicipliner jag är intresserad av. Behöver man verkligen mätintyg för att tävla med ponny i körning?
Sedan kanske de behöver ytterliggare en licens för westerngrenarna? Uj vilken jungel..

HannaNikolina
0

Om du ska tävla i ponnyklass så behöver ponnyn mätintyg. Det som skiljer är tempona i Maraton (och Precision, men det är marginellt). Sen är det ofta skilda resultatlistor för ponny och häst, men man får slå ihop klasserna om det är få starter. Har du inget mätintyg så blir det hästlicens och hästklass.

Även om man är över 18 år så får man tävla ponny i ponnyklass körning.

Mantissa
0

Attans! Närmaste mätstället är drygt 25 mil härifrån.. suck

Gylfinir
4

Tycker du ska göra mer än att sucka. Det ÄR ett förb….t otyg av förbundet, dessa regler om mätning att man MÅSTE åka miltals till klinik för att mäta. Precis det som händer med dig har vi förutspått p.g.a. dessa helt vansinniga regler. Man ser pengarna flyga iväg och får olustkänslor och bestämmer sig för att det nog får va. Alltså en jättebromskloss för rekrytering av nya ryttare och kuskar. Sporten utarmas, bredden och därmed basen tynar vilket till slut leder till en mycket begränsad möjlighet till att forma en elit. En elit som också ÄR NÖDVÄNDIG för att skapa intresse för nya att pröva på. Man har ett moment 22 i sin hand.

Det fanns ett förslag till mätkommiteen att alla årsmätningar skulle kunna få göras av mätman och vet hemma precis som det brukade vara men när ponnyn skulle slutmätas och då den kvalat till nationell klass skulle kontrollmätning ske på klinik. Då skulle det forfarande vara intressant och en öppen dörr för nya ryttare kuskar. Hur gjorde förbundet? Stängde öronen och därmed även dörren.

Vi måste ge feedback om dårskapen till förbundet. KLAGA HÖGLJUTT. Ju fler berörda som klagar ju större chans till förändring finns.

Självklart skall allt fusk beivras. Men vet vi hur mycket det faktiskt fuskats? Resultaten / statistiken från de kontrollmätningar som förbundet gjorde hösten 2009 har inte offentliggjorts. Vi mätmän har inte hört ett enda ord. Så vad ska man tro? På rykten skapade av giriga avunssjuka ponnyföräldrar eller är mätfusket utbrett? Och hur stor betydelse har detta med ponnyns höjd i klasser på lokal och regional nivå? Det handlar i alla fall inte om några jättepengar avseende ponnyns / hästens prislapp. Och vad ger vi vuxna för signaler till våra barn?

KLAGA!!

VI VILL KUNNA MÄTA HEMMA enlig förslaget ovan.