vad är detta för sele?
Hej! Rotar runder lite i stallet och hittar detta i en blå ikea kasse, kan absolut inget alls om selar och körning så är lite nyfiken på vad det är jag har hittat, skrot eller guld? Värde? Vad för körning har man dem till och på vilka hästar?
Ser ut och vara fina selar med fina beslag, väger ett ton känns det som men ialla fall en 10 kg paret skulle jag tro, orkade inte lyfta kassen själv med båda selarna i och jag tar själv 30kg säckarna med foder annars 
Vad har jag hittat?
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
en till
en till
sista, där är mönster i lädret

Snygga detaljer!
Ser ut som finselar med coller. Värde är svårt att svara på eftersom det beror lite på lädrets kondition. Är det av bra kvalité och allt helt så kan du säkert få en bra slant.
Det är ett par halv-collerselar, med hård däckel, avsedda för finkörning. De kan man ha till lite olika hästar, för de går att reglera något i vidd. Dock inte i höjd, så hästarna måste vara " rätt" storlek. Jag har själv ett par hel-collerselar till ponny i lackläder. Mina måste passa perfekt för att kunna användas. I mina ögon ser det ut som guld, fast jag gillar den typen av selar, så jag är nog lite partisk.
Verkligen fin sele du har hittat, sån vill jag också hitta. :)
Vad jag kan se är allt helt och fint! Ska ta och putsa upp dem och ta lite nya bilder så ni kan få se!
#6 vill du förklara för en helt ovetandes vad en halv-collier är 
På bilden nedan är det en kollersele på hästen.
Koller är delen runt hästens hals, enkelt uttryckt. Om det är helt eller halvt avgörs om det är öppningsbart i 'nederkant', vilket ditt är då det ju går att öppna.
En halvkoller kan därför lättare ställas om för att passa olika hästar, medan ett helkoller inte kan det, och därför inte passar många olika hästar.
Blacksmithfarm, sajtvärd på Körning iFokus
Var med och tävla: iFokus Sportfoto 2014
#9 Tusen tack! ska se om den inte passar min gamle tant, hon är ju körd en gång i tiden och är gudasnäll och tömköra…