Körning iFokus

Körning

Etikett: träning
Läst 3278 ggr
WinterPrince
0

Inkörning på gång!

Nu äntligen är vi på gång!

Jag tänkte göra en tråd där ni kan följa hur det går för oss.

Igår var det kursstart, och allt vårt förarbete med tömkörning och kommandoträning har gett oss en riktigt bra start.

Winter var en klippa! Vi lekte med en slang som drogs runt på banan. Den var inte farlig, men han blev väldigt nyfiken på den. Sen använde vi samma slang över hela kroppen på honom, runt benen och över ryggen. Han bara stog där och skakade lite på huvudet.

Sen la vi den över ryggen på honom, så den hängde ner på var sida. Promenerade sen runt med den på banan. Lät den slå lite mot hans ben. Inga problem alls.

Sen tömkörde vi med samma procedur. Winter kan vara lite för mammatrygg ibland, men vi har jobbat mycket för att han ska lita på mig även när jag går bakom. Så efter en liten tvekan så marcherade han på framåt med slangen över ryggen.

Så stolt blir jag över min kille!

Nu har vi i läxa att träna detta 4 gånger tills nästa gång, denna söndagen. Idag blir det dock vila, så han får smälta gårdagens intryck.

Gylfinir
0

Kul! Bidrag gärna med lite bilder också och lycka till.

WinterPrince
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Här kommer en bild från dagens övningar i regnet. Winter är stencool, brydde sig inte alls att slangen var blöt. Lyckades trampa på den ett par gånger. Äsch vaddå sa han bara.

Gylfinir
0

Har du inga medhjälpare?

WinterPrince
0

#3 Medhjälparen har blivit bortkopplad när bilden togs. Han skötte sig så pass bra.

Igår gick det inte lika bra. Han hade stora koncentrationssvårigheter. Plus extremt mycket flygfän. Men, ju mer vi gjorde desto bättre blev han. Han behöver helt klart något att tänka på hela tiden. Blir väldigt lätt uttråkad.

Vi kom ändå så pass långt att han gick med draglinor och svängel och han fick lite mothåll i bröstan. Däcket drog vi efter honom (som om det vore fastspänt) men vi spände aldrig fast det.

Det jag tänkt öva mer på är att stå still på tömmen. När vi donade med att spänna fast säkerhetshakarna så stog han som ett ljus (med en person vid huvudet). Men övriga halter fick inte vara för långa.

Lite tråkigt är det när man vet att han hemma kan stå blick still i flera minuter, men det är väl bara och traggla.

Nu är det vila nästa helg så han får smälta alla intryck och förhoppningsvis går det bättre nästa gång.

Positivt var att när vi åkte iväg på morgonen traskade han nästan direkt i transporten. Mamma hann inte med att gå och ställa sig på plats.

WinterPrince
0

Här kommer en bild från gårdagen.

Gylfinir
0

Sicken underbar uppsyn han har. Man blir alldeles varm inombords. INGET kan slå en welsh.

WinterPrince
0

#6 Åh vilken härlig kommentar! Hela jag blir alldeles lycklig!

WinterPrince
0

Vi har haft två jobbiga veckor, han verkar ha kommit in i en trots-period och tycker inte alls han måste göra som jag säger varje gång. Oftast, men inte alltid.

Igår var vi iväg igen. Jag var inställd på att det skulle gå dåligt, men det gick ganska bra. Han var väldigt på tårna i början, men när vi började tömköra mellan konerna så slog han av på farten och började koncentrera sig.

Konerna stog som på en volt, ett par kl 12, 3, 6 och 9. Han fattade väldigt fort att det var en volt och han skulle mellan konerna. Så började fokuset slinka iväg på annat håll. Så det gäller att göra något oväntat hela tiden, vända tvärs över, eller lägga en volt i volten. Inte göra symetriska mönster, som min hjärna ofta tänker i.

Sen hade vi en person vid huvudet på honom när vi stog still så då skötte han sig helt ok. Skulle behöva steloperera rumpan på honom. Det räcker med att han tittar åt höger så flyttar han rumpan lite åt vänster. Hem och träna träna träna.

Sen fortsatte inkörningsmomenten. Först drog han släpan utan problem, och sedan kopplades däcket på.

Han krängde lite första gången han fick ta i och verkligen dra, men han fick snabbt in tekniken. Första stoppet blev han också lite förvånad när det lättade, men efter det så var det inga konstigheter. Så vi drog däcket i båda varven tills han var lugn och avslappnad.

Tränaren var mycket nöjd, framförallt över att han kommit ner på jorden och slappnat av ordentligt. Med beröm godkänd fick han för dagens uppgift.

Gylfinir
0

Tycker det låter som en ganska normal welsh. Att hålla på med samma sak hela tiden (gå mellan koner i sammav varv fler varv än två) är dödstrist. Då MÅSTE man ju bara hitta på nåt annat. Helst förekomma matte med att "nu tror jag att du vill att vi ska svänga åt andra hållet" eller "nu tyckte jag nog att du gjorde en halvhalt och menade att jag ska börja trava"

Helt normalt för welshar. Det gäller att själv ha ett welshponny sinne.

Dom är inte som andra raser. Just det är den stora stora charmen med dom plus att de har en så underbar positiv uppsyn.

Dom är bäst helt enkelt.

penphotography
0

Jätteroligt att du uppdaterar med hur det går! Intressant läsning! Glad

~Penna~

Medarbetare på Körning iFokus

WinterPrince
0

#9 Där slog du verkligen huvudet på spiken! Ibland verkar det som han gissar vad jag vill att han ska göra härnäst.

#10 Roligt att du tycker det. Tänkte att det kan vara bra för andra som funderar på att köra in hur det fungerar mer i detalj.

WinterPrince
0

Igår kunde inte det andra ekipaget vara med, men vi åkte ändå och tog tillfället att träna på att stå still bl a.

Mer detaljerat finns att läsa i dagboken på http://kejawinterprince.weebly.com

WinterPrince
0

Idag gick det riktigt bra på kursen. Han hade mestadels fokuset på oss. Stod still bättre och hade inte det vanliga trotset i sig. Vi drog däck igen och han fick beröm för sin dragteknik. Första gången är alltid lite knyckigt, men sen lägger han först bara sin vikt i bröstan, sänker huvudet, höjer ryggen och börjar dra.

Sen plockade vi fram vagnen. Den var spännande tyckte han! Vi gick runt runt den och tittade. Sen gick vi över skaklarna åt båda håll. Sen skulle jag stanna honom med bara frambenen mellan skacklarna, och det gjorde han klockrent. Så då vände vi in honom i rätt position och sen stod han där som ett ljus.

Jag blev så lycklig så jag trodde jag skulle börja gråta. Jag kan inte tänka mig hur känslomässig jag kommer bli den dagen han sitter i vagn.

blacksmithfarm
0

Vad kul att det går så bra! Skrattande

Blacksmithfarm, sajtvärd på Körning iFokus 
Var med och tävla: iFokus Sportfoto 2014 

WinterPrince
0

Igår tränade vi på egen hand. Använde mig av två hinderstöd och två bommar för att föreställa skaklar. Att gå rakt över var inga problem, men när vi skulle vända in envisades han med att putta ner bommen. Fick sänka den en aning och sen gick det bra. Första gången väldigt knackigt, andra gången bättre, tredje gången behövde jag knappt styra in honom, han kunde själv.

Sen lyfte jag en bom i taget för att toucha hans mage och sida. Det rykte lite i musklerna första gången (så där som när dom vill bli av med en fluga). Jag drog sen bommen upp och ner utan att han brydde sig ett skvatt!

I söndags blev vi också tillsagda att det var dags att skaffa en vagn. Vill ju så gärna ha en Gigg, men har inte råd. Så nu har jag hittat en rockard istället. Ska bara hitta en ledig dag när jag kan hämta den.

penphotography
0

Oh, spännande! Snart är du i mål! Glad

~Penna~

Lena90
0

Vad roligt att det går så bra för er :D Jag håller också på med inkörning med mitt russ, vi har kommit till skackel släpa :)

Carpe diem!

WinterPrince
0

Nu blir det täta uppdateringar. Det är ju så roligt när det går bra!

Igår så tömkörde vi. Det var dags att på riktigt testa om han lärt sig stå still på lång töm. Det var inte hundraprocentigt men betydligt bättre. Förut kunde det hända att han svängde på rumpan ända upp till 90 grader åt både höger och vänster jämfört med ursprungspositionen. Igår var det max 10 grader åt vartdera hållet och för varje halt vi gjorde så blev det bättre.

Innan vi avslutade den övningen så hade vi stått still två gånger mitt på ridbanan, d v s utan stöd från väggen. Skönt när man ser att tragglandet börjar ge resultat!

Sen var det dags för mig att öva lite. Vi har inte jobbat något i trav ännu och jag känner att jag behöver öva på min tömhantering när det går lite fortare. Så vi tömlongerade på en volt. Ena varvet gick jättebra, han höll sig gladeligen på spåret och jag behövde bara göra små justeringar när han flöt in lite grann.

Andra varvet var lite värre, där försökte han gena genom volten första gångerna. Jag försökte hålla mot lite på yttertömmen, hände inget. Tog i lite mer på yttertömmen, då blev det stopp istället. Så småningom kom vi fram till vad vi ville åstadkomma. Det blir lite virrigt ibland när varken han eller jag vet hur vi ska göra. Men efter två fina varv avslutade vi övningen och jag kände mig väldigt nöjd.

Nu är det paus från kursen i helgen. En ”tänka”-paus som hon kallar det. Winter får vila till på måndag för själv ska jag hem och byta till vinterdäck i helgen.

WinterPrince
0

Nu känner jag hur det börjar pirra i magen. Det är nära nu! Det blev väldigt verkligt när jag igår var och hämtade vagnen jag köpt.

Ska försöka knäppa en bild på den innan det blir för mörk och visa imorgon. Måste laga punkis på ett däck och sätta dit en svängel, sen är den fit for fight!

Idag tänkte jag träna lite cavaletti på töm.

penphotography
0

Ja! Bild! Skrattande

~Penna~

blacksmithfarm
0

Vad kul Skrattande

Spännande, snart är det dags… :)

Gylfinir
0

Går han stadigt med skakel? Även i skogen över stock och sten?

Befäst dragande av timmerskakel ordentligt innan du sätter honom i vagn. Det lönar sig på sikt att verkligen befästa detta.

Hästen som inte bryr sig när skakeln kan fastna över en stubbe eller när skakeln tränger mot träd och bakben kan spännas för nästan vad som helst utan problem. Och en sådan häst brukar heller inte hetsa upp sig särskilt om vagnen eller släden välter heller.

WinterPrince
0

Igår monterade jag av däcken, gick lika enkelt som på en cykel! Ska åka förbi macken i eftermiddag och se om det bara är luft som behövs eller om det är punkis.

WinterPrince
0

#22 Jag undrar om skaklar inte är nästa moment på kursen. Vi har 3 tillfällen kvar. Sen måste jag ju naturligtvis träna själv under vintern…

WinterPrince
0

Så var vi på träning igår igen. I hagen jämte paddocken gick fyra ston. Första varvet var en av de precis vid staketet. Winter dansade runt och försökte visa upp sig. Men stoet tyckte inte ponnyhingstar var något och ha utan traskade ner till de andra istället.

Resten av tiden höll han sig förvånansvärt koncentrerad. Vi kunde stå still relativt långa stunder, först på bara töm, sedan med släpan och däcket med oss. Sen plockade vi fram vagnen och gick fram och tillbaka över skaklarna och klev in mellan dem också. Så när vi var på plats så lyfte vi skaklarna, drog lite fram och tillbaka, och satte ner dem igen.

Sen höll en person på var sida om vagnen och drog den, medan vi tog ett par steg. Sen gjorde vi halt en stund innan vi gick ett par steg till. Winter var väldigt tålmodig och verkade inte alls bry sig om att vagnen förföljde honom.

Han blev alldeles överöst med lovord om hans dragteknik, hur fin han kommer bli i vagn och hur han verkligen trivs med att dra.

blacksmithfarm
0

Vad kul! :D

WinterPrince
0

Igår när jag kom hem från kursen tyckte jag att det hade gått ganska dåligt. Winter var inte alls med och fokusen låg på allt annat utom mig. Åh vad jobbigt det är att ha hingst ibland…

Men när jag tänker efter idag så var det nog inte så farligt. Vi började som vanligt med att dra däck. Då fick han vara stor grabb och gå själv längst fram. Det funkade rätt bra, men det var nog därför han var lite ofokuserad.

Sen drog vi vagnen med honom emellan en bit innan vi hängde i skaklarna i öglorna. Dom hängde bara längst ut så personerna jämte lätt kunde dra ut om det skulle hända något. Så gick vi vidare och tillslut tog ju ridbanan slut så då fick vi svänga.. Det märktes att han tog det försiktigt men det var inget han reagerade stort på. Det tar nog bara lite att vänja sig vid.

Så egentligen var det en rätt bra dag!

Gylfinir
0

Det är ju så där med hingstar (precis som med hormonstinna tonårsgrabbar) att de allt för ofta har focus på helt fel saker.

Jag förmodar att du kör honom utan skygglappar. Det är helt rätt att göra det under inkörning. Skygglappar är ju igentligen nåt man inte behöver när man kör enbett. De är ju till för att man ska kunna driva parhästen (eller skydda ögonen på stänghästarna när man driver förlöparna) utan att båda ska reagera. Men jag kör också hingst och jag tycker av egen erfarenhet att de blir mycket bättre fokuserade när de har skygglappar på. Ser ju inte allt som kan störa koncentrationen.

Så det blir säkert bättre med koncentrationen. Det kan i o.f.s. bli bakslag när han upptäcker att han faktiskt ÄR hingst och börjar testa dig ordentligt. Då kan det vara idé att överväga kastraktion om syftet inte är att matcha fram honom som avelshingst vill säga. Ska du inte licensiera honom för avel så råder jag dig att kastrera. Blir såååå mycket enklare och säkrare.

WinterPrince
0

Har testat med skygglappar, men det funkade inte alls. Vi arbetar så mycket med signaler mellan varandra att både han och jag behöver se varandra. Så varje gång vi stannade gjorde han 180 grader, för annars kunde han ju inte se mig. Sen gick han in i ridhusdörren, vilket har hänt innan utan reaktion, men han blev som en kanonkula och flög ut ur ridhuset. Kanske skulle det funka nu när vi är lite stadigare.

Naturligtvis finns det en tanke bakom att jag har honom kvar som hingst. Annars hade han blivit valack i våras, för han har redan förstått att han är hingst, om än en väluppfostrad sådan. Det väntas kvalitetsboksvisning i vår innan han ska kastreras.

Gylfinir
0

Jo så kan det vara att det i början inte funkar alls, och du kanske inta alls behöver sätta på skygglappar. Men det kan vara ett tips att pröva om man upplever hästen som ofokuserad. Fast precis som du upptäckt så måste man öva med hästen så den succesivt vänjer sig att inte ha fullt synfält.

Spännande att du tänkt visa för kvalitetsboken. Det är ju precis det vi från SWF önskar, att fler vi få sina hingstar bedömda av "andra" ögon än de egna innan man licensierar. Blir lite lättare för stoägare att välja hingst till sitt sto om det finns meriter på hingstarna.

LYCKA TILL !

[Russ-park]
0

Kanske du skall ge en liten paus i bland ?

Där finns en sån løjlig grej - en liten plastik buble med snö som man kan skake så der blir ´snövejr´ innan i bublen.

Sån ser jag också en hästs hjärna ( och meniskors med ) så om där blir för myckat snö på hjärnan är det bra med en liten paus till snöen lägger ner sig.

Lycka til framåt !

bj / dk

WinterPrince
0

Igår fick han välförtjänt vila och det verkar ha gjort susen. Han var nästan sig själv igen idag.

Idag la vi i skaklarna i öglorna. Det var inga problem så länge vi gick rakt. I svängarna blev han lite stressad, men skötte det bra ändå, fick in tekniken ganska bra.

Imorgon får han vila igen, för då ska jag på hockey!

WinterPrince
0

Idag har jag knåpat ihop ett eget däck för honom att dra. Använde mina egna draglinor för första gången. Blev lite osäker på hur dom skulle sitta. Det är ett stort hål i bröstan med samma form som spännet. Frågan är om linan ska gå på insidan eller utsidan om bröstan. Får ta och fråga imorgon.

Just idag var jag extra nöjd med psyket på honom. Han var väldigt lugnt. Stog precis blixtstill och traskade sedan på med däcket i godan ro. Som om han aldrig gjort annat.

Imorgon är det sista gången på kursen…

WinterPrince
2

Nu kan jag kalla mig kusk på riktigt! För igår körde jag min häst för första gången!

Winter var på fantastiskt bra humör. Lugn och harmonisk. Vi började med att dra däck en runda innan vi satte för vagnen.

Vi gick först bara ett par steg i vagnen. Sen längre och längre och Winter bara trampade på och hade fullt fokus på mig. Så när vi gått en stund i båda varven tyckte jag att vi hade varit duktiga.

Men vi kunde inte låta bli att köra ett halvt varv där jag fick sitta i vagnen. Vilken lycka!

Nu ska Winter få en längre vila. Sen ska vi börja jobba med att få rutin. Det känns fantastiskt att ha uppnått ett stort mål för oss! Så sent som i våras kändes det fortfarande ganska overkligt, men nu är vi faktiskt där!

Gylfinir
0

Jätteroligt. Grattis

penphotography
0

Åh, vad roligt! Stort grattis! :)

~Penna~

WinterPrince
1

I helgen har jag kört min häst igen! Så nu har vi bevis!

WinterPrince
2

Och en kort film blev det också!

Gylfinir
3

Roligt.

Ett litet tips inför framtiden. Lyft dina händer så att tömmen går fri från framstammen på vagnen. Det blir lättare att hålla ett jämnt stöd i hästens mun då och du kommer mer aktivt att köra häst och inte bara åka häst. En kuskkil kan kanske också hjälpa dig att få en mer effektiv sittposition så att du inte behöver spänna dig i axlarna när du höjer handen. Blir automatiskt ett högre läge på hela dig som kanske gör att tömmen går fri. Dessutom öppnar du upp din höft vilket gör att du inte blir trött i ryggen och att du inte kan sitta som en hösäck (vilket du INTE heller gör i din film men som man tenderar att göra när man blir trött i ryggen).

Visst är det kul?! Lycka till.

penphotography
1

Himmel vad roligt! Jag tycker att du ska vara jättestolt över dig själv och din häst! Glad

Bra tips Gylfinir!

~Penna~