Körning iFokus

Körning

Etikett: tävling
Läst 3738 ggr
Tusen
0

Mätning av ponny inför körtävlingar 2012

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur är det inför 2012. Måste man mäta ponnyn på ATG-klinik om den är mätt förra året för ponnytravet.

Förra året kunde man få tävla sin ponny i körning på ponnytravlicens och mätintyg från SPTF.

Vad gäller för i år?

Måste man till ATG-klinik och mäta om och måste man lösa ponnylicens för ponnyn?

penphotography
0

Det styrs av vilken klass du vill tävla. Lokal lätt B har under 2011 gått bra att tävla på ponnytravlicensen.

Enligt vad Körkommitén sa i början av året så ska det inte bli några ändringar i TR fören tidigast 2013 vilket borde innebära att samma regler gäller även nästa år.

Om du vill tävla högre klass så gissar jag att du måste följa SvRF:s mätregler eftrsom du då måste lösa din licens hos dem.

~Penna~

Medarbetare på Körning iFokus

bubbe
1

Det har sagts att det inte ska bli några TR-ändringar, men dispensen för ponnytravekipagen gällde bara för 2010-2011. Jag kan kolla med TR-ansvariga, eftersom jag ändå behöver svar om det för att kunna planera kommande tävlingar. Återkommer till dig, Tusen.

Tusen
0

Tusen tack! Glad

En dum fråga också. Varför skall ponnysarna vara mätta. Tävlar inte alla ponnysar ihop? Oavsett mankhöjd?

penphotography
0

Jo, ponnyerna tävlar i samma klass. Däremot går de på olika tempon i Maraton beroende på kategori.

~Penna~

Medarbetare på Körning iFokus

Tusen
0

#4 Okej! Så det är bara därför.Cool Verkar lite  "über" kan man tycka. Flört

HannaNikolina
3

Dispensen för ponnytravare att starta LB på sin travlicens kommer gälla under 2012 också.

Ponnytravarna får även köra LB Maraton med ponnytravlicensen, men då måste de ha korrekt utrustning med draglinor och svängel.

Tusen
0

Jippi!!!!Skrattande Kanon! Då kan vi tävla ett år till påponnylicensen.

Får jag då fråga en fråga till? Då dottern fr.o.m. 2012 är överårig ponnykusk (men har fortfarande tränarlicens för både ponny och stor häst samt trav-och montélicens på stor häst) behöver hon lösa ryttarlicens då? Grönt kort har hon ändå haft sen 13 års ålder. Hästarna är ponnytravare i alla fall.

HannaNikolina
0

Bra fråga… jag är inte helt säker. Men jag tror faktiskt att hon måste lösa ryttarlicens då, dispensen gäller ju om man har licens att tävla ponnytrav.

Pernilla-N
0

Jag är överårig och har ponnytränarlicens och den får jag INTE tävla körning på. Ska hon köra lokal klass lätt B eller lätt A behövs ingen hästlicens alls bara ryttarlicens. From 2012 ska man kunna lösa den billigaste lektionsryttarlicensen om man vill tävla körning på lokal nivå.

När man skapat sig ett konto i TDB (det måste man göra för att lösa ryttarlicens) registrerar man in sin ponny på sin egen "privata" sida så kan man anmäla den till tävling. Jag tror inte det stod något om mätintyg där utan man väljer bara kategori. Mitt russ är slutmätt innan de nya reglerna trädde i kraft så hon har det gamla intyget som gäller för både trav och ridsport. På ridsportförbundets hemsida står att alla ponnyer som tävlar ska ha godkänt mätintyg. Eftersom din dotter inte får tävla på sin travlicens tror jag nog tyvärr inte att ponnyns travmätning gäller.

När det gäller det Gröna kortet och hon inte har haft ryttarlicens de senaste åren kan det bli lite problem för då är inte hennes kort registrerat i TDB. Och kortet måste vara registrerat där för att hon ska kunna lösa ryttarlicens. Jag tog mitt kort någon gång på 80-talet men har inte haft ryttarlicens de senaste 10 åren. Jag fick skriva till mitt distrikt och be dem registrera in mitt kort i TDB. Det kan hända att ni får skicka in en fotostatkopia eller liknande på kortet för att de ska göra det.

Lycka till och hoppas att ni kommer ut nästa år! Ju fler russ som visar upp sig på tävling desto bättre!

Tusen
0

#9 Får man verkligen lösa lektionsryttarlicens fastän man inte är lektionsryttare?  Den ena ponnyn är redan slutmätt sen tidigare men den andra slutmättes i våras. Det intyget gills alltså inte?

Är dete så väntar vi nog ytterligare ett år med att tävla för då kan vi slutmäta två st. på en gång istället.

Pernilla-N
0

Ja med de nya reglerna för 2012 ska vi kuskar i lokal klass som ju inte har så många tävlingstillfällen få köra på denna billigare licens. De höjde ju priset rätt rejält på den vanliga. Vill man sen köra nationellt under året ska man kunna uppgradera sin licens med att betala in mellanskillnaden. Jag tänker börja med en lektionslicens så får jag se om det blir aktuellt med nationell start senare.

Den som slutmättes i våras gälls nog inte på körtävling. Men du kanske kan höra med ditt distrikt om det verkligen är så. Hade hon kört på ponnykusklicensen hade det säkert inte varit några problem.

Tusen
0

#11 Nej, hon tävlade ju lokalt förra året på sin ponnylicens och då var det okej med allt. Det var mest därför jag undrade hur det blir i år.Glad

HannaNikolina
2

är ponnyn slutmätt när de gamla reglerna gällde så ska man inte behöva mäta om. däremot om man ska göra en ny mätning eller har slutmätt i år så måste det ske enligt nya reglerna på ATG-klinik osv. 

från 2012 så kan kusk som tävlar upp till lokal LA lösa "ridskoleryttarlicens" även om det låter konstigt. Sen kan man som sagt uppgradera den under året om man vill tävla högre.

Nytt för 2012 är också att hästen/ponnyn ska ha licens även i lokal klass. Livstidslicens som löses senast i år gäller fortsatt hela hästens liv, men nya licenser är årliga och kostar 200 kr/år.

Här kan ni läsa om hästlicenser: http://www3.ridsport.se/Tavling/Licensguide/Hastlicens/

och ryttarlicenser:
http://www3.ridsport.se/Tavling/Licensguide/Ryttarlicens/

Tusen
0

Lustigt detta med vår ponny. I år vart han slutmätt och eftersom dottern fortfarande tävlade i ponnytrav godkändes hans mätintyg.Och hon kunde tävla med travsele och ponnytravlicens.

2012 måste han mätas om trots att han är slutmätt och det är samma kusk som kör. Inget har förrändrats från i år utom att min dotter blivit för gammal för att tävla i pnnytrav. Ha-ha!Skrattande

Om någon lillsyrran kör 2012 behöver han alltså inte mätas om. Ibland blir det krångligare än nödvändigt.Flört

HannaNikolina
1

Ja det är ju ett elände det där med mätningar, jag förstår inte varför travets inte skulle kunna godkännas… Jag hade tur och lyckades slutmäta mina precis innan de nya reglerna kom.

Känns extra fånigt för de som måste åka och mäta shettisar på knappt en meter för att de ska kunna tävla ponnyklass dressyrkörning. Det är ju ganska uppenbart att de är under 148 cm och i Dressyr och Precision är det ju ingen skillnad mellan kategorierna ens…

Men man får väl tänka på att det med ponnytravlicensen är en dispens och vara glad för det lilla… Utan den dispensen hade ni varit tvungen att mäta ändå plus skaffat nya licenser redan i år.

Tusen
0

#15 Nja! Visst är det ett bra initiativ men jag tycker ändå detta med mätning av små körponnys är rätt fåningt. Det är som du säger en bra bit upp till 148 cm och våra russ kan man dessutom se med blotta ögat att de inte når över 130 cm gränsen ens.Glad

Tyvärr blev det endast en enda tävling i år eftersom dottern som sagt ven tävlade i ponnytrav och dessa tävlingar tyvärr krockade rätt ofta.

Men, men. Vi ska leta efter några yngre ryttare så att hästarna även får komma ut i hoppning och Dressyr också, förrutom körningen (och travet) så licens måste vi nog lösa i vilket fall tillslut. I alla fall för hästarna.

Men tack alla för alla bra svar jag fått. Nu vet jag så mycket mer och sen får vi se hur vi gör i år.

bubbe
0

Ponnytravdispensen ska tydligen gälla även 2012, enligt min zonledare, men TR-ändringarna har ju inte publicerats ännu. Däremot kan nog ni, Tusen, hamna i en tolkningsfråga, eftersom kusken fr o m 2012 är överårig ponnytravkusk. Jag har tidigare fått besked om att dispensen inte gäller för tränarlicensen. Om då en ponnytravare ska kunna starta på sitt travmätintyg med lokallicenskusk är mao en tolkningsfråga, som inte jag ska svara på i denna tråd. Tanken är ju att dispensen ska gälla för att locka aktiva ponnytravekipage.