Körning iFokus

Körning

Etikettutrustning
Läst 3860 ggr
WinterPrince
1

Sittposition när man kör häst?

Skapar en ny tråd om detta som dök upp i min inkörningstråd.

Hur sitter man bäst på kuskbocken? Finns det några riktlinjer, liknande de i ridningen (axel-höft-häl)?

Jag har fått inpräntat att ha låga händer så man inte ska spänna axlarna och bli stum i handen. Nu sitter jag så lågt i min vagn att tömmarna lägger sig på framkanten. I dagsläget tycker jag inte det är något problem, vi jobbar inte ännu utan kör för att få ett par mil i kroppen och trygghet i vagnen.

Men så småning om…

Sen undrar jag om detta med kuskkil. Jag tycker dom ser hemska ut, men har inte testat en. Dom lutar ju så mycket framåt så det känns som man måste ta spjärn med benen för att inte glida ur. Känns inte alls bekvämt. Någon som kör med kil kan väl berätta hur den funkar?

StuteriSolo
0

Du ska sitta likadant som när du rider, på sittbenen och med en sådan sitthöjd att du kan röra armarna fritt och tömmarna ska inte ligga an mot vagnen.

Kuskkilen gör att man sitter bekvämare och kan ta stöd på ett bättre sätt med benen när det behövs.

Är sätet för lågt på vagnen kan en kuskkil hjäpa upp det en aning. Man ska inte sitta så att man har knäna rakt ut framför sig, eller något vinklade uppåt, då sitter man på tok för lågt(vanligt på ponnyrockarder, tror de som tillverkar vagnarna att alla som kör ponny är under 130 cm långa?)

penphotography
0

Kuskkilen öppnar upp höften vilket gör att du blir rörligare. Det finns olika branta kilar och självklart ska man välja en man trivs med. När man öppnar höftleden blir det också mindre spänningar i kroppen. Likadant är det med armbågsleden. Böjer man mycket i armbågsleden ökar risken för stumma och hårda händer eftersom det lätt uppstår spänningar i armar, axlar och skuldror. Händerna ska hållas i samma position höjdmässigt i förhållande till kroppen som när man rider. Då får man en avslappnad ställning på kuskbocken. Om tömmarna ligger mot framstammen sitter du troligtvis för lågt.

~Penna~

Medarbetare på Körning iFokus

Maliiin
0

Mitt råd är att försöka ta chansen att köra med kil någon gång! För när du har gjort det så kommer du aldrig mer vilja köra utan kil. Det blir sån himla skillnad med kilen.

Och jag tycker inte det är svårt att sitta på kil utan tvärtom så får man en helt annan hållning.
Innan hade jag en utan kanter men nu när jag köpte min nya vagn blev det en med kanter. Superskön! :)

blacksmithfarm
0

Ja, låga händer är minskad risk för spänning. Har fått lära mig att man kan kolla av detta genom att röra handen uppåt-nedåt lite för att känna att man inte har 'fastnat', alltså är spänd.

Har kört med kil, och det är bekvämt :) Det behöver ju inte vara hela sätet som lutar, utan bara sista biten ut. Om man känner det som att man kanar av så kan det vara så att det är för långt till golvet. Att man kanske behöver ett site högre fotstöd.

Blacksmithfarm, sajtvärd på Körning iFokus 
Var med och tävla: iFokus Sportfoto 2014 

penphotography
0

Det här med att du är orolig att du ska glida av kuskkilen…

På senaste tid har det bland en del kuskar blivit populärt i Maraton med att sitta jättelågt, nästan på golvet. Det hänger ihop med att man vill få en så låg tyngdpunkt som möjligt i Maraton. En lägre tyngdpunkt gör att vagnen inte välter lika lätt.

Däremot är det inte speciellt bekvämt tycker jag att sitta så lågt att man har knäna i samma höjd som rumpan/midjan. Jag upplever att jag blir mer låst i kroppen i den ställningen. Personligen tycker jag att man förlorar mer än man vinner på att sitta så lågt, men det är naturligtvis en smaksak.

Jag har olika lutning på kilarna på giggen och maratonvagnen. Just i Maraton vill jag vara extra rörlig, kunna böja och luta överkroppen samt använda armarna lite yvigare om det krävs i en del svängar. I maratonvagnen är lutningen så pass stor att jag skulle glida ner på golvet om jag drog upp knäna. Men att jag måste "ta spjärn" med benen upplever jag inte. Det är däremot en väldigt bekväm körställning.
Jag har kört ganska offensivt över stock och sten, i gropar och över gupp i maratonhinder och törs säga att det ska mycket till för att man ska trilla ur.

Som någon sa längre upp i tråden så tycker jag att du ska prova att köra med kuskkil. Tror inte du ångrar dig!

~Penna~

Agto
0

#5 Mmm du kör offensivt Flört

http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/310800_2517105213857_1440034674_2934072_1677980897_n.jpg

Har ju en man och en son som gillar att sitta lågt i maratonkörningen men i Dressyr och Precision så sitter de högt och med ryggstöd. I dressyren är det dessutom viktigt att ha armarna fria.

http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/308116_10150273058737632_747712631_7743835_5290340_n.jpg

Till maratonvagnen har vi gjort ett eget säte som vi använder när vi är ute och konditionskör hemomkring som ger bra stöd till ryggen och lite högre eftersom man inte behöver ta spjärn så mycket som i maratonkörningen.

Kör man gigg (eller rockard) så slår lätt ryggstödet en i ryggen och då tror jag att det är betydligt bekvämare med en kuskkil.

penphotography
0

#6 Jo, hornen i pannan brukar växa lite extra i MaratonFlört

Jag är tvärsom. Vill gärna sitta lågt i precisionen för att få ner tyngdpunkten så där plockar jag till och med bort kilen. Resonerar som så att om jag sitter på samma nivå som groomen så blir tyngdpunkten lägre och jämn genom vagnen vilket gör att jag kan köra snabbt/snävt åt båda håll. Men jag kör ju en stor gigg och skulle nog tänka annorlunda om jag körde en dressyrvagn. Flört

~Penna~