Rockard eller marathonvagn?
Jag har nyligen köpt ett russ som jag ska tävla i körning. Jag hade egentligen redan bestämt mig för en NHS-rockard, men nu börjar jag fundera på det här med Marathonvagn istället, det kanske är lika bra att köpa en sådan direkt?
Hur långt upp i klasserna får man tävla med rockard när man kör B-ponny? När måste man börja ha två-axlat i marathondelen? Och framförallt: HUR får man med sig Marathonvagnen till tävlingarna?

Rent körtekniskt är maratonvagn bättre i just Maraton, den är svårare att backa i dressyren och har den inte groomsäte mitt bak kan den vara tippbenägen i Precision om man inte passar sig.
Personligen tycker jag maratonvagnen är bekvämare att köra än rockard, den stör inte hästen heller då skacklarna inte sitter stumt i vagnen.
Men transport till tävling är en helt annan sak, då behöver man två ekipage eller en pickup med flak. Min hembyggda maratonvagn kan man del och få haölva bak på släpet och resten i släpet, men "normala" vagnar funkar nog inte så 
I ponnyklass får du köra med enaxlat i alla svårighetsgrader, i elitklass är det dock krav på hårdgummihjul och 138-140 cm spårvidd
Tack för svaret! Då blir det nhs-rockarden för mig!
Kolla med NHS. Dom bygger ju tvåaxlade vagnar (maraton) åt B-ponnyer också.
Ja, det jag tänker på är som sagt transporten, det känns som att det blir så bökigt att få med sig en maratonvagn när man ska träna och tävla!… Om jag har uppfattat det rätt får man tävla nationel klass med enaxlad i alla grenar, 125 cm spårvidd, när man kör ponny? Då klarar jag mig nog, elit räknar jag inte med att komma till på ett tag! ;)

Personligen kör jag helst russen med tvåaxlat, men på tävling bara med parhästar framför. Det är många fördelar med en maratonvagn, men den är klart sämre i dressyren vid ryggningen. Svårt att hitta riktigt lätta vagnar som är tvåaxlade och inte kostar allt för mycket, och jag tycker det är onödigt tungt för en häst att dra omkring på för mycket vikt i Maraton, även om de klarar det.
Jag kör däremot gärna NHS-en när jag kör enbetsruss på både tävling och träning. Hur bra som helst, och precis vad jag behövde - en lätt och smidig vagn som är lätt att transportera.
Låt ditt behov, din plånbok och din häst bestämma vad du ska ha.
Plånboken är det egentligen inget större problem med, det är det här med logistiken! Har jag förstått dig rätt? När du kör enbet kör du enaxlat och när du kör par kör du tvåaxlat?
En dröm är att så småningom köra par, men just nu är det bara en! Jag gör nog så att jag börjar med en NHS, och när jag vet hur biten jag är kanske jag lägger till en maratonvagn! En rockard kan man ändå alltid ha nytta/glädje av, och som du säger, tungt att dra runt på martonvagnen alltid!

På tävling kör jag alltid enaxlat när jag kör enbet, men hemma kan de gärna gå med den lättare maratonvagnen (drygt 100 kg). Parhästarna kan jag ju inte köra med annat än tvåaxlat, men de behöver alltid finnas möjlighet att träna dem var för sig också, och då är NHS-en underbar. Minimivikten på vagnen för att köra b-ponnypar i Maraton är 225 kg, så det är snudd på omöjligt att kombinera det med en lagom lätt enbetsmaratonvagn. Man vill ju helst inte lägga på tyngder i form av dövikter, för man vill hellre ha tyngden i godsets tjocklek, om du förstår vad jag menar.
För att få med oss maratonvagnen till tävling kör vi med en pickup (Dodge) av det större slaget, alternativt en extra bil med släpkärra. Det är enklare att få upp vagnen utan vinsch och så på släpkärran, och då slipper man koppla av hästtransporten, men ska vi åka långt blir det både roligare och billigare att köra med pickupen. Eftersom vi har den möjligheten, blir det även så att vi slänger upp NHS-en på flaket ibland, för att slippa plocka av hjul och så för att inte få för mycket bakvikt på släpets sulkyfästen.
Jag skulle inte alls rekomendera att tävla med enaxlad vagn då den enda fördel man har är i ryggningen i dressyren. Fördelen med 2 axlat är desto fler. Hästen har både lättare att svänga och dra och du får tävla i lätt och nationella klasser. I Elit måste man ju ha rätt spårvidd.
Vi löste transportproblemet med att köpa en Cheval transport med platta framför och de köpet har vi aldrig ångrat. Till tex träning så kommer vi iväg med 2 stora hästar och en vagn. Till tävling så kommer vi iväg med 2 hästar, en maratonvagn och en gigg. Har sett flera som har transport med flak och dessutom en pickup och då kommer man iväg med 2 st 2 axlade vagnar.
Vår hästtransport är byggd på långboggie vilket gör att det inte blir problem med sned lastfördelning. Vet en som tävlar shettispar som ställer sina shettisar på tvären och därmed får in 3 st. Lösningarna är många 

Jag vet om ett par som får in 2 shettisar OCH en parvagn i en vanlig transport! Det är inte illa ;) Så visst går det om man bara vill. Det gäller bara att hitta lösningar..
#9 Det skulle vara roligt att få se en bild på! 
Det finns många smarta lösningar.
Det finns en kusk som tävlar D-ponny som transporterar en maratonvagn + en dressyrvagn + ponnyn i en transport. Transporten är naturligtvis inte standard men det är inget jättesläp heller. Dressyrvagnen står ovanpå maratonvagnen.

#10 Jag fotade dem tyvärr inte :P Har träffat dem på tävling i Blekinge. Men de hade parvagnen längst fram i transporten. Sen en vägg dom satte för och sen fick 2 shettisar plats bakom. Shettisarna är ju inte så långa så då går det ju att göra så. Russen kanske blir värre med?
Dessa shettisar var väl strax över metern tror jag. Kanske det finns någon här inne som läser och vet vem tjejen är. Minns inte riktigt vad hon hette. Pernilla eller något kanske..
Åh fy vad svårt ni gör det för mig! Jag är ruggigt sugen på en maratonvagn, men det kostar ju som sagt lite mer, både att köpa och om man sen ska transportera!
Tips på maratonvagnar passande B-ponny? Gärna pris med så man vet lite hur mycket man måste skrapa ihop! 

Tidaholmsvagnar har en fin modell som ite väger så mycket
Jag fortsätter med alla mina frågor! 
Nu har jag läst på lite i TR! Om jag har förstått det rätt så är det minst 125 cm spårvidd samt minst 90 kg vagn som gäller i maratonen ända upp till Elit? Så om jag köper en maratonvagn nu, och den är 125 cm i spårvidd och väger minst 90 kg kan jag tävla med den i alla grenar i lokal och medelsvår klass, och när (om) jag kommer till Elit s kan jag använda den i Maraton, men behöver en finvagn till Dressyr och Precision?
Isåfall lutar det nog mot en maratonvagn.
Ja, det är rätt tolkat.
#15 Klokt beslut tycker jag!
Jag har sett en Glinkowski Maratovagn på annons, den finns nära mig och har ett i mitt tycke bra pris. Utseendemässigt stämmer den också bra överens med det jag söker! Den ska väga 120 kg. Vad tror ni? Kan det vara en bra vagn för mig, eller bör jag leta efter något lättare? Någon som har erfarenhet av den vagnen?
Jag har ingen personlig erfarenhet av märket.
120 kg är inte mycket för ett russ. Man ska passa sig för att jaga kilon för mycket. Lätta vagnar välter mycket lättare.
Visst spelar vikten in. 100 kg hit eller dit gör såklart skillnad, men 20-30 kilo har ingen betydelse om man inte kör på högsta elitnivå. Då är marginalerna så små, alla hästar är superatleter och alla kuskar är enormt duktiga. På lokal nivå och upp till nationell medelsvår, ja till och med upp till elit medelsvår, finns det så mycket annat som spelar in. Rutin, vägval, förmåga att träna hästen, hur man disponerar krafterna, smidighet, lydnad och så vidare.
Den vagnen jag tävlar i väger ca 168-170 kg och jag vet faktiskt inte om jag skulle vilja ha en lättare vagn. Nu kör jag D-ponny men när han accelererar i svängar så är det stora krafter. En vagn som är för lätt riskerar snabbt att välta.
En duktig groom som är väl samspelt med kusk och häst är A och O om man tänkt pressa ner vikten på vagnen.
Foto: Jennie Gustafsson
Ok! Tack så mycket för all hjälp! Jag ska titta på vagnen, men det lutar nog mot att jag slår till!
Roligt! Visa bild här sedan om det blir affär! Vi är ju jättenyfikna! 
Det ska jag absolut göra! Sen får jag se till att beställa sele med, så att jag kan använda mitt nyförvärv!