Körning iFokus

Körning

Etikettallmänt-om-körning
Läst 2780 ggr
WinterPrince
0

Träna körning i ridhus?

Vad tycker ni om att köra i ridhus? Det finns ju dressyrprogram för ridhus (20x60).

Vi har ett ridhus på plats i stallet (20x40) men jag tycker det är fruktansvärt trångt. Nu skrittar vi bara, en bra bit innanför spåret, med stora svängar. Ändå upplever jag att det verkar lite knöligt. Gör t ex inte snett igenom för att byta varv utan då spänner jag hellre av, flyttar vagnen och spänner för igen.

Är det bara vår brist på erfarenhet som spökar? Inser ju att man gör betydligt snävare svängar i t ex ett maratonhinder.

patronsaint
0

vad har du för häst? och för vagn?

Vi körde precision(stavning?) i ridhuset med nordisarna fast då hade vi ju små maratonvagnar. Funkade ganska bra i ridhuset som var 20x60 men annars blir det lite trångt när man är van vid stora ytor. Men man vänjer sig kan jag tänka mig :)

I want to be like the patronsaint of reality.

WinterPrince
0

Har en maxad d-ponny och en rockard.

patronsaint
0

Det är klart att ekipaget blir lite längre då. Själv har jag en liten häst på 155mkh och en rockard med ganska långa skallmar. Fast enklare Dressyr övningar går ju ändå :)

Man kan träna typ bakdelsvändningar där vagnen står på stället och hästen flyttas runt i en cirkel om du förstår hur jag menar. Du kan lägga en fyrkant med bommar och träna backning eller köra slalom/serpentiner osv. Volt arbete för lösgörande kan kanske oxå funka :) Du kan ju även träna böjningar på rakt spår även om detta kanse är lite trixit om man inte kan.

Agto
0

En rockard tar ju rätt stor plats och inte så lätt att svänga snävt som med en maratonvagn. Sen har det ju lite att göra med utbildningen på hästen. Det är ju inte så lätt att få en unghäst att samla sig och man behöver ju ofta köra i lite högre tempo innan de hittar balansen.

Vi har lite körtid i vår förenings ridhus som är ca 40 x 24 och det är samma mått på vår grusbana vi har hemma. Vi brukar ha maratonvagnen men det går ju inte så bra att öva dressyrprogram. Men det blir mycket volter, åttvolter, halter, ryggningar och bara i skritt och trav.

patronsaint
0

Jag brukar typ endast köra i skritt med min häst i ridhuset skulle jag kanske ha lagt till :)

WinterPrince
0

Nu har jag ju en nyinkörd häst så vi ska inte ge oss på några svåra övningar, men byta varv borde vi kunna göra då alltså, kanske lägga en volt. Problemet är nog att jag inte vågar köra för nära väggarna.

patronsaint
0

Det ska nog gå bra :) Du kan nog även prova att köra i en stor 8:a genom hela ridhuset :)

Agto
1

De flesta ridhus har ju sluttande sarger så det kan ju bli farligt att köra upp på väggen. Men visst vågar du byta varv. Volterna kan ju vara stora i början över hela kortsidan. När du byter varv kan du ju göra det genom att lägga en åtta över hela ridhuset så blir det inga tvära vändningar

patronsaint
0

Precis som Agto sa menade jag. Formuleringarna är inte på topp idag känner jag.

Agto
0

#9 Hade inte sett ditt inlägg…. Bra vi är enade Flört

patronsaint
0

#10 hehe eller hur? Flört

penphotography
0

Som Agto säger så spelar hästens utbildningsnivå in väldigt mycket.
Vi har en yta på ca 20 x 45-50 här hemma. Där kör vi i princip allt markarbete.
Den äldsta av hästarna körs i alla gångarter på den ytan utan problem. Men han är också tillräckligt stark för att lugnt kunna galoppera i arbetsgalopp och samlad galopp på volter. Det tar år att komma dit. Jag upplever inte alls att ytan är liten eller trång när jag kör honom. Däremot tycker jag att det är hemskt trångt när jag arbetar unghästarna.

7-åringen som vi sålde i somras och tävlade medelsvår klass orkade inte galoppera på en 20-metersvolt på ett bra sätt så han kördes bara i skritt och trav på den ytan.

Jag tycker nog att du ska prova att köra på 8-volt.

Med unghästar tycker jag personligen att det är viktigt att de lär sig att tänka framåt och det kan vara svårt att få till det på liten yta. Så fort du känner dig redo så är det därför bra om du kan köra utomhus, längs mindre vägar och i skogen.

~Penna~

Medarbetare på Körning iFokus

Zaphix
0

Har en paddock vid stallet som jag tror är 20x45 m, går okej att köra på, men är lite liten med min gigg. Skrittar och travar bara.

Har en paddock längre bort som ärt typ 20x60 m, och den går utan problem att köra på. Galopperar sällan på den då hästen inte är redo för att jobbas i galopp än utan galopperar bara ute, men i övrigt går det bra. Man får anpassa sig lite,

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

WinterPrince
0

Tack för alla tips och åsikter!

I helgen tänkte jag att vi ska tömköra ute på vägarna för att kolla av läget. Men räknar nog inte med att köra vagn ute förrn efter årsskiftet. Dessutom måste 2 av 4 träningar ändå vara i ridhuset så länge det är mörkt ute.

HannaNikolina
0

Jag tränar mycket i vårt ridhus som är 20x40 m (eller snarare 20x35 nu med tanke på alla vagnar som är parkerade vid ena kortsidan…) Med shettisarna är det ganska gott om plats, men vi kör även våran kallblodstravare i alla gångarter, dock med maratonvagn och hon är en van körhäst.

Hur mycket du kan svänga får du känna av vad din häst tycker är rimligt med tanke på att han är nyinkörd, men nog tror jag att du kan våga dig på ett varvsbyte ibland. Se bara till att planera vägen ordentligt så att du inte börjar för stort och sedan inte får plats att göra klart vändningen, utan att det blir en mjuk serpentin/åtta.

Karin E
2

Hmm…. Törs jag berätta att jag kör par med mina shirehästar i klubbens ridhus som är 20 x 65……

Det går bra att köra både dressyrprogram o preision. På julshowen kommer vi att köra 2 maratonhinder med precisionsbana i mellan…..

Jag tävlade LA Dressyr på vår utebana som är 25 x 65 o det gick det med……

WinterPrince
2

Vi testade i lördags och det gick riktigt bra. Betydligt enklare nu när skaklarna har blivit ihoptryckta också.

penphotography
0

#17 Härligt! Nu är det bara att träna vidare! Glad

~Penna~

Medarbetare på Körning iFokus