Körning iFokus

Körning

Etikettallmänt-om-körning
Läst 4273 ggr
idaklausner
0

Vagn för körtävling?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en vanlig rockard till min shettis, som jag dock har satt på en svängel och snart även broms. Men undrar om man kan tävla med den? Är det några regler för vikten eller så? Vad menas med spårvidd och hur mäter man det på sin egna rockard? Andra saker man ska tänka på/ofta behöver ändras på rockards? Och nu pratar jag om lätta tävlingar, vi har aldrig tävlat förut..

Alla tips är välkomna! :)

Kram

Ida & Tåtte

Silenos
0
HannaNikolina
3

Spårvidden är vagnens bredd, mätt ut till utsidan på däcken. 

I lokal klass (lättaste klasserna) så ska spårvidden vara minst 110 cm och det finns inga krav på vagnens vikt.

I nationell klass så ska spårvidden vara minst 125 cm och för A-ponny är det ingen viktgräns där heller (för B-D-ponny så ska vagnen i Maraton väga minst 90 kg)

idaklausner
0

Okej, tack snälla för era svar! Nu ska jag ut och mäta rockarden ;)

blacksmithfarm
1

Tänk på att mäta spårvidden vid marken och inte högre upp på hjulen. Det gör man på tävling. :)

Blacksmithfarm, sajtvärd på Körning iFokus 
Var med och tävla: iFokus Sportfoto 2014 

HannaNikolina
1

#4 ja precis, på en del vagnar lutar hjulen en aning. Ska man vara helt korrekt så kör man vagnen på tex sand och mäter mellan utsidan av spåren.

idaklausner
0

okej, tyvärr va vagnen på tok för kort i bredden. Ligger runt 105 i bredd.. De blir te o spara till en annan vagn om man ska tävla..

Gylfinir
2

Tycker nog du ska spara till en ny vagn även om du inte tänker tävla. Bredden 125 är nämligen mycket mycket  säkrare än 105. Du minskar vältrisken rejält. Kanske är det så att någon svetskunnig kan mocifiera den vagn du har. Det kanske blir billigare. Fast den måste ju förståss bli tillräckligt hållbar. Axeln är kanske inte dimensionerad för bredden 125.

Det kommer att bli roligare körning om du har en bredare stadigare vagn.

idaklausner
1

#7 Ja, det är nog så det får bli. Ska köra rockarden till svetsare (pappa) och se om han har några idèer, annars får det bli en ny :) Det ska ju somsagt vara bekvämt och säkert för både häst och kusk..