Körning iFokus

Körning

Etikettutrustning
Läst 4881 ggr
PP
0

Loksele

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ni som kan det här med lokselar - bör jag sänka lokorna?

Det ser dock tajtare ut på bilden än i verkligheten. Får in en knuten näve mellan lokor och bringa, men det kanske ska vara mer?

Tillägg: kan inte ändra höjd på draglädren.

carsbo
0

är inte loket för högt up på halsen? är inget proffs men de ser lite ut som att de sitter för högt upp

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

PP
0

#1 Jag hänger inte riktigt med på vad du menar nu…

Lokorna ligger an mot bogbladen när han är i drag. Han har inte så lång hals.

carsbo
0

då är det nog bara för att han har sitt huvud lågt :) om lokorna ska sänkas: nej jag tror de sitter bra. men som sagt har inte proffsig erfarenhet uran mer amatör på det området Glad

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

Agto
1

Draglädrena skall vara ca 1/3 upp på halsen när hästen är i drag vilket de ser ut att vara i detta fallet. Hästen på bilden är ju inte i drag så det är lite svårt att se. Skaklarna (eller linorna om sådana finns) skall liksom vara fortsättning på draglädren. Bossorna skall ha samma tryck mot bogbladen hela vägen när hästen arbeta. Det är lätt att kolla om man antingen går jämte eller kollar när man tar av selen efter arbete då det ska vara jämna märken i pälsen där selen har legat an.

Du ska med lite svårighet kunna få igenom en hand mellan lokorna och halsen (inte bogbladen) när lokorna ligger an mot bogbladen.

Hoppas att jag skrev någelunda klart Flört

PP
0

#4 Tack för det. Lokornas höjd då, finns någon riktlinje för det (exempelvis hur stort mellanrummet mellan lokornas nedre del och bringa bör vara), eller är det draglädrens placering som avgör?

Selen har små fasta seltungor, men hålen var för små för de köpta selstickorna så tills jag får hjälp att tälja till ett par passande i trä, är det skakelremmar jag kan använda.

StuteriSolo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är draglädrens placering som avgör.

Så här ser det ut på ett av mina russ, som på bilden står litet lustigt men man ser ju selen iaf Skrattande

PP
0

#6 Tack! Då kör jag vidare så här. Glad

Agto
1

#5 Ja när man inte har några linor så är det bättre med selstickor och seltungor så det är bra att du tillverkar passande selstickor. När du har draglinor så är det enklare att få draget i draglinorna om du använder skakelremmar. Glad

PP
0

#8 Tack för upplysningen! Visste inte att det var skillnad, men då lärde jag mej något idag oxå. Glad

Agto
2

#9 Det är lite tycke och smak det där men den enkla sanningen är den att när hästen drar i skaklarna så slits skakelremmarna rejält och risken för att de går av är större än med seltungor. När du har linor så är det lättare att använda skakelremmar eftersom det går att länga dessa så att draget kommer i draglinorna istället. Med seltungor blir det väldigt fixerat så att risken finns att draglinorna kommer till sin rätt.

Ska tillägga att vi kör med nordsvenskar och lassen efter dessa är ju naturligtvis tyngre och de tar ju större steg men till mindre ponny så anpassas inte bara tyngden på lassen utan även dimisionen på utrustningen så det är kanske bra att känna till.