Körning iFokus

Körning

Etikettträning
Läst 2231 ggr
WinterPrince
0

Körövningar för nybörjare?

Som ni sökert vet är min häst precis nyinkörd (enbart i skritt) och vi har kört 3 ggr nu.

Men både jag och hästen blir lätt uttråkade och att traska ett par varv i ridhuset, byta varv och gå en stund i andra varvet är inte särskilt stimulerande.

Har ni några tips på vad vi kan hitta på?

Känner inte att vi är redo att ge oss ut på vägarna ännu, vill ha kört lite till innan det.

Vi tränar ca 4 dagar i veckan, varav minst en är utomhus utan vagn, t ex tömkörning.

Mantissa
0

Stäl upp lite koner och gör dressyrövningar. slalom, backning mm. Låt fantasin flöda:)

WinterPrince
0

#1 Det är fantasin som saknas! Jag har ingen tidigare erfarenhet av att träna en häst i körning så jag vet inte vad som är bra att träna på…

Mantissa
0

Al träning av stop, start och styrning ökar din och hästens kontroll och skicklighet och ökar därmed säkerheten när ni är ute och kör.
Kör åttor, slalom (ställ inte konorna för tätt i början), "M" former och backa rakt. Sedan i vinkel när ni blir duktigare. Allt detta är saker jag skulle träna med hästar innan jag ökar till trav.

WinterPrince
0

Koner ska vi nog ta och plocka fram några.

Problemet för oss just nu är framförallt kusken :). Hästen startar, stannar och svänger, problemet är bara att jag inte vet när jag ska svänga för att hamna där jag ska. Men det kanske konerna kan råda bot på.

Mantissa
0

Precis:) Det är precis som att träna med bommar när man rider. Konorna förbättrer kuskens precition!

Mantissa
0

Precis:) Det är precis som att träna med bommar när man rider. Konorna förbättrer kuskens precition!