Träningsplanering för körhästar?
Hej alla körälskare!
Detta är mitt första inlägg här…
Jag går och funderar på hur den optimala träningsveckan ser ut. För en hållbar häst skall man ju variera sin träning. Detta har jag tagit till mig.
En normal vecka för mig brukar innehålla: körning i paddock 2 dagar, körtur ut på väg 1 dag (bor lite dumt så kan inte köra ut så mycket), tömkörning eller uteritt-kondition 1 dag, Dressyr 1 dag, promenad/skrittur 1 dag och vila en dag.
Så här ser det ut ungefär året om, skillanden mellan låg och högsäsong är mängd och intensiteten.
Hur ser det ut för er.
Skiljer sig låg och högsäsong mycket åt?
Hur länge brukar ni vila era hästar? Tänker då på längre vila.
Stretcha ni era hästar?
Hoppas ni vill dela med er av era kunskaper!
/C
Välkommen! Vilket bra första inlägg! 
Hur våra hästar tränar styrs av ålder och utbildning. Unghästarna jobbar inte varje dag och ganska korta pass. Min erfarenhet är att de blir fortare trött i huvudet än i kroppen.
Äldre tävlingshästar tränar alla dagar i veckan och i betydligt längre pass. Det brukar bli några veckors vila om året, ofta när tävlingssäsongen är slut och sedan en liten lugnare period med mycket skritt när underlaget är dåligt under vintern. Det blir ju alltid någon vecka eller två med isgata vilket ändå är svårt att träna vettigt på. I övrigt är enda vilan dagen efter tävling.
Hösten använder vi normalt till att konditionsträna, lite annat blir det också men fokus ligger på konditionsträningen. Den gör vi alltid i form av intervallträning. Efter nyår flyttas fokus till styrka och teknikträning. Under säsong (april - oktober) ligger fokus på teknik och att hålla hästen mjuk och smidig samt på gott humör. Vi tränar inget för att förbättra kondition och styrka utan underhåller bara nivån som hästen befinner sig på.
Personligen tycker jag att det är viktigt att öka stegvis så att man inte riskerar träningsrelaterade skador. Kondition och styrka kan man förbättra väldigt snabbt, mycket snabbare än senor och skelett hinner förbättra sig.
Ett tips är att föra dagbok. Då ser man hur man har tränat vilket gör det lättare att undvika att bli fartblind.
Kopierade datan från träningsappen jag använder. Ett normalt konditionspass för vår 13-åring som är tränad för elitklass. Denna dagen gjorde han travintervaller med 10 minuters skrittpaus i mitten av passet samt i början och slutet.
(Det finns inte körning i appen, därför står det ridning. Kaloriberäkningen är baserad på ridning. I övrigt stämmer datan.)
Title
-
Sport
Riding
Start Time
Dec 10, 2011 12:14 PM
Distance
22.46 km
Duration
1h:51m:43s
Avg Speed
12.1 km/h
Max Speed
114.3 km/h
Calories
673 kcal
Altitude
-125 m / 295 m
Elevation
5437 m ↑ / 5554 m ↓
Heart Rate
- / -
Jag googlade på pulsmätare och hittade denna fantastiska artikel av KG Holgersson.
Handlar i.o.f.s. om hur man grundtränar travare men metoderna är applicerbara på vilka hästar som helst.
Jag har en unghäst som är precis nyinkörd och vi håller oss enbart till skritt än så länge.
Vi har ett nästan varannadags-system.
Måndag - Vila
Tisdag - Körning
Onsdag - Vila
Torsdag - Körning
Fredag - Vila
Lördag - Annan aktivitet (t ex tömkörning ute, dra däck, harva eller häng&kläng)
Söndag - Körning
Vi håller sällan på mer än 20 min/gång.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
#3 Hur gammal är din unghäst?
#4 Han är 3 ½ år. Blir 4 sista mars nästa år.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km