Bjällerkrans
Med risk för att bli idiotförklarad (om jag inte redan är det): Jag ska köra på en julmarknad nu i helgen och har köpt en bjällerkrans.
Men vart är det den ska sitta? över däckeln?

Jag brukar ha min mellan lokorna och däckeln, men det beror väl på hur den ser ut också. Bara den sitter stadigt och bjällar när hästen rör sig så blir det nog bra.
Det kan vara bra att öva med bjällrorna, en del hästar gillar inte ljudet från början har jag märkt 

Jag misstänkte det. Vad jag kan se så är det det enda stället som den skulle sitta stadigt. Tror osäkerheten beror på bilder jag såg när jag var barn, då satt de längs med bröstan på något "magiskt" sätt
Jag googlade på bilder på bjällerkrans. Har nämligen undrat hur den ska sitta precis som du TS.
En bild visar hur den sätts mellan dragring till dragring under tömmen över mankammen. Kanske är rätt men då ligger tömmen an mot bjällrorna och det kan ju dels inte bjällrorna må bra av och dels hindras tömmens rörlighet. Vad har du för sele? Om du har loksele kanske kransen kan hänga liksom som en brösta fast då ovanpå nederdelen av lokorna.
Det borde finnas nån här på forumet som har nån gammal morfar eller farfar som vet hur det var förr.

Det är en loksele modell shettis, altså med mjuk däckel. Jag har exprimenterat lite själv och dragring till dragring var det enda sättet som den låg stabilt. Och det var snyggare när den låg över däckeln än framför. Sen kan jag justera med spänningen så att tömmen löper mellan två bjällror. Som tur var inte den minsta reaktion från min kille. Jag ruskade runt med dem i stallgången första och han bara glodde på mig som att jag inte var riktigt klok:)

#6 ÅHHH jag är kär i Harley!!
#6 Vilken härlig vinterbild! 
#6 Underbart lurviga öron!

#7 Du är inte ensam! Han får nya beundrare varje gång han visar sig!
Idag var det dags igen. Första gången i statsmiljö, men jag litar på min fina Harley. Han skötte sig exemplariskt! Inte ens karusellen med de fyra små grisarna kunde störa ett riktigt proffs i arbete. Det var bara några skuggor (Harley är skuggoman) som han gick lite omvägar runt.

Harley är helt underbar!!!
vart köper ni bjällerkransar? vet att det ibland finns på blocket och tradera, samt på hööks och börjes. Men finns det andra butiker? Och hur är kvalitén på de från ovan nämnda butiker?
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
#13 Vi har köpt båda våra från Börjes. Den ena har vi nog haft i 10 år. Har hållt hela tiden. Nu använder man väl inte bjällerkransar på ett sådan sätt att de blir hårt utsatta. Men om en bjällerkrans håller, som i vårt fall, i 10 år så tycker jag nog att de är väl värda pengarna. 
#14 det är ju klart positivt då ju. Hoppas kvalitén är densamma i dasläget som det var då då :)
som sagt, det är ju ingen påfrestning så sett iom att hästarna inet drar med bjällerkransen… Men tills vidare får vi nöja oss med de två bjällrorna vi har som jag köpte på marknad i somras.
Dock så vart vi på en marknad ifjol där jag hittade denna bjällran :D Och det är min hand som håller i den, så det är ingen barnhand ^^
Jag köpte INTE den om vi säger så ^^
Det är ju klangen som räknas 
Vi har haft både en riktigt gammal och en köpt på Börjes för ett 10 tals år sedan och den gamla låter väldigt vackert och Börjes skramlar mest.

Jag köpte min på Tradera, låter bra och verkar inte ha slitigts något, men känns plastig i lädret. Fördelen är att man kan specialbeställa storlek och färg för han (sadelmakare) syr upp efter beställning.
Jag håller med Agto!! Det är klangen som räknas.
De gamla bjällerkransarna jag har har en mycket "mjukare" klang än de "skramliga" nya.
Det märks även på de som får bjällrorna på för första gången, de reagerar mer på de "skramliga" än på de gamla…..

Det är ju som sagt den rätta klangen man vill åt! Jag har en som jag lånar nu då jag inte hittat den rätta ännu. Och den jag fått låna har lite mer plåtigt läte. Skramlig som sagt! Jag vill ha en gammal med den "rätta" klangen :P Men ska kika in i en antikaffär där jag fått nys om att de har ett gäng kransar :D
#19 Ta kort då så kanske du kan vara skickebud 
#19 håller med #20, skickebud kan vara supersmidigt :D Glöm inte kameran!

Såg en bjällerkrans med plym idag (troligen från Globus). Det kliade allt lite i fingrarna, även om jag inte bestämt mej helt för om jag tyckte det var tjusigt eller lite over the top… 
(Priset var 795 kr)

#20 och #21 Det ska jag absolut göra :D Har hört att det går att pruta en del på grejorna med så ska se vad de ligger på ;)