Körning iFokus

Körning

Etikett: träning
Läst 2169 ggr
cinna
0

Längd på halten vid inkörning?

Hur länge är det rimligt att kräva att hästen står still i halten så här i början av inkörningen?

Pållan i fråga är 7 år och välhanterad, men bara tömkörd kanske 10 gånger senaste månaden, dock utan problem; dvs byter varv, stora serpentiner, stannar när jag vill. Kort sagt, jobbar på så gott hon kan i skritt i paddocken.

PP
4

Jag brukar inte kräva så långa halter i början, för den otålige har svårt för det och den late tenderar att "växa fast". ;-)

Brukar variera längden på halten från att de bara stannar till, till att det får gå några sekunder, allt för att de försigkomna inte ska få för sej att ta egna initiativ utan lära sej lyssna. ;-)

Tycker man känner på hästen vad man kan begära. Och när de väl förstått att stå stilla under eftergift och invänta kommando för igångsättning, är det sällan problem med att dra ut på halterna så länge man önskar.

Så gör jag.

cinna
0

Tack! Glad

WinterPrince
1

Tills hästen slappnar av och sänker sig är de direktiv jag har fått av min tränare.

Alternativt om man har en ivrig häst, precis innan den själv försöker ge sig iväg, sen förlänger man tiden succesivt.

Ahnna
2

Jag börjar med haltträning redan på väg mellan hagen och stallet i grimma. När jag stannar ska hästen stanna och sedan stå still tills jag går igen. Jag ger samma kommando för halt och igångsättning som jag använder vid tömkörning och körning. (Konsekvent träning!) Jag accepterar inte att hästen tramsar runt i cirklar runt mig när jag står still, då går vi tillbaka till utgångsläget och ger nytt kommando för halt. Sedan BERÖM när hästen står still, det är jätteviktigt! Glad

Att stå still borde vara det lättaste för en häst - att inte göra någonting alls - men det är oftast väldigt svårt. Men är man bara avslappnad själv och ger lugna kommandon så brukar det lösa sig. När hästen står still ska den lämnas ifred, eftersom ju mer tryck vi lägger på hästen desto mer upp i varv blir den. Så när hästen står still, oavsett om det är vid körning, tömkörning eller i grimma, så sänker jag axlar och händer, andas ut och tar bort alla krav från hästen. (Vilket också innebär att jag inte tar i tömmar/grimskaft så att hästen upplever ett tryck.)

Inom hundträning så får man ofta lära sig att ignorera hunden i pauserna och låta den tycka att det är SKITTRÅKIGT att inte göra någonting. Då blir den eld och lågor när det äntligen är dags att börja jobba igen. Min erfarenhet är att hästar fungerar ungefär likadant. Så när det är dags att gå igen så smackar jag med energi och visar för hästen att NU kan vi gå igen, nu är det "tråkiga" slut. Hästen ska ju förvänta sig en fortsättning efter halten, men den ska inte vara otålig och vilja gå iväg i förtid. (Jag vill att hästen lyssnar efter nästa kommando när den står still, men inte att den trampar och försöker gå iväg.)

Hästar är väldigt känsliga och lyhörda djur, men vi människor är bra på att överdriva våra kommandon. Så "less is more", prata lugnt med hästen i haltkommandot och börja hellre lite för lugnt och upprepa med en aning mer kraft, tills du lär dig var din häst har sin uppmärksamhet. (På skalan mellan helt tyst och högt prat.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se