Körponnyer sladdar ridbanan!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Här kommer en liten film på när shettisarna Cosmos och Socker sladdar ridbanan. Duktiga små pållar :)
Brukar ni ta hjälp av era hästar när ni sladdar ridbanan t.ex? Eller hjälper de er med annat kanske?

Vilken stor fin träningsbana ni ser ut att ha, Malin.
Jag tycker att det är jättekul när pållarna kan hjälpa till med allehanda sysslor på gården och har själv sladdat många ridbanor med häst samt plogat snö.
Idag har jag förvisso bara minishetland i stallet, men funderar mycket kring hur man skulle kunna konstruera olika små bruksredskap för att på så sätt förena nytta med nöje…
Söta småttingar! Våran kallblodstravare brukar få sladda ridhuset ibland. Har inga lokselar till shettisarna så de slipper sånt jobb än så länge.

#1 Ja den är alldeles lagom :D Ja jag tycker med det är kul. Vi hade små pinnharvar med som vi brukade låta pållarna dra på en åker mest för skoj skull. Jobbigt tyckte dom :P När vi sladdar ridbanan så har vi bara en gammal järngrind. Men den funkar perfekt till det ;) #2 Tack så mkt :D Haha tur för dem då. Kika på Drive Out om du är sugen på en loksele. De säljer ut sina för halva priset nu såg jag :)
Oj så billiga! Men de verkar inte finnas i shettisstorlek och dessutom vara slutsålda… Så ponnyerna får nog nöja sig med att dra vagn ett tag till.

Attans! Kan iofs tänka mig de gick åt fort för de var ju verkligen billiga.. Vi hade tur att hitta 2 begagnade för 500 kr styck inkl. linor och stångkoppel :D Riktigt fina i lädret bara lite färg som skrapats bort från lokträna. Men det är ju lätt fixat :)
Håll koll på hästnet för där kommer det lite lokselar ibland för shettisar..
Hästen på min Avatar får hjälpa till med veden ibland. Bra styrketräning!
Jag brukar harva ridhuset med min häst ibland.
Men ni pratar om lokselar, är det dumt att köra med bröstsele? För det gör vi. Men jag har ju en stor ponny och drar bara en pinnharv som inte är särskilt tung. Det är först i slutet han blir lite trött.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km

#6 Smidigt 
#7 Jag tycker det är mkt bättre att använda sig av loksele när hästarna t.ex sladdar ridbanan. Jag använder själv bröstan på min giggsele till c-ponnyn när jag sladdar med henne. Men bröstan flyttar ju påsig och halkar lätt på sne i svängarna när det är tungt. Lokselen gör ju inte det utan den ligger ju där den ligger. Så jag föredrar lokselen just vid sådana jobb. Tyvärr har jag ingen loksele till c-ponnyn så då har det fått gå med giggselen de få gånger hon sladdat ridbanan.
Jag sneglade på lite harvar som låg bredvid ridbanan idag när jag körde där, skulle behöva harvas då det var ganska skumpigt att köra där :P
Får se om jag kan snickra ihop något som går att använda, det känns bra att ha en portabel svängel i alla fall.
lurvponnyn.vimeddjur.se
Ja våra hästar får göra allt möjligt som vi kommer på. Vi använder dem både i skogen och harvar ridbanan och försöker skotta snö med dem. De drar ris när vi ska elda i hagarna tex. Vi har en 8 hujuling som vi lägger lite plank på när vi ska köra kortare saker. Vi har även en hammel med lösa skaklar som vi kör ut både stockar och ved på där det är trångt eller när stockarna är så tunga att vi inte orkar få upp dem på 8-hjulingen. Vi har också en liten sax som vi mest använder till unga hästar för att vänja dem vid rörelser bakom dem. Lär dem också att backa stocken s de får den mellan benen så de inte ska bli rädda. Detta momentet ingår ju även i skogskörningens tävling så det är bra att de kan det. Är det enorma stockar så kan vi spänna för 2 nordsvenskar före hameln i linor så brukar de samarbeta och få ut dem också.
Sonen spände ihop sitt halvblod med en fresier och harvade ridbanan med vår pinnaharv. Hmm gick lite väl fort emellanåt då freisern var lite väl bakskygg (trots att han tävlar upp i elit-klass) och halvblodet fick väl för sig att det var tävling och det gällde att komma först. Men tillslut så lugnande de sig och drog lite vettigt.
Vi har både lokselar och bröstselar men ridbaneharven brukar ju inte vara så tung så det är säkert inga problem att dra den med en vvälsittande bröstsele.
Den nordsvensken som vi tävlar med upp i elitklass tycker det är dötråkigt att jobba i skogen så om man gör det före en tävling så brukar hon bli mycket piggare
men jag tror ju att det är nyttigt att göra många olika saker med dem för att de ska bli bra och stadiga körhästar.