Snabbfästen på selen
Kör min häst med loksele o har byggt på snabbfästen på däckeln så jag kan fästa skaklarna högre upp. Dessvärre är delen som man trär genom skakelöglan för bred att få igenom på alla mina 3 vagnar. Någon som har samma problem? Visa gärna i såfall era lösningar!
Men har du höga skakelfästen så brukar man behöva längre öglor på skaklen så att skakeln kan röra sig fram och tillbaka. Vet inte om jag missförstår dig men det låter som att du behöver ändra så att skakeln kan röra sig lite mer fram och tillbaka.
Du får gärna ta en bild så vi ser så kan vi säkert komma på ideér 
Om du kör med draglinor, vilket jag förmodar eftyersom du har snabbfästen så skall du INTE trä remmen genom skakelöglan.
Skakeln skall kunna röra sig ca 5-15 cm i fästet. Linan anpassas i längd så att skakeln inte ramlar ur fästet. Man måste så klart också se till att linan är tillräckligt lång så att vagnen/svängeln går fri bakom hästen.
Det finns regler om hur det ska vara.
När man kör maratonvagnar har de flesta en ögla i framänden på skakeln för att inte riskera att skakeln ramlar ur om man får ett plötlsigt stopp med övertöjning/sträckning av linan.
Visar nedan t.v en tillberytug (finsele) och t h snabbfäste (maratonsele) Vagnen är en NHS gigg
Tack för svaren! Är ny på detta! Har alltid förut satt vagnen med remmar i dragöglan! Men mina skaklar på wagonetten ser ut som er bifogade bild så då vet jag hur det ska se ut. Givetvis kör jag med draglinor.
Den högra bilden!