(K) Släpsax sökes!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag roar mig då och då med att låta ponnysarna dra hem stockar från skogen och har hittills surrat fast stockarna i svängeln - vilket inte alls är idealiskt men i alla fall fungerande.
Skulle helst vilja ha en släpsax, helst av mindre slag, för bättre funktion. Vet att de finns att köpa nya hos floby överskottslager, men det känns som onödigt mycket pengar när man leker lite med det på hobbynivå…
Någon som har en till salu, eller vet någon som har?

floby överskottslager
jag skrev i inlägget ovan att jag vet att de finns där, men jag tänkte slippa köpa en ny, om det är möjligt.
Tror det är svårt att hitta begagnat på dessa sidor. Kan du inte leta upp gamla gårdar som inte längre kör med häst som kanske har i skrymslen. Men förr var de stora och klumpiga och de drogs ju oftast av ardenner eller nordsvenskar. Lycka till iallafall.
#3 - tja, försöker man inte så hittar man absolut inget…
Finns ju en mindre modell som är mycket smidig, och fortf når om stockarna. Kanske att någon har en till salu, du kan ju surfa in på rasklubbars hemsida tex FNH eller nordsvenskenhastenjonkoping.se och lägga ut annonser.
Ett annat alternativ som kanske passar bättre till shetland eftersom det inte blir så klumpigt är att dra med en kätting/länk/snara.
#6 - nackdelen med att lägga kätting eller snara runt en stock är att den riskerar att fastna mot stenar, stubbar och andra ojämnheteri stället för att glida över dem.
Jag är ute efter något som är bättre än den metod jag använder nu och det jag söker är en begagnad släpsax av mindre slag. Jag förväntar mig inte att samtliga medlemmas här på körning iFokus har en sådan liggande till försäljning, utan tanken var bara att tala om att jag söker en sådan och kanske med lite tur så finns någon här som vet någon som har en kusins faster som har en sådan att sälja…
#7 Eller att man råkar snubbla över en annons på nån sida när man letar efter annat till sig själv. Så kan man hojta till med en länk här. :)
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
så till exempel:
- timmersax nyare modell
- http://www.alternativ.nu/index.php?topic=114678.0
- http://hastutrustning.hastnet.se/sok/annons.php?aid=383116
- http://www.alternativ.nu/index.php?topic=95960.0
Hoppas det kan ge någon utdelning :D
Sök på domänsax
Sök på domänsax
#8 - jamen EXAKT så tänkte jag!
Tack för ert engagemang! De flesta av annonserna som länkats till är inaktuella, sakerna sålda. Det är ungefär det jag själv hittat med hjälp av google. (utom den Anton länkade till, tack för den!)
Den översta länken i #9 är ingen släpsax. det blir lite jobbigt när det finns flera benämningar på nästan samma saker.
#13 är man inte insatt så är det litet knepigare att veta vad som är rätt och fel sak ;)
har precis börjat engagera mig i körningen på riktigt, och bruksbiten ligger ett par år framåt i tiden i dagsläget ;) Så har inte börjat läsa in mig på de biten ännu. :)
MEn hoppas du hittar det du letar efter.
har du inte funderat på sådana där doningar som ser ut som kälkar? de verkar finnas överallt från bortskänkes till 500-lappen beroende på skicket.
kälkarna blir för tunga för shettisarna att dra, om man dessutom lägger en stock uppepå.

Har du kollat med Floby om pris? Tyckte inte den lilla var så dyr, om jag inte minns helt fel gav vi 2200kr med svängel och linor.
#16 - jag har kollat för ganska länge sedan och det var väl i den trakten någonstans.
Det är inte dyrt, men mer pengar än jag för stunden har råd att lägga på en sådan.

Om du nu inte springer på någon, vad tror du om att tillverka en "pulka" för stocken, så att den inte fastnar lika lätt?
Jag har själv en sax modell äldre, med bara två klor och har funderat lite i dessa banor på hur man kan undvika att stockarna fastnar.
Tänker kätting/sax i svängel och så en bit metall som är fäst i svängeln framför stocken, lite uppböjd i framkant (som en pulka), så att stockens framände vilar på "pulkan". På så sätt bör den väl kana uppepå ev stenar och rötter.
Kanske man behöver nån sorts fäste så att inte stocken halkar av i sidled.
Bara grunnar….
DEt funkar ganska hyfsat att spänna fast stocken uppepå svängeln, som jag skrev tidigare så glider de ganska bra över stubbar och stenar i skogen. Men jag skulle hellre ha en riktig släpsax och håller därför ögonen öppna efter en sådan.