Transport av häst och vagn
Jag håller på och fnular på det här med transport av vagnen, och har sett att det finns dem som bygger om större hästtransporter.
Alltså så att vagnen står längst in, sedan är där en vägg, sedan åker hästen antingen i en box eller i en diagonal/bred spilta.
Är det någon som har erfarenhet av att åka så här? Hur påverkas släpet om man INTE har vagnen med sig, utan åker med bara hästen? Blir det fel vikt på kulan då? Kanske ska tillägga att min häst är en b-ponny.file://localhost/tmp/släp.jpg

Vad har du för vagn?
Jag kör förvisso shettis. Men en b-ponny är ju inte mkt större. Jag har Drive Out´s vagn till min shettis och jag plockar bort sätet på den som sitter med 4 bultar och sen får jag in den i transport med mjuk mellanvägg. Mellanväggen buktar ju lite in mot hästen då men eftersom det inte är något halvblod så är det inget problem för mig.
Jag ställer vagnen som vanligt fälld uppåt så den lutar mot stödet som den brukar göra.
Behöver inte heller bredda eller något utan mellanväggen kan stå i mitten.
Hade visst en bild! Så bifogar den :)
Jag har en maratonvagn, så den går inte att få isär. Annars är det klart smidigast att göra så som du gjort!

Haha jaha!! Ja då sket det ju sig.. Har också sätt på tävling en som hade gjort om framme i sin transport. Hon satte en parvagn längst fram och sen en hel vägg och bak i transporten stod 2 shettisar.
Men jag vet dessvärre inte hur vikten påverkas av det hela..
Hoppas någon annan kan svara dig :)
Min mataronvagn får knappt plats i släpet utan hästar där… Känns som att det behövs en väldigt stort transport? Jag har köpt en pick-up, jag har dock inte provat att baxa upp vagnen på flaket än men tanken är att det ska gå!
Det finns en D-ponnykusk som har en maratonvagn från Tidaholmsvagnar (extreme) längst fram i transporten OCH en dressyrvagn ovanpå den. Kommer inte ihåg vad det är för märke på transporten.
Hästen åker som vanligt med foder och packning på andra sidan mellanväggen.
Ska fota nästa gång jag träffar dem på tävling.
#4 De jag sett som gjort så har haft en större BOJ, där ligger bland annat en sådan transport på blocket! Jag har funderat på Pick-up varianten, det som gör att jag hellre vill göra så här är att det känns lite onödigt att köra runt med en Pick-up i malmö, och jag vill inte ha en bil som enbart används de relativt få gånger man ska iväg med häst och vagn.
#5 Ja gör gärna det! Hör gärna hur de upplever att transporten ligger på vägen utan vagn i också!
Vi har en Cheval med platta framför. Den är sk långboggie så hästarna står över boggien så vikten från en vagn (160 kg) och en gigg (vet ej vikten men nog lika som maratonvagnen) påverkar inte nämnvärt. Vet att min käre mor en gång lade ris i vårt släp och fyllde flaket med ved och då märktes det för färsk ved är ju rätt tugnt och den tyngde rejält på bilen. Dock har vi stadig mercedes som är stark som en oxe men det kändes helt klart lite ostabilt och köra så.
Vårt släp är byggt på samma chassi som 4 hästars transporten. Den har en totalvikt på 2,7 ton och den väger ca 1100 så i bästa fall få du då lasta 1600 kg. Vår bil får dra 2650 kg så det saknas alltså 50 kg. Vi kör ofta utan vagn på också och det märks inte heller skillnad om man bara har ca 250 kg på flaket och inget i hästdelen. Men vi har funderat ibland på att ta med parvagnen (380 kg) men det blir överlast då har vi konstaterat (2 hästar och 1 parvagn) så än har vi inte gjort det. Vi har ju även en lastbil på sommaren och på vintern i ridhuset blir det bara enbetskörning och då tycker vi att det är smidigt att bara slänga upp maratonvagnen på plattan (tar 5 min och man kan lasta den själv) och sen 2 hästar där bak och sen åker man 
Vet att en del försök har gjorts att inte ha långboggie på dessa långa släpar och jag tror inte det är något att rekomendera. Man måste ha ett chassie som man från början har designats för att användas på ett visst sätt.