Grönt kort för körning, novis!
Sitter och funderar över detta med grönt kort…..
Har läst på risportförbundets sida men hittar inte vad man ska köra för att lösa grönt kort. Jag är inte så inne i tävlingssvängen så det är lite av grekiska för mig detta….
Har inte bestämt mig för en speciell körklubb än, annars hade jag kunnat bomba dem med frågor
.
Är det olika kort för typ ridning och körning eller kan jag lika gärna rida till mig kortet, eller ska man starta i en klubtävling i körning….. är förvirrad…..
Jag har fattat det så här när man är ny
1. bli medlem i en förening
2. skaffa grönt kort
3. mät ponnyn, antar att mätningar från avelsvärdering och kvalitet inte räknas.
4. betala in för licenser
5. anmäl 
Har jag uppfattat det rätt??
Om du rider så hör med din ridklubb om de ska ha nån grönt kort utbildning snart! Annars kanske du kan höra med distriktet om det är nån annan klubb i närheten som ska ha som du kan vara med på. Det är samma grönt kort för alla tävlingar. Läs på ridsportsförbundet om grönt kort där står precis hur de brukar göra nu för tiden.
Sen är det som du säger att mäta ponnyn och skaffa licenser. Och medlemskap så klart. Du kan ju tävla för vilken klubb du vill som är ansluten till ridsportsförbundet, det måste inte vara en riktig körklubb.
Precis som Pinkilly skriver så har du fattat helt rätt.
Enklast är att bli medlem i en klubb, då hjälper dem dig att fixa ett Grönt Kort. Ofta har klubbarna Grönt Kort-kurser nu under vintern.
Artikeln "Är du redo att börja tävla?" kanske kan vara bra som checklista?
Roligt med en ny kusk! 

Tack för svaren 
Jag har hittat en förening nu som verkar passa mig, 7 mil dit men det får det väl vara värt….
#2 Jo, den artikeln började jag med att läsa, jättebra skrivet!
Har läst lite i reglementet och visst är det så att jag kan välja att enbart starta i tex dressyren? Har en unghingst som jag vill träna socialt och både hans och mina tävlingsnerver, så jag tänkte att det är bäst att börja med den lugna grenen
…..
Ja man kan tävla bara en gren. Ibland arrangeras det tävlingar i enbart Dressyr, men även om det är en fullständig tävling så kan man välja att bara starta i en gren :)