Körning iFokus

Körning

Etikettutrustning
Läst 2363 ggr
kuusou
0

Bra körbett ?

Vad kör ni med och vilka bett tycker ni är bra ?

Har kört min mini-shettis med vanligt tränsbett vilket har funkat super under hela året jag haft honom. Nu har han dock börjat bli lite väl pigg och jag kan inte riktigt hålla honom i galoppen utan broms sträckan har blivit lite för lång Tungan ute Vad ska jag ta för bett till honom ? Måsta finnsa i 8,5-9,5.

http://minihingstar.n.nu

Zaphix
0

Kör med ett tvådelat halfcheek-bett, fungerar väldigt bra till körning då det ligger så stabilt i munnen.

Varierar med repgrimma emellanåt och har nu köpt en ridkapson och tanken är att köra med den endel framöver.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

mille-star
3

Jag kör endast på raka tränsbett eller tredelat fullcheck. Grodstång har jag provat en gång men upplevde det som för skarpt för hästen. Det är annars ett smalt och relativt snällt bett som ofta ligger bra på mindre hästar. Postkandaret exempelvis är ofta väldigt tjockt i mundelen och ligger därför inte bra på en häst med liten mule.

Jag hade annars rekommenderat att inte galoppera förän avsaktningarna sitter bra. Träna mycket av och igångsättningar med din häst och ta endast galopp några steg innan du bryter av igen. När hästen väl fått upp farten är det svårare att bromsa på en häst som inte är lydig.

Tusen
0

Skulle avråda bettbyte (och absolut inte ett tvådelat-hemskt!!) Att göra som #2 föreslår är något jag också skulle rekomendera. Jag tror att eftersom du tidigare kunnat köra med kortare stoppsträcka så kan du säker göra det igen genom att börja om med träningen och inte galoppera förrän stoppet sitter i lägre tempon.

kuusou
0

#2 Avsaktningarna funkar super i skritt och trav om vi inte kommer till en liten nerförsbacke för då tar han självmant galopp och pinnar iväg. Tidigare fick jag honom knappt till att galoppera men efter foderbyte så har han fått väldigt mycket energi Tungan ute 3-delat sätter jag inte i munnen på honom då jag hittar inga där mittplattan är så liten att det inte kommer skava i munnen på honom, därav har det blivit 2-delat med bettplattor tills nu. Då han blev såhär efter foderbytet + stått under jul tror jag bara det är överskotts energi och att man snart kan köra som vanligt men vill köra säkert tills han blivit av med den energin med.

mille-star
1

#4 Att din ponny tar galopp i nedförsbackar och inte klarar av att sakta av omgående kan ha att göra med att den tappar balansen när vagnen skjuter på bakifrån. Kör du med baksele? Det jag skulle gjort då är att endast skritta i nedförsbackar, det är påfrestande för hästen att gå i nedförsbackar då vagnen puttar på.

Testa ett rakt tränsbett annars, mina fungerar väldigt bra på det och dessa bett ligger ofta väldigt bra i munnen på små hästar. Små hästar har dessutom väldigt lite plats till ett bett och då är det extra viktigt att ha ett passande bett så att det inte slår upp i tänderna.

kuusou
0

#5 kör med baksele och det är väldigt små backar (hoppar alltid av och går brevid om de är lite branta) utan han ser det snarare att det är lättare att komma igång då han inte behöver dra lika mycket.