Championattecken i körning 2011
**Championat, körning, 2011:
**Fyrspann: 1) Tomas Eriksson, Åstorpsortens Ryttarförening, 125 poäng.
Par, häst: 1) Eva Ottosson, Oskarshamns Ridklubb, 60 poäng.
Par, ponny: 1) Marie Nilsson, Skånska Körsällskapet, 80
Enbet, häst: 1) Glenn Hesslo, Åsbo Ryttarförening, 208
Enbet, ponny: 1) Rebecca Kristiansen, Åstorpsortensortens Ryttarförening, 260.
Mer information och övriga grenars championat hittar du HÄR.
Ridsportförbundet delar ut sina championatstecken på Ryttargalan i Stockholm på söndag.
Är det någon som kan svara på varför inte championatspoängen är medräknad från SM:t. Där fick ju tex Eva Kolmodin 80 p på bara den tävlingen + de som hon har från andra tävlingar. Eva ottosson fick ju också 80 p på SM:t så då ska hon ha minst 160p. Det är ju inte rimligt att man kan vinna championatet på 60 p när vinst i SM:t ger 80 p. Är det ridsportsförbundet som tänkt ut det här? Eller körkommitten?
Min man skulle också haft några stycken men det finns inget registrerat.
Vet inte. Har mailat förbundet ett par gånger men de försvarar sig med att resultaten inte blivit inrapporterade från arrangörerna. Frågar man arrangörerna så har de rapporterat. Dessutom står det i TR om jag inte minns fel att resultaten ska rapporteras senast två veckor efter tävlingen. Det finns inte ett enda poäng på mig. Ändå har mitt distrikt räknat ut att jag vunnit distriktschampionatet i körning så resultaten måste ju finnas någonstans. Här betalar vi 10 kr extra för varje anmälan men förbundet klarar inte av att publicera resultaten! Slött!
Ja verkligen. Kanske något för körkommitten att driva för det är nog bara körtävlingar som inte blir rapporterade. Om klubbarna gör på fel sätt så borde ju SVRF kunna hjälpa till så det blir rätt. Klubbarna betalar ju också avg för SVRFs system så någon support borde ju SVRF kunna hjälpa till med. På klubbar är det ju oftast idellt arbetande människor men på SVRF får de väl betalt för sitt arbete.
Vi iBlekinge hade ju också tävling och Marie Ågren meddelade vart vi skulle skicka rapporterna men det resultatet kom inte heller med i statistiken. Inte ens ett svar fick jag från SVRF att de hade mottagit det eller att jag mailat fel person.
Tycker faktiskt att det är skitdåligt.
#2: Det enda jag kan svara säkert på är distriktschampionatet - vi i Mittsvenska har en egen tabell i vårt regelverk där man får poäng redan för start i lätt klass, denna tabell är inte samma som på förbunds/riksnivå som står i TR. Jag som distriktsgrenledare har kollat resultatlistor och räknat ihop poängen för alla ekipage i distriktet för att kunna kora distriktschampion.
På riksnivå har jag egentligen ingen aning, men jag tog för givet att det är förbundet/kansliet eller möjligen tävlingssektionen? Det är inget som varit uppe i körkommittén i alla fall… Det låter ju inte alls bra om det blivit så där fel!
Det finns inget bra sätt just nu att rapportera in resultat från körtävlingar… De andra grenarna kan ju enkelt klicka iväg resultaten direkt från Equipe, men eftersom det programmet inte funkar för körning så… :P
Det besked jag har fått är att tydliga resultatlistor (med fullständiga namn på kusk och häst) ska skickas till våran kontakt på kansliet - Malin Berntzen, malin.berntzen@ridsport.se så ska hon lägga in resultaten.
#4 Såg att du inte svarade till mig men jag tycker det är rätt allvarligt när fel person får priset bara för att inte SVRF och klubbarna kan prata ihop sig om rapporteringssätt.
Jag håller med fullständigt! Det är ju mycket pinsamt… Jag visste inte om att det blivit så, men jag ska se om det går att göra något åt det.
#4 Jo, misstänkte att det är du som skött räknandet helt själv. 
Vad jag menade är att det inte ska behövas. Med allt vi betalar till förbundet tycker jag att de faktiskt kan se till att sköta resultaten ordentligt med listor, ranking och så vidare. Vi betalar ju lika mycket som ridgrenarna och där fungerar ju publicering av resultaten.
I distriktet så hade det gjorts av kanslisten om jag inte tagit på mig det, men jag tyckte det var lika bra att göra det själv ;) På riksnivå håller jag helt med om att det borde skötts bättre… :(
Bilder från Ryttargalan där Championattecknen delades ut finns nu på Equipe för den som vill se.
På Hippson finns ett bildspel från galan.