Körning iFokus

Körning

Etiketttävling
Läst 2336 ggr
HannaNikolina
0

Enkät från körkommittén

SvRFs Körkommitté har gjort en enkät som det är viktigt att så många kuskar som möjligt svarar på! Passa på att föra fram era åsikter om körsporten!

Gå in och svara samt sprid till alla körintresserade som ni känner! http://www3.ridsport.se/Tavling/Korning1/

penphotography
1

Härligt att det fanns plats för egen text! Mycket bättre än förbundets löjliga enkät! Glad

~Penna~

Medarbetare på Körning iFokus

Agto
1

Ja som man dessutom inte hittade Flört

Nu hoppas man bara att körkommitten tar åt sig av våra synpunkter

Karin E
1

Redan gjort!

Ninnii
1

Gjort det nu!

Ahnna
2

Ooooh, som jag har svarat! Cool  *devil smiley hade passat bra här!*

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Lenwi
1

Utnyttja tillfället för körsportens framtid.

TeamMascot
2

Har svarat och skrivit en hel del förslag och åsikter.

Ahnna
0

Ni som har svarat, vilka klasser tävlar ni i? Lätt, Nationell eller högre? Det vore intressant att veta vilka sorters kuskar (nivå) som svarar på enkäten och vad dessa har synpunkter om. Jag som tävlar i Lätt klass och har gjort det i många herrans år på grund av hästbyten och ekonomi m.m. har säkert inte samma åsikter om t.ex. TR och tävlingar som kuskar i Nationell klass, etc.

www.stuteriprecious.se

HannaNikolina
0

En av frågorna i enkäten var ju på vilken nivå man tävlar, så det kommer framgå av enkäten om det finns några signifikanta skillnader mellan olika nivåer på kuskar eller mellan zonerna.

Men för att svara på frågan så tävlar jag lätt klass och har precis svarat på enkäten :)

(Jag sitter med i körkommittén så jag framför ju mina synpunkter direkt i det forumet också, men jag tänkte att de måste väl få synas i statistiken med)

Ahnna
0

#9 Ja, visst är det så, men jag tänkte att det vore roligt att läsa här vad olika nivåer på kuskar tycker om körsporten, TR och KK. Jag har ju mina stöttestenar och annat som irriterar skiten ur mig, rent ut sagt, och att döma av diskussionerna på Buke så verkar de flesta på min nivå tycka likadant, medan de som tävlar högre upp inte tycker att det vi är arga på är nåt att bry sig om. Typ.

www.stuteriprecious.se

Agto
0

#10 Men de som tävlar på högre nivå har ju inte koll på reglerna för lätta klasser så utan kunskap så kan de ju inget säga, varken för eller emot.

Vi har två tävlingskuskar i familjen en som tävlat tom Elit MSV och den andre tom Nat MSV. Vi hänger upp oss också på dessa TR regler som ibland tänker på säkerheten och ibland inte tänker alls. Vi tycker att man ska lämna mer ansvar till kusken och uppträder man inte som förväntat eller att man är dum mot sin häst så ska domaren gripa in med tillsägelse. Utbilda sig i körtävling kan man väl göra även om man inte tävlar Lätt klass och då måste man naturligtvis anpassa sig till olika förutsättningar så som vagn och utbildningsnivå hos häst och kusk.

Ahnna
1

#11 Det är precis det jag menar, vad hänger olika nivåer på kuskar upp sig på i nuvarande regelverk? (Sett från sin egen nivå.)

Jag håller helt med om att det är bisarrt att TR ska regulera t.ex. vilken gångart respektive nivå på kusk är "lämpad" för, när det inte finns något i övriga TR som tillnärmelsevis försöker reglera samma sak. Ska det vara rättvist så borde ju inte ponnyryttare få galoppera förrän de kommer upp i medelsvår klass, eller nåt sånt. (Vilket vore absurt! Precis som det är i vårt TR.)

Jag tycker i så fall hellre att det kan införas ett "lämplighetstest" liknande fälttävlanskortet, där man som kusk måste klara ett visst antal moment för en instruktör innan man tillåts tävla. Inom fälttävlan finns det ju också ett uppklassningssystem där man måste kvala ett visst antal hoppklasser innan man får klassa upp från t.ex. enstjärnigt till tvåstjärnigt etc. Det är på grund av säkerheten och för att förbundet vill förvissa sig om att de som tävlar är lämpade för det och att hästarna är igång för respektive nivå, så att ingen rusar upp i klasserna och sliter ut djuren. Nog för att kvalsystemet är skitjobbigt och känns onödigt för oss som gillar fälttävlan, men jag förstår ändå syftet på nån nivå. Om man kunde slopa alla larviga regler inom körningen och införa ett "maratontest" istället så hade jag tyckt att det var okej. Då skulle en instruktör kunna påpeka för nya kuskar om de bör utbilda sig mer hemma först eller om de är redo att tävla.

Jag tog fälttävlanskort på en skitrolig helgkurs för en bra instruktör och även om det kostade en dryg tusenlapp så hade vi jätteskoj och lärde oss jättemycket om sporten, både teoretiskt och praktiskt. Jag hade inte tvekat att åka på en liknande kurs för körning om det var det som krävdes för att få tävla "på riktigt" sen. Utan tjafs och utan bisarra regler och föreställningar om vad en lättklasskusk ska kunna och inte.

www.stuteriprecious.se

Agto
2

#12 Ja jag tycker iallafall att träna gör man på hemma plan och kommer man på en tävlingsplats och inte följer regler så ska man bli tillsagd av domare/tävlingsledare.

Är ju med sonen på hopptävling också och ibland funktionär på ponnyhoppning. Kan säga en sak att lättklasskuskar uppför sig många gånger bättre mot sin omgivning (häst och mottävlande) än vad många lättklass hoppare gör. Det är först nu när sonen hoppar 1.20 då man ser att den genomsnittliga kunskapen har höjts.

Och ridsportsförbundet tillåter de sk hoppryttarna sparka, slå med spö, sparkar med sporrar och hårda tygeltag utan att ens höja ögonbrynen??!! Tycker det är att sila myggor och svälja elefanter.

Ahnna
0

#13 Ja, precis. Jag har arrangerat ett antal ponnytävlingar och åkt med kompisar som tävlar ponny och det är skrämmande vad man får se ibland. Många gånger skulle man gärna ha filmat och skickat till förbundet, inte för att peka ut en enskild ryttare utan för att visa hur det går till och att överdomaren ytterst sällan reagerar. Även på dressyrsidan, ska tilläggas! Framridningen är ingen lek många gånger, för där finns ju ingen domare som ser…

www.stuteriprecious.se

penphotography
0

Sista dagen att svara på enkäten är imorgon. Kom igen nu alla som inte svarat!

~Penna~

Medarbetare på Körning iFokus