Vad är detta för rem?
Har köpt en begagnad parsele till shetland (bröstselar), handsydd med en hel del extra tillbehör såsom sidostycken utan skygglappar, linhållare (långa om man vill köra utan bakselar), utbytbara tömändar i olika längder, ringar för tandemkörning osv.
Och så denna rem… Vet inte vad den är tänkt till. Mäter ca 48-49 cm. Finns bara en. Någon som vet eller har en intelligent gissning?
Kan det va en slagrem?
Väldigt tjusig rem om inte annat. ÄR jättedålig på seldelar så det kan bli intressant och se vem som kommer med svaret. :)
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Är det inte enklast att fråga den du köpt grejerna av??
Det är inte en slagrem.
Men det är mycket möjligt att det är den rem man på förlöparna i ett fyrspann fäster i respektive stångkoppelring för att "hålla ihop" förlöparna på samma sätt som stånkopplen gör med stånghästarna.

#3 Naturligtvis hade det varit det - om h*n vetat. Köpte oxå selen begagnad.
#4 Intressant. Men den känns nästan lite klen för det. Är 19 mm bred och inte dubbelsydd.
Slagrem är det inte. Mäter som sagt bara 48-49 cm.
Fler förslag?
Å såg inte längden, men då är det ju förstås inte en slagrem! Då tror jag med det är en sådan som ovan till fyrspann!

finns det 2 stycken en till varje sele?
isåfall kan det vara prydnandsdel till selen som går över ryggen mellan däckeln och svanskappan fäster i bakselens remmar som går till bröstan
en gissning mvh/Anton

#7 Nej, det är bara en. Och den känns lite väl kort för det du beskriver.
Selen har ju en del tillbehör för enbetskörning och tandem, men inget mer för påbyggnad för fyrspann (såvitt jag kan bedöma). Tänkte själv att det kanske var en variant av falsk martingal, men förutom att ringar saknas på gjorden och bröstans nederkant, så hamnar dekorationen väl långt ner så jag tror inte att det är det heller.
Andra förslag..?
Frågade min tokiga man som hade många idéer (som vanligt)
Först svarade han så här:
"Njaee, skulle ju kunna ha med tandemanspänning o göra eftersom det bara är en rem.
Undrar om det är nåt bakom rosetten som man ska trä nån rem igenom?? ser nästan ut som det.."
Sedan så här:
WKom just på ett annat tänkbart alternativ. I vissa länder så använder man inte kosrtöm vid vissa tillfällen utan man sätter bara en vanlig töm till yttersidorna på hästarna och sen sätter man ihop dem i betten på insidan. Det skulle denna rem kunna vara avsedd för.
Var ju o tittade på VM i plöjning för en herrans massa år sedan och då såg jag att någon av tyskarna gjorde så."
Men efter en liten diskussion oss emellan så tror vi att det är en rem som man sätter i gaffelhästens brösta som håller upp linorna till förlöparen eller om det finns någon hållare på baksidan av rosetten så kan det vara att man sätter på förlöparens ryggstycke för att hålla upp linorna så att inte gaffelhästen trampar i dem. För vi är rätt övertygade att den är till tandemkörning. Finns det något på baksidan av rosetten?

#9 Tack för intressanta förslag! Det finns ingen hållare på baksidan. Remmarna med spännena sitter i en ring (som har dekorationen på framsidan). I ringen sitter oxå en kort rem fastsydd i vinkel från de med spännen, men jag tror att den sitter där för att hindra de långa remmarna att snurra runt ringen.
Måste erkänna att jag inte riktigt förstår hur den skulle sitta på gaffelhästens brösta för att hålla upp linorna…
Men den vineklremmen kanske har varit något fäste som man har fäst i svanskappan eller i en brösta?
I tandemkörningen så måste man sätta förlöparens linor antingen i gaffelhästens brösta eller draglinor. När vi kör tandem så fäster vi förlöparens linor i gaffelhästens linor och det finns speciella "pinnar" att köpa så man kan använda en vanlig enbetssele men de "riktiga" tandemselarna kanske hade någon annolunda infästning i bröstorna. Gissar lite….
Fast jag tror att man ska på något sätt fästa den där vinkelremmen i svanskappan på förlöparen för att hålla upp linorna till gaffelhästen. Tror att längden på remmarna hade stämt för det.
Sist vi körde tandem så stoppade förlöparen upp en halv sekund för ett vattendrag och gaffelhästen gick glatt på och trampade över ena linan med båda frambenen så vi sade att nästa gång vi ska köra så ska vi fästa upp linorna ordentligt så hamnar de i ickedrag så ska iallafall inte gaffelhästen kunna trampa över. Tur man har lugna hästar som står still tills man trasslat ut dem igen.
Hade varit skoj att se en bild på baksidan på rosetten också

#11 Lite OT men jag körde ett hemasnickrat tandem arrangemang hemma med släden och använde istället för draglinor bogserlinor, sånna som är som gummiband. Då blev det aldrig något slak, och jag kunde använda valckens gammla billighetssele och fästa krokarna i dragringarna :)
#12 Hehe ja alla sätt är bra. Kanske inte så snyggt men funktionellt 
Ja vi använder en parsele men en billighetsele funkar ju också. Det funkar nog bäst med en sele med fast brösta eller lokor.
Tillbaka till TS!
Idag satt vi och bläddrade i en katalog med fullt av körtillbehör och då hittade vi remmen
Det var till förlöparna till fyrspann som skrevs någonstans här ovan. Det såldes både sådana fina till dressyrekipage och rejäla till maratonkörning. Så jag får ge mig att det inte var till tandem. Kanske det vara så att någon har använt den även i par bara för att det ska se snyggt ut?

Efter lite "detektivarbete", fick jag kontakt med den som sytt selarna en gång i tiden och det visade sej att det från början var fyra selar avsedda för fyrspannkörning och att remmen mycket riktigt ska sitta i stångkoppelringarna på förlöparna, precis som #4 och #14 skrev. ;-)
Nu blir jag ju bara nyfiken på varför selarna delats och var resternade två finns. :-)
Tyvärr kan vi inte hjälpa till med det

#15 Kul med lite kuriosa om selarna!!! Men nu vill vi se bilder på dem, med tanke på utsmyckningen av remmen ovan =)