Men va? Grönt kort för Körning
Mailade ridklubben i min stad (en liten, liten stad ska tilläggas) angående att jag ville gå grönt kort-kurs i körning endast, dvs ej ridning. Detta svaret fick jag:
"Är det skillnad på grönt kort för ryttare och kuskar? Vi har inga kuskar i klubben så vi har faktiskt noll koll i frågan…
Kanske bäst att höra med en klubb som håller på med körning?
Lycka till"
En ridklubb/ridskola ansluten till Svenska Ridsport Förbundet bör väl veta om det är skillnad mellan de gröna korten? Mig veterligen är det ingen skillnad förutom TR och att man inte gör ett ridprov om man vill ha grönt kort för kusk? Skulle vara intressant att veta vad körkommitten säger om att ridskolor i Sverige inte vet hur man ordnar grönt kort för kuskar….
Nu är det ju tack och lov inte körkommittén som bär ansvar för alla dumheter som sker i landet ;)
Jag tycker det var väldigt konstigt av dem att svara på det sättet. Om de inte vet så kunde de väl gjort ett litet försök att ta reda på hur det fungerar…
På SvRFs hemsida under Licenser - Grönt kort står klart och tydligt följande:
"Alla som tävlar, från inbjudningstävling och uppåt ska ha tagit Grönt kort. Oavsett om man är häst- eller ponnyryttare, kusk eller voltigör"
Klickar man sedan på länken "intyg om ridkunskap" kan man läsa
"Uppsuttna krav gäller inte målsman, annan myndig person samt kusk."
#1 Nä, Körkommitten har inget ansvar, men man blir ju ändå nyfiken på hur föreningen ställer sig till klubbar som denna. Jag kommer att maila tillbaka och ifrågasätta.
Ja, jag sitter med i kommittén och jag tycker som sagt att det var väldigt konstigt svarat av dem…
Du får förklara för dem hur det fungerar. Vi får alla försöka hjälpas åt att sprida kunskap om körningen :)
Ja, jag tänkte göra det. Förhoppningsvis låter de mig ta grönt kort där. Är så himla smidigt att kunna gå till ridskolan och få det gjort.
Min son tog Grönt Kort utan att avlägga ridprovet (eftersom det var en körklubb) och fick därför kusk-grönt kort. Och inga ridklubbar kände till att det var någon skillnad för det gick hur bra som helst att ställa upp i både hopp och dressyrtävling. Numera är det ju ingen skillnad i TDB antingen har du grönt kort eller inte och licensen är ju inte heller för körtävlingar eller ridtävlingar så jag förstår ju att ridklubbarna inte är så vana vid denna förfrågning. Men föräldrar är ju också "befriade" från ridprovet om det är deras barn som ska rida.
Du kan ju hänvisa till att du vill ha föräldra kort så förstår de säkert och klart att du ska få ditt gröna kort där. På min tid skulle man bara lära sig att läsa TR så det spelade ingen roll om man hade Dressyr, fälttävlan eller kör TR och så måste det väl vara nu också.