Skygglappar eller inte?
Det finns säkert någon tråd om detta men jag har lite svårt att hitta. Ni kanske ändå har lust att skriva lite om min fråga?

Jag kör med skygglappar på min shettis, både hemma och på tävling.
Han behöver dem väl inte egentligen men jag tycker det ser snyggare ut på tävling att ha det och så störs han inte av dem heller så då kan jag lika gärna ha dem på tycker jag.
Men vet ett par hästar som inte klarar av att gå med skygglappar. De blir väldigt stimmiga. Så man får nog se lite till hur hästen är med. Bra att vänja dem vid det lite i taget om man är osäker på hur hästen reagerar första gångerna.
Kör man enbett så behöver man normalt inte skygglappar. Och när man kör in en häst så ska man helst inte heller använda skygglappar.De ska lära sig att det som skramlar bakom sig inte är farligt och hur det ser ut.
Skygglapparnas funktion är igentligen inte som namnet anger att hindra hästen från att skygga, utan eftersom de bör/ska användas när man kör allt annat än enbett så är de till för att de hästar som INTE berörs av en drivning av pisken inte ska reagera på drivningen. I ett fyrspann är stånghästarnas skygglappar också ett skydd för ögat när man driver förlöparna med pisken.
Men skygglappar kan även focusera hästen. En hingst t.ex har ju ofta fullt sjå för att hålla ordning på omgivningen. Sätter man på en sådan gosse skygglappar blir han ju avskärmad från väldigt mycket i omgivningen och blir ofta bättre focuserad på sitt jobb. Lika så kan de hjälpa till att hästen tänker framåt och att den, då den tänker skygga, faktiskt skyggar framåt och inte åt sidorna.
Sen är det ju så som #1 säger att man gör klokt i att vänja hästen innan man spänner för. De kan tycka att det är obehagligt att inte se ordentligt de första gångerna.
#2 Skygglappar används väl även på enbet. Våra russ bara springer om de ser pisken (utan att för den skull vara spörädda) och om vi ska kunna peta med pisken på dem för att de ska kunna böja sig eller flytta sig för pisken så MÅSTE vi ha skygglappar på dem fast de går i enbet. Då vi kör par och tandem har de naturligtvis också skygglappar. Då vi tränar dem i trav har de däremot inte några skygglappar men då använder vi heller inte pisken. Vi visar bra pisken om vi vill att de ska öka. Så det är nog lite olika det där.
#3 Jag skrev ju att man normalt inte behöver skygglappar när man kör enbett. Självklart finns det hästar som dina som funkar mycket bättre med skygglappar än utan och då ska man så klart använda sådana även när man kör enbett. Jag har det på min hingst som då blir mycket bättre focuserad.
Man ska dock akta sig för att ha en övertro på skygglappar. En del tror att det hjälper att sätta på skygglappar om hästen är bakskygg. Det gör det kanske temporärt men man har ju inte lärt hästen att det som är bakom är ofarligt så det kan bli bakslag och skenturer trots skygglappar om man inte först tränat bort det bakskygga beteendet.
#4 Jag tycker ändå inte att vi är särskillt onormala.
Jag menar bara att det måste vara väldigt individuellt det där. Och nog kan man väl se en hel del ekipage som använder skygglappar på tävling trots att de kör enbet eller..?
Fast de kanske inte har skygglapparna på för att det behövs utan för att de tycker det är snyggt eller för att hästen ska koncentrera sig på sin uppgift. Vad vet jag?
Och självklart ska man inte ha någon övertro på någon utrustningsdetalj. Miljöträning av alla de slag är ju en bra grund till en trygg häst.
I vår miljöträning ingår det övning med skygglappar för det kan alltid vara bra att de är vana vid det.
För mig är också skygglappar en säkerhetsgrej. En häst med skygglappar vänder inte runt eller hoppar åt sidorna utan hoppar på det håll de ser (och kusken styr) vilket oftast blir framåt istället för ner i diket.
En del har den uppfattningen att man använder skygglappar istället för att miljöträna den men det är inte min uppfattning. Är man på dressyrtävling tex så är det inte det att de blir rädda för tex staketet utan skygglappar men om man sätter skygglappar på så behöver de inte titta på det och man har lättare att få en rakställd häst.
Av säkerhetskäl så tycker jag att TS ska öva sin häst med skygglappar för att få den att sluta sno runt. Sen kan det mycket väl vara så att när den väl har fattat att den inte ska sno runt (om det nu hjälper med skygglappar) så har vi varit med om att det funkar igen att köra utan skygglappar.
Par hästar brukar ju vara sådana att de går framåt ialla lägen och mycket tror jag beror på att de har aldrig lyckats att vända runt (pga sin parkompis) så det har aldrig blivit ett alternativ för den. Man lär ju sin häst mycket som man inte direkt är medveten om så jag är rätt så övertygad om att även en nioårig häst kan lära sig bort med att vända runt.
Det beror på hur du vill köra och vilken utrustning hästen är van vid! Utgå alltid ifrån vad hästen är van vid och vad du vill använda hästen till. I södra Sverige tillhör skygglappar och bröstsele den gamla körningstraditionen. I norra delarna är det loksele, reptömmar och vanligt huvudlag som är tradition.
Kuskar som arbetar med sina hästar vill inte ha en enda rem i onödan, särskillt inte i hästens ansikte! Hästen kommer garanterat bli svettig av sitt arbete, pinnar och barr kan fastna och skada hästen. Man tränar hästen från början att inte bli rädd för saker som rör sig bakom den. Arbetshästar går mest på röstkommando och pisk används mycket sällan.
Men om en bruks-kusk får i uppdrag att köra bröllop med finsele så har han/hon vant hästen vid skygglappar, om han/hon anser att det tillhör finselen!
Lycka till! :)
#7 "I södra Sverige tillhör skygglappar och bröstsele den gamla körningstraditionen. I norra delarna är det loksele, reptömmar och vanligt huvudlag som är tradition."
Jag måste säga att jag har aldrig hört att vi i södra Sverige har en körtradition av bröstsele och skygglappar? Är det arbetskörning så har jag aldrig hört det utan tvärtom har det varit lokselar och huvudlag utan skygglappar. Det enda jag har hört är baksele och/eller svanskappa som inte har används så mycket i det släta Skåne utan mest i det mera kuperade Norrland. (OBS lite generalisering
)
"Man tränar hästen från början att inte bli rädd för saker som rör sig bakom den. Arbetshästar går mest på röstkommando och pisk används mycket sällan."
En vanlig tanke är att man har skygglappar för att slippa vänja hästen vid saker som rör sig bakom men så är självklart inte fallet. Det är ju inte bara saker som rör sig utan lika gärna massor med ljud. Men jag håller med att oftast är det lättare att vänja en häst utan skygglappar vid ljud än en häst med skygglappar just av den anledningen att den kan se att det inte är något farligt. En häst med skygglappar måste ju i större utsträckning lita på sin kusk.En körhäst som hoppar av plötsliga ljud vid sidan om kan ju skapa en mycket farlig situtaion.
Skillnaden mellan arbetshästar och hästar som tex tävlas i Dressyr är många men främst så är det kanske användning av bettet. I arbetskörning så drar man ju oftast i ena tömmen och förväntas att hästen ska svänga på det hållet medans man i dressyren bara vill att hästen skall ställa sig när man tar i ena tömmen. En kördressyrhäst styr man med hjälp av pisken och yttertömmen. I dressyren har man ju också olika tempon som tex samlad trav, arbetstrav och ökad trav. För att kunna prestera alla dessa olika saker så måste man ha något utöver rösten för att finjustera hjälperna och det blir då pisk. Att man inte har pisk i tex skogskörning är ju pga att det inte finns någon använding av det och kuskens händer används ju till annat. I brukskörning är det dock obligatoriskt för där behövs det ju också som en pekpinne för hästen skall veta att den skall gå 10 cm nära bryggan eller vända trångt. Att bara "dra" runt en stor arbetshäst i ett trångt utrymme känns inte alls humant och man ser ofta att hästarna gapar för att undkomma bettet men lär man hästen att gå undan för pisken så ser det betydligt trevligare ut om lägger pisken som en skänkel och flyttar runt hästen med den och visar vägen med bettet.
Anledningarna till att använda skygglappar kan vara många och tradition kan ju vara en men har man ett klart mål som tex TS har att hennes häst inte skall vända så tycker jag att det är ett bra råd att testa och se om hon kan lära sin häst att inte vända runt. Vi har lyckats med det med våra bruksnordisar som vi använder både för skogskörning, brukskörning och sporttävling upp tom ELIT msv klass. När vi anser att det behövs skygglappar så använder vi det men när det inte behövs gör vi inte det.
Jag körhelst in utan lappar och vänjer in med lappar sedan. Det är nämligen så här för mig: jag vill ha en häst som inte är rädd för det han ser. Det andra är enbonussak. Att ha skygglappar för mig är en skönhetsgrej. Tyck det är skitfint med lappar i dressyren. I Maraton vill jag ha så mycket hjälp jag kan från min häst, som dessutom gärna ger den. Ser han så gör han bättre ifrån sig. Sedan är t en myt det där att en häst med lappar bara blir rädd åt det håll han ser. Jag har haft perioder i min hästs liv där vissa foder/tillskott gett honom rädslor (brännässla och sojamjöl) och då skiter han fullständigt i att han inte ser var han kastar sig. 180 grader runt utan problem, med eller utan lappar. Men det är säkert så på många hästar.
Vi användar inte skugglapper …
Bj / dk