Körning iFokus

Körning

Etikettutrustning
Läst 3172 ggr
camilla69
1

Skakelfäste.....

Jag har en oinkörd shettis som jag nu tänkte sätta "pinnar" på sidorna för att efterlikna de kommande skaklarna.
Har köpt en begagnad loksele men vet inte hur jag ska fästa pinnarna på sidan ?
Har en bild på hur de medförjande fästanordingarna ser ut.

Jag har även en bröstsele men där ligger ju skaklarna lösa i så det funkar ju inte…..

Någon som kan föreslå hur jag ska kunna fästa "pinnarna" för att kunna tömköra lite ?

camilla69
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer bilden ..

camilla69
0

Kom på hur jag kan göra :-)

[Croneld]
0

Jag har en sådan här på min loksele från Driveout:

http://www.driveout.se/selkammaren/extra/prodImages.php?productId=555

[Croneld]
0

Visa gärna hur du gjorde!

camilla69
0

#3 Så ser typ mina ut på min bröstsele.

Imorgon tänkte jag borra igenom träpinnarna, sätta i ett snöre & knyta så det blir en ögla och bara knip med den gröna klämman ovan på bilden.
Nu ska vi bara hoppas att lokselet passar bra för det har jag nyss köpt & inte hunnit prova.
men jag borde ju kunna göra samma sak fast med läderremmen på bröstselet annars.

StuteriSolo
0

seltungan som har ett hål längst ut ska sättas genom hålet i skackeln, sedan har man en selsticka att sätta i hålet, antingen av metall eller trä

Mantissa
0

Jag använde vanliga björkslanor i början. Sedan knöt jag balsnören runt tjockändarna på dem och tog snörena genom dragringen. Sedan kan en medhjälpare hålla i ringen och säppa om det behövs. Jag var själv så jag knöt fast med "utlösande knutar" och förlängde snörena så jag kunde utlösa dem, men det behövde jag aldrig göra. Detta  var varmblodet jag körde in. Numera slänger jag bara på grejjerna på mina trygga fina långöron:)

camilla69
0

Jag använde oxå björkslanor. jag borrade rakt igenom och knöt fast ett balsnöre. Snörena knep jag sedan bara fast i snabbfästerna på selen.

Slog ihop ändarna på slanorna med en björkpinne så det blev en släpa.

Funkade utmärk & pållen var kolugn & klippt knappt ens med öronen när vi gick iväg :-)

Anna452
0

På bilden hänger ju allt du behöver, både seltunga och selpinne hänger i dragringen, någon har satt det lite fel bara. Längst till vänster på bilden hittar du selpinnen, den ska inte hänga i dragringen utan i hålet längst ut på seltungan. Seltungan är den platta metalldelen som på bilden hänger i mitten i dragringen. Du kan såga/tälja hål i björkslanorna och se till att seltungan passar där. De första gången kan två medhjälpare dra björkslanorna bredvid hästen och du tömkör, så att om något skulle hända så kan de bara stanna och du och hästen går vidare. Om ingen panikreaktion sker, kan du ju så småningom sätta fast björkslanorna i selen och köra.

camilla69
0

#9 Tusen tack !!!!!!!!

Anna452
0

#10 Varsågod! Lycka till och kom ihåg att säkerheten kommer i första hand. Sätt upp varje etapp så att det bara kan lyckas, inte misslyckas. Ser fram emot rapporter på hur det går!

camilla69
0

Nu när snön kom blev det lite snowboard åkning bakom. Hade en gammal tolksele som jag satt fast i seltungan. Använde inte självaste selen för den var för stor utan bara linorna.

Jag ledde honom & mannen turades om med barnen på snowboardeen

Det gick väldigt bra, han är mycket cool med nya saker.

Anna452
0

#12 Seltungan är ju bara till för att fästa skaklar och dylikt. Har du med linor att göra fäster du ju dessa direkt i dragringen, oftast har de en krok att fästa dit med.

Kul att han är cool!