Körning iFokus

Körning

Etikett: bruksgrenar
Läst 6359 ggr
Sindri
3

Skogsröjning och avverkning med häst?

Har letat runt här på sajten och försökt hitta inlägg som handlar om rent arbete med hästar, men jag kanske är fel ute?
Jag skulle vilja komma i kontakt med någon som använder häst för arbete i skogen. Det här gäller strax norr om Stockholm.

patronsaint
1

Kolla med föreningen skogshästen. dom kanske kan hjälpa dig Skrattande

http://www.skogshasten.com/index.html

Vet dock inte hur det ser ut med folk här runt stockholm som håller på med skogskörning. De flesta som jag känner håller till i västermanland och östergötaland.

I want to be like the patronsaint of reality.

Sindri
1

Men tack - det var ju i alla fall något att börja med! Och nu vet jag att jag skall googla på virkeskörning!

Ahnna
0

Vad är det du vill ha hjälp med? Jag har kört en del timmer ("husbehovet av ved") med mina ponnyer och ska väl förhoppningsvis köra ännu mer i år om bara snön vill smälta. Jag bor en stund norr om Uppsala. Hör av dig om det är nåt jag kan hjälpa dig med!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

patronsaint
0

#2 Gör det :) hoppas att det löser sig för dig. Tyvärr har jag varken häst eller utrustning annars hade jag lätt ställt upp Glad

#3 Vad drar du ut timmret med? Tänkte bara för typ sax eller kälke är ju super att köra på snön med Skrattande

Sindri
0

#3 Avverkning och röjning i en skog. Rätt mycket som skall avverkas. Har fått tips av kompis att använda häst eftersom maskiner förstör så mycket. Tack vare länken i #1 har jag fått ett svar som jag skall ha närmare kontakt med - återkommer till dig om det inte funkar där.

Det gäller alltså även själva avverkningsbiten, inte bara körningen.

penphotography
0

Ambitionen är att informationen du söker ska gå att hitta här på sidan. Problemet är att vi som arbetar med sidan för tillfället inte har kunskaperna för att skriva artiklar och hjälpa medlemmarna med frågor kring det.

Men vi söker med ljus och lykta efter lämpliga Medarbetare! Tills vidare hoppas jag att någon av medlemmarna som är duktiga på arbetskörningen ser tråden och hjälper dig.

~Penna~

Medarbetare på Körning iFokus

patronsaint
0

Jag har läst 100 poäng motorsåg och röjsåg samt 150 poäng skogskörning och utöver detta även en hel del brukskörning. Så kan kort säga att man bör veta vad man gör innan man ger sig in i ett sådant arbete. Kan även säga att de som är med skogshästen är både kunniga och väldigt hjälpsamma :)

#6 Det låter lysande alltid kul att läsa mera innom de olika grenarna av körning :)

Ahnna
0

Jag drar ut timret med en svängel och kedjor. Jag lägger framänden på stockarna på svängeln (metall) och surrar fast dem med kedjor och karbinhakar. Väldigt praktiskt när man drar timmer på små, krokiga stigar! Svängeln är fäst i lokselen med draglinor.

Själva avverkningen är jag inte inblandad i, så det kan jag tyvärr inte hjälpa dig med.

www.stuteriprecious.se

patronsaint
0

Ah ja det är ju ett praktiskt sätt det med :) Men det måste väl gå bra att köra på snön med? Det är lite knöligt i början kanske innan man får upp ett bra spår men sedan brukar det ju glida lätt :)

Ahnna
0

#9 Att jag inte kör stockar nu beror på att alla stockar ligger under snön och under ett tjockt täcke av löv. Men avverkar man på vintern så att stockarna hamnar ovanpå snön så går det självklart jättebra att dra timmer! Glad

www.stuteriprecious.se

patronsaint
0

Ja Det är ju ett h*vete när dom är fast frusna.

Ett tips är om man har en handsax kan man försöka lägga en kedja under och dra loss dom med hästen i sidled innan man drar ut Glad Lite bökigt men det går Glad

Agto
2

Om jag förstår ts rätt så är han ute efter någon som kör professionellt i skogen med häst som han kan anlita för uppdrag. Han skall inte köra med egen häst.

Att avverka och använda häst för utkörning kräver ju en hel del kunskaper. Dels om hur man avverka för att man ska kunna köra med häst samt vilka redskap som krävs för hästen och hur man använder dem. Det går liksom inte att dra ut en averkning på några hundra kubik med kätting snara för ta man död på sin häst och det är ju inte meningen.

Vet inte heller någon i Stockholmsområdet och tror också att hetaste tipset är Skogshästen.

patronsaint
0

Precis som jag har fattat ts så är det yrkesfolk man är ute efter övriga kommentarer har varit råd till Ahnna.

Nej för att köra ut större kvantiteter bör du ha en kunnig arbetshäst samt ordentliga redskap. Inte en liten ponny och kätting. Vi körde 1,5 ton på griplastaren men då hade vi ett adennerpar förspänt samt köre korta sträckor.

Man skulle kanske kunna höra med berga om dom praktiserar skogskörning om dom skulle vara intresserade av att kunna köra ut åt en. Vi hade så kallade skogsveckor i skolan där vi enbart körde ut timmer med häst under 2veckor varje år. Kan hända att dom har det med?

Sindri
0

Tack - jag har i alla fall fått den hjälp jag behöver och är nöjd.

Ahnna
0

Hur mycket man får ut med en häst/ponny beror ju på hur ofta man kör och hur länge man håller på per gång. Jag har unghästar så jag kör inte särskilt länge alls per gång och då går det ju lite långsamt, men på några dagar så blir det ändå en rejäl hög med stockar. Men handlar det om att avverka en stor yta med åtskilliga ton timmer så är det ju en helt annan sak. Jag kör timmer för husbehovet, vilket är ungefär 20 kubik staplad ved per år, men jag kör inte för att sälja eller lagra.

www.stuteriprecious.se