Körning iFokus

Körning

Etikettallmänt-om-körning
Läst 2830 ggr
LinaN
0

Träna körhäst i ridhus?

hur upplever ni att det går att köra i ett vanligt rid-ridhus? Jag känner mig osäker på att gemig ut med vagnen det första vi gör på 70-vägen utanför stallet och skulle vilja i tryggheten få tränat på halter, slalom och annat inomhus. Men är det dumt att försöka köra i ett ridhus avsett för ridning?

Hade inte tänkt hålla högre hastighet än skritt.

Men vad är era erfarenheter i ämnet?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

UG
2

Jag kör i rihus en gång i månaden på körmommitténs avsatta tid. Det är bra botten, inte för tungt och jag kan öva till inomhusDressyrcypen på rätt mått. Vindstilla är ytterligare en fördel. Och att jag får öva på att packa ihop utrustning, vagn och häst, för att transportera.

Maliiin
0

Jag vet ett par stycken som kör i ridhus som är anpassade för ridning. Det fungerar för dem och då tränar de i alla gångarter och både enbet och par.

Jag har tyvärr inte den möjligheten då det inte finns några som tillåter körning i sina ridhus här. Ja, man får inte ens löshoppa sina shettisar i det ena ridhuset för att det "river upp jättemkt".

LinaN
0

#2 vi löshoppar och släpper hästar i vårt ridhus och det river upp en del, men det harvas regelbundet. Och ser man att hästarna river upp så skjuver man ner gruset som sprätts upp i hålorna så är det inga problem. Det enda som man inte får "göra" i vårt ridhus är att vi inte får släppa hästarna utan uppsyn, för stallägaren vill inte att hästarna tuggar på sargen.

samt att om man ska longera/tömköra får man höra med de andra som rider om det är ok att göra det samtidigt. Så då borde det vara samma med körning, alternativt att jag bokar ridhuset en timme att mellan då och då kommer jag köra i ridhuset.

Ska prata med stallägaren också om det är ok med henne.

Ahnna
0

Det borde inte vara några som helst problem med din grabb, Lina. Han är ju stor och stark. Cool Men innan han är ordentligt inkörd och van att dra vagn så skulle jag undvika att spänna för utanför ridhuset och köra in genom dörren. Spänn hellre för och ifrån inne i ridhuset. (Han är ju rätt stor, så det vore ju trist om han råkade stöta i dörrkarmen med vagnen och blev skrämd.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
0

#4 jag tror vi får köra rätt galet om vi inte tar oss in genom en 3m bred dörr ;) Men ur rent säkerhetstänk så blir det att spänna för inne i ridhuset isf.

Sen är han ju inte den som blir nojjig för minsta lilla. Han drog ju en repa en gång när han tömkördes med däck på släp rätt genom en gammal taggtråd inne i skogen och när han väl blev infångad igen så fortsatte vi tömköra med däcket på släp (o givetvis efter att ha kollat över skadorna av taggtråden. Han har änglavakt den dära! blev två små skråmor på bringan. that's it) och han gick på lika nöjd o glad efter det. Så inet ens medhjälpare kan vara tillräckligt med säkerhet alla gånger. :S

Men iaf, man behöver ju inte sätta sig i mer trubbel än nödvändigt. :)

Ahnna
0

#5 Det är ganska lätt hänt att en nyinkörd häst vinglar lite eller försöker svänga för snävt genom en dörr eller ett grindhål. Nu är ju inte din pålle helt ny i leken, men säkerhetstänk är A och O vid körning. (Det gäller ju även att den som håller i snörena styr rätt och vi vet ju hur tveksamt det är att DU håller koll! Tungan ute Tungan ute Tungan ute)

Lycka till!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
0

#6 nu tycker jag att du börjar bli litet väl styv i korken däruppe i norr ;) När skulle du komma ner och träna tornerspel med min totto så du kan låna honom till SM? *flin*

Jag upplever att han är lättare o hålla rak och inte vingla rundor i vagnen än när jag bara tömkör…. Borde nog få tummen ur och tömköra litet nåndag också…. måste bara införskaffa nya tömmar också…. Alla jag hade sen innan åkte ju med min fulsele när jag sålde den.

HannaNikolina
1

Jag kör ganska ofta i ridhus.

Hemma har vi ett 20x40 ridhus, men med tanke på hur många vagnar mm som står parkerade på ena kortsidan så är det snarare 30-35 m på längden… Där kör jag enbet i alla gångarter med både shettis (gott om plats) och kbl-travare (funkar helt ok i skritt och trav, galopp tar vi bara nån "hindersväng" eller "motivationshöjare" ibland). Med shettisparet känns det lite trångt så det kör jag ganska sällan där.

Idag hade vi körkurs inne på ridklubben på ca 22x40 och det kändes som ganska gott om plats även för mitt par. De extra metrarna på bredden gör ganska mycket.