Pay & Drive och andra köraktiviteter
Vill bara tipsa er om att det finns en sida som lägger upp alla möjliga häst aktiviteter som inte är tävlinga under SVRF. Verkar som en del klubbar protestera mot de höga licenskostnader deras medlemmar måste betala och istället ordnar Pay&Jump och liknande. Vet att vi i v¨r klubb också ordnar Pay&Jump istället för att få in lite pengar till klubben. Att ordna "riktiga" tävlingar ger inget tillskott i kassan för klubben.
Kolla in på: http://payandride.se/
Ni hittar iallafall en P&D i Blekinge den 1 maj!
Ni som ordnar köraktiviteter kan väl skicka in dessa så att de kommer med. Enda kravet är att aktiviteten skall vara öppen för alla alltså så kan man tex inte kräva medlemskap i en viss förening.

Glöm bara inte att om man är medlem i en SvRF-ansluten klubb så får man inte delta på aktiviteter i klubbar som inte är anslutna, eller bli medlem i dessa klubbar. Då kan man enligt SvRF's regler (senast jag läste i alla fall, men det kan ju ha ändrats) bli utesluten ur SvRF.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Helt ärligt…… Vad är det för diktatur……
Hur fungerar det om jag startar i en brukskörningstävling eller tävling i skogskörning eller plöjning……. Kan inte tänka mig att de arangörerna är anslutna……
Tror att de flesta är medlem i andra klubbar än SVRF anslutna. Då får de ju utesluta alla sina medlemmar? Tänk bara på alla rasföreningar och JUF de gör ju många aktiviteter. JUF är inte medlemmar i SVRF och det finns ju många Westernföreningar som inte heller är anslutna.
Tillsammans är vi starka….. 

#2 Just den frågan har jag också ställt och fått till svar att det är okej med bruksridning och brukskörning. (Och western, trav, galopp och rasföreningar, som jag fattar det.) Men det SvRF (tydligen) opponerar sig emot är ridklubbar som är som alla SvRF-anslutna klubbar och kör efter samma TR, men som inte är anslutna till SvRF.
Nu är det några år sen jag kollade upp det här senast, så jag vet inte vad reglerna säger om det idag, men jag som har varit föreningsaktiv i SvRF-anslutna klubbar i rätt många år har hållt mig till reglerna för att inte ställa till det för mig själv och mina klubbar. Men ibland har det burit emot när det har funnits jätteroliga tävligar och aktiviteter i lokala icke-anslutna klubbar som jag inte har kunnat vara med på…
Jag tycker också att det är helt galet, för vad har förbundet att göra med vilka klubbar jag vill vara aktiv i, och säkerligen är det bara ytterligare ett sätt att dra in pengar. Det kostar ju de anslutna klubbarna cirka 75 kronor per medlem och kalenderår att vara ansluten till SvRF. (Eller snarare SvRF och det lokala distriktet.)
Men jag ville i alla fall nämna att det finns (eller har i alla fall funnits) regler kring det här.
www.stuteriprecious.se
#1: Men medlem i andra klubbar får man väl vara?
Jag har varit medlem i ridtravarföreningen och en SvRF-förening i flera år.. Dock surt att jag numera inte kan tävla på ridtravarföreningens tävlingar när jag har licens hos SvRF-klubben.
Men å andra sidan lär ju SvRF aldrig få reda på om jag är ute på deras payandride's..
#4 Fast de P&R som visas på denna sida anordnas ju till största delen av klubbar som är anslutna till SVRF. Inom hoppning och dressyren är det ju vedertaget att vara med på P&J. För att vara med på denna sidan så krävs det bara att arrangören som anordna aktiviteten inte kräver medlemaskap och licens i föreningen och så är det ju med P&R.
Jag tror att ni är ute efter att man inte får arrangerar tävlingar enl SVRFs TR om man inte är ansluten men alla P&R är ju att betraktas som träning så då undgår man TR på det sättet.
Vilken bra sida Agto! 

Sidan som det länkas till kan jag inte kolla, min dator är för seg, men mitt inlägg är bara ett allmänt pekfinger. Det finns klubbar som inte är anslutna till förbundet som har både rid- och körtävlingar och pay and drive, pay and jump, etc.
#5 Eftersom rasföreningar är okej så borde väl ridtravarföreningen vara det också, tolkar jag det som.
www.stuteriprecious.se
Det råder monopol även i tävlingsvärlden. Samma problem har tydligen rallytävlande som börjat gnälla på deras stora förenings monopol. Stod en notis i ridsport för några månader sedan. Vi får väl se vad som händer angående det. Det har blivit himla svårt att tävla mot vad det var förr när man var ung.