Körning iFokus

Körning

Etikett: sportkörning
Läst 3701 ggr
penphotography
5

TR-ändringar för körsporten 2012

UG
0

Bra!

Agto
0

Här gick det undan Glad

Fast jag undrar egentligen varför Lätt B (lagserie) inte kan räknas som kval till Nat Lätt? Någon som vet?

Gylfinir
3

Hrm ? Innebär detta att jag, som tävlade elittävlingar på 80-talet med ett SM-guld och två SM silver samt en fjärdeplacering i NM, är berättigad till att starta vilken klass jag önskar och med vilken anspänning jag önskar? Underbart i så fall. Du HannaNikolina kan kanske klargöra min fråga, eller nån annan som har bättre koll än jag just nu. Tacksam för svar.

HannaNikolina
2

#3: Japp det ska du få.

På mötet där detta beslutades så var jag visserligen inte med själv, men min "vice zonledare" som sitter här bredvid säger att det inte sas någonting om nån tidsbegränsning när man ska ha tävlat detta utan om man kört minst 4 fullständig svår klass eller minst 2 SM så får man köra vilken klass och spannform man önskar.

Gylfinir
1

Tack för informationen. Känns bra och väldigt roligt. Har faktiskt funderat över varför reglerna var som de var för kuskar tidigare. Inte tusan fanns det någon restriktion för ryttare. (Jag har då i alla fall inte hittat någon sådan i TR) Man kunde hålla upp i många år och ändå ge sig ut och tävla regionalt och nationellt om man bara hade en häst för det. Så jag begrep aldrig varför man som kusk skulle vara diskriminerad. Jag har dock full förståelse för att man som ny kusk behöver köra ett antal "kval" för att få grepp om körningen.

Hoppas att kunna komma ut på någon fullständig tävling i år. Har lite att styra med dock som inkräktar på träningen. Ska nämligen flytta men flyttar till en "Kör och tävlingstätare" nejd så förhoppning finns.

StuteriSolo
0

himla synd att jag bara har hunnit köra ett SM då Skrattande

penphotography
0

Bra ändringar för sporten! Glad

Roligt Gylfinir! Då kanske vi får se din fina ponny på tävlingsbanan under året. Glad

~Penna~

Medarbetare på Körning iFokus

Agto
0

#5 Glad Hoppas vi ses!

Ponnyprinsessor
2

Jag tycker ändringen ang presentationspoängen är helt befäng!!!! Javisst att det kan bli orättvist att du ska få högre poäng bara föratt du har råd att köpa en dyrare vagn och sele men om man läser i domarprotokollet under presentationsdelen så ingår ju även hästens kondition,vagnens lämplighet,kuskens ställning på kuskbocken etc,etc. Så ska man hård dra det så skulle jag alltså kunna komma in med raggig ponny,skitig sele,en skramlig gammal rockard på saabaxel och sitta som en j-la hösäck i knallrosa träningsoverall och köra nationell eller? Halva tjusningen med körning är väl alla fina ekipage!

Agto
0

#9 Kan hålla med dig om att i nationella klasser så tillhör det ju själva traditionen i körningen att de ska se lite pampigt ut. Dock har man ju funktionskontrollen kvar så jag hoppas att de är lite mer på hugget. Dock så tycker jag att det är bra att i Lätt klass skall utseendet ha betydelse.

penphotography
5

Jag tror inte att det är någon risk för att det kommer någon i knallrosa träningsoverall. Dressyr är ju en bedömningssport där helhetsupplevelsen är viktig. Faktiskt funderar jag på om det inte blir ännu viktigare att se proper ut nu utan presentationspoäng. Som i alla bedömningssporter är det estetiska viktigt för domarens inställning.

I lokal klass ser jag personligen inga problem med att någon som kör sina första starter gör det i en träningsoverall om det innebär fler nya kuskar.

~Penna~

Ponnyprinsessor
0

Men då blir det ju orättvist iallafall om domaren ser till helhetsintrycket fast han/hon inte ska…jaja ni lär känna igen mej på tävlingsbanorna iaf när jag kommer där med mina lurviga ponnisar och rosa overallFlört

By the way i våran klubb pratar vi om att införa ett slags hederspris för stiligaste ekipaget så har iallafall vi dragit vårt strå till stacken för att behålla körningen som den tjusiga sporten det faktiskt är!

penphotography
2

#12 Tja, helt rättvist blir det nog aldrig i en bedömningssport. Domarna är människor de också. Även om man strävar efter opartiskhet så vet vi nog alla att ingen kan vara det i alla lägen. Den mesta rättvisan man kan få är nog i elitklass när man kör för 3 eller 5 domare.
Men körningen har ju två grenar till! Flört

Vilket bra intiativ med priset! Glad Det är ju i och för sig samma sak, en bedömning från en eller flera "domare" om vem som är stiligast. Rättvist? Flört Har i vilket fall ingen betydelse, vi vet alla spelreglerna när vi anmäler oss till tävlingen. Som sagt, bra intiativ! Hoppas fler följer efter! Glad

~Penna~

sofiaogren
1

Men vad krångligt det ska vara! Trodde jag satt mig i kvalificeringen för nationell lätt igår men så ser jag det här idag! Det som står på denna bifogade lapp finns alltså inte med i själva TRet man laddar ner? I TR V så måste man innevarande eller föregående år köra minst två lätt A Dressyr och två lätt A Maraton, men här så kan man alternativt köra två lätt A Dressyr, en lätt A Precision och en lätt A Maraton.

Så:
Eftersom jag körde två lätt A Dressyr 2011
behöver jag bara köra en lätt A Precision och en lätt A Maraton 2012 för att sedan vara kvalificerad till nationell lätt?
Men för att (enligt TR V, som jag tolkar det) man ska kunna starta Maraton som enda gren måste man samma år ha startat Dressyr i samma svårighetsgrad med kvalificeringspoäng.

Så då kan jag köra en Dressyr och precison lätt A på dressyrcupen och sedan en Maraton lätt A vid första tillfället och sedan vara kvalificerad för nationell lätt?

HannaNikolina
0

#14 Ja, du har tolkat rätt!