Körning iFokus

Körning

Etikettutrustning
Läst 3721 ggr
Zaphix
0

Träningsrockard

Sitter och kikar lite på tidaholms träningsrockard nr 204 och tycker den ser smidig ut att ha med sig när man ska ut och åka på träning/tävling.

Bara planer på att tävla i Dressyr och Precision på lokal LB/LA-nivå, fungerar det att använda en sån då?

Hur är den att ha till vardagskörningen, fungerar den att köra ut med på längre turer eller är den mest till för att ha när man tränar på ridbanan?

Bekväm att åka i? Stötdämpning?

Har bara råd att ha en vagn nu och har nu en importvagn från driveout, gigg 016I som jag är väldigt nöjd med. Men det är ju mycket mer praktiskt att kunna få plats med vagnen i transporten istället för att behöba åka med två bilar.. Speciellt när jag inte har körkort ens ännu utan behöver be både mamma och pappa om hjälp..

Nån som har erfarenhet av den?

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

TeamMascot
0

Tyvärr inte erfarenhet av den, dock Roslagsrockarden och den är ju också nedmonterbar. Är mycket nöjd med den :)

Zaphix
0

Finns den för stora hästar också?

Min och Dackes blogg

TeamMascot
0

Oj, missade att du skulle ha till storhäst. Jag vet ingen annan storhästrockard som går att montera ner, men om du kan leva med en som inte går att montera ner så har www.jensa.nu rockarder till ett bra pris.

Agto
0

NHS gigg finns för stor häst och den går att montera ner:

http://www.westerdal.se/index.php?option=com_content&view=article&id=87&Itemid=86

Zaphix
0

#3: Har en gigg ifrån driveout redan, 016I, som inte går att montera ned, så letar efter en som går att göra det med. :)

#4: Tack för tipset, men är dom där stadiga? Blir det stötigt när det inte är luftgummihjul?

Min och Dackes blogg

Agto
2

#5 Ja de är stadiga och inte stötiga eftersom de har stötdämpare. Westerdahl bygger stadiga och hållbara vagnar då de själva har tävlat upp i klasserna och vet vad som krävs av en vagn.

Hade jag varit som du så hade jag köpt något som man kan tävla upp i klasserna (alltså inte gummihjul). Vi tänkte som du och fick hålla på och byta vagn för att klara av att starta högre klass. Tror de flesta har gjort samma resa och det är lite onödigt att lägga pengar på i onödan.

Mats på Tidaholm har också mycket kunskap om hållbarhet och vagnskonstruktion. Vi har köpt vår maratonvagn därifrån som vi använder när vi tränar och tävla. Dock fick vi köpa en ny tranport med platta för att komma iväg med "allt". (Vilket vi inte ångrar

Zaphix
0

Fast jag kör ju min gigg jämt, även när det är snöigt och isigt ute. Kan inte en med hårdgummihjul halka lättare och framför allt sjunka ned i snön så det blir tungt att dra?

Fungerar den giggen att ha i Maraton på lägre klasser? Har inte råd med en maratonvagn utan vill ha en enaxlad till allt..

Är nöjd med min nuvarande gigg, förutom just det att den inte går att få med sig i transporten.

Nu vill min häst visserligen åka brett, men det kan ju lösas med en bredare transport.

Min och Dackes blogg

Agto
0

Ja låser man bromsarna så glider nog hårdgummihjul lättare. Vi känner av det när vi kör tex nedför med vår maratonvagn där det är isigt och man Bromsar så får ju klart hästen ta vagnens vikt i bakselen. Hur lätt vagnen sjunker ned i underlaget beror nog mer på bredden på hjulen istället för vilken typ av däck det är. Ju bredare däck desto större yta fördelas tyngden på. Vi viktar ju oftast upp vagnen för att de ska få lite och jobba med så vi tycker det är en fördel när det är lite snö ute Glad

När man kör med enaxlat i Maraton så måste man ju ta ut vägar som är mycket större för att inte pressa hästen allt för mycket och man har ju lång vändradie också så därför är ju inte en axlad vagn bra i Maraton. Alla som jag har hört som har gått över till en 2-axlad vagn säger att det blir så pass mycket roligare att köra. Men för att prova på Maraton så kan man ju gott använda sin enaxlade och ta ut stora vägar så det inte blir någon snäv sväng. Sen vet jag faktiskt inte om den någon av giggarna klarar viktgränsen på 150 kg. Vår maratonvagn väger 165 kg ungefär så jag tycker att dessa giggar borde var för lätta för start i Maraton. Men det kan du ju kolla.

Ja tyvärr så kräver ju körtävling mycket utrustning som man ska forsla runt på och det ska fungerar i olika situationer så det är bra att funderar på olika lösningar. Spontant när du pratar om att köpa en bredare transport för att få plats med vagnen jämte hästen så kanske du ska köpa en transport med platta och inte vara så bunden till att vagnen måste vara nedmonterbar.

En annan tanke är om du kan bygga om din befintliga rockard så att den får plats jämte hästen eller bakpå släpen. Vet inte vad som krävs eller hur stor den är men det är kanske värt en tanke?

Du skrev inte hur gammal du är men om du håller på att ta B-kort så vill jag tipsa dig om att ta BE-kort direkt. Min son gjorde det och slapp ny avgift för körkortstillstånd och terorin för BE klarade han som en dans eftersom han hade pluggat till det vanliga B-kortet och sen hade han övningskört med mig med bil och släp och backade runt lite på gårdsplanen hemmavid Flört Och ett BE körkort har man alltid nytta av när man har sådan intressen som vi har.

Zaphix
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#8: Tack för all info. :)

Tänkte inte köpa transport, utan snarare hyra en bredare. Tyvärr inte råd med en transport.

Har precis fått körkortstillståndet efter mycket strul fram och tillbaka och hade tänkt börja med att ta körkortet nu. Har försökt att ta det tidigare men har rätt stora koncentrationssvårigheter så har inte lyckats, men nu har jag fått hjälp med det så nu ska jag allt lyckas. :)

Kanske skulle ta och fundera lite över BE-körkort också, ska kolla upp mer vad som krävs för det och vad det blir för kostnader. Men det var ett bra tips att försöka ta dte på samma gång.

Tror inte att nuvanade gigg går att bygga om så att den får plats.. Den är rätt stor även om man skulle kunna få av hjulen.

Min och Dackes blogg

Agto
0

Fint ekipage Glad

Förstår ditt läge och jag hoppas att du kommer ut på träning/tävling. Håller tummarna för att körkortet fixar sig nu! (Ska själv börja övningsköra med min dotter som har en autism diagnos som också medför koncentrationssvårigheter.) Det är klart att du måste ta en sak i taget men sen kan man ju drömma lite… Flört

Ett sista tips å vägen…. ;-) Du kanske kunde annonsera/leta efter en kompis som du kan samåka med där en kan ta 2 hästar och den andre vagnen och att ni delar på vagnen när ni kommer fram till träning/tävling. Kan ju vara så att det finns någon i din närhet som har samma problem som du. Bredåkande hästar brukar ju klara det om man har en mjuk mellanvägg. Alternativt om man kan låna en pickup så man kan ha giggen på flaket. Lösningarna är många och jag hoppas du hittar något som funkar för dig.

Zaphix
0

Tack för tipset om att kolla efter någon annan, finns endel körekipage i närheten faktiskt. :)

Tror att hästen vill åka brett för att han är rätt så bred, det blir väldigt tajt för honom att stå i transporten när man har mellanväggen normalt. Men han håller på att gå ned lite mer i vikt, så det tillsammans med en bredare transport löser nog detproblemet.. :)

Vi har varit på tre tävlingar, två stycken fick vi låna vagn på där, och det tredje tävlingen så tog vi hästen med en bil och giggen med en husbil. Vilket också gjorde att vi slapp ta in på vandrarhem, men annars är det rätt osmidigt  att behöva åka så..

Min och Dackes blogg